Olagliga dubbdäck levererade till vårt test
En av däckomgångarna som Teknikens Värld köpt in till 2021 års vinterdäcktest levererades i olagligt skick med för långt dubbutstick. Men vad innebär det egentligen?
UTE NU: Årets stora test sommardäck
Teknikens Världs stora vinterdäcktest för 2021 kommer att rulla igång om inte allt för länge, men frågan är om det dubbade däcket Delinte Winter WD52 kommer att vara med. Vi köpte vår testomgång från Skruvat.se den 22 december 2020, men vid mätning av dubbutsticket i samband med leverans (däcken levererades från Bythjul.se) visade sig dubbarna sticka ut 1,5 millimeter. Så långt utstick är olagligt, vi kommer in på reglerna i detalj längre ner, och sedan den 20 januari har vi försökt att reklamera däcken till Skruvat.se. Något som visat sig vara både svårt och tidskrävande.
Vi mäter dubbutstick på alla dubbdäck i testerna. När de är nya, under testet och när allt är färdigkört. Reglerna för dubbutstick skiljer sig beroende på hur många dubbar som däcket har. Delinte-däcket är byggt efter de gamla reglerna där grundreglerna säger att däcket får ha max 50 dubbar per meter rullomkrets och ett dubbutstick på max 1,2 millimeter när det är nytt och max 2,0 millimeter när det är i bruk (all info finns i Transportstyrelsens författningssamling). Det står även att däck för fälgstorlek på 16 tum eller större får ha max 130 dubbar, oavsett rullomkrets.
Vårt Delinte-däck är alltså olagligt för att det i nytt utförande överstiger 1,2 millimeters dubbutstick. Det är den ena sidan av problemet. Den andra sidan är inte fullt lika svart eller vit. För hur skulle exempelvis du veta att dubbutsticket var för långt när du köpte däcken? Att det är olagligt står bortom allt tvivel, men vem ska kontrollera det där? Man kan tycka att det bara är att köra på däcken, för så snart du monterat dem på bilen och rullat några meter så är de i bruk och får då ha max 2,0 millimeters utstick? Och ju längre utstick, desto bättre grepp – eller hur?
Reglerna om utstick finns av flera anledningar, inte minst för att begränsa kraften som dubben slår i underlaget med och därmed hur slitande dubben kan vara på vägen. Det är en del. Men den viktigaste delen för dig handlar om däckets livslängd och komfort. Med 1,5 millimeters dubbutstick när däcket är nytt kommer det att bullra rejält och dessutom riskerar dubbutsticket att växa snabbt när däcket tas i bruk. Snart kommer dubbarna att börja ramla ur däcken. Detta är inget antagande, detta har vi sett om och om igen under årens lopp. Det är ett riktigt bekymmer. Men vad som är ännu värre är att du som konsument inte kan kontrollera detta. Du har ingen dubbutsticksmätare och varför skulle du ha en sådan? Produkten ska vara korrekt vid köp. Delinte Winter WD52 är ett lågprisdäck som tillverkas odubbat, med förgjutna dubbhål och texten ”studdable” på däcksidan. Vilket innebär att däcket är möjligt att dubba i efterhand, vilket har skett i vårt fall. Med olagligt resultat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se