Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nästan 16 000 kronor fattigare men glad över att kunna ladda bilar!Nästan 16 000 kronor fattigare men glad över att kunna ladda bilar!Nästan 16 000 kronor fattigare men glad över att kunna ladda bilar!
Nästan 16 000 kronor fattigare men glad över att kunna ladda bilar! Foto: Marcus Engström

Skaffa laddbox hemma – så går det till

Det är nu det händer – omställningen till allt mer elektrifiering av våra bilar. Chefredaktör Engström har gått händelserna i förväg och skaffat laddbox hemma, trots att han har vare sig laddhybrid eller elbil. Om du också funderar på att göra det så kommer guiden här.

Jag erkänner. Jag trodde på riktigt att Tesla Cybertruck skulle komma till Europa, och jag tänkte på riktigt belåna huset (ännu mer… reds anm) för att ha råd att köpa en. Första steget var dock att skaffa laddbox till vårt hus. Den har jag nytta av i vår provkörnings- och testverksamhet dessutom, eftersom det allt som oftast står nya bilar på uppfarten – och nästan alla har numera batteri som behöver laddas och mätas förbrukning på. Nu blev det ingen Cybertruck till vare sig Europa, Sverige eller mig – men det blev en guide till hur det går till att installera laddbox hemma.

1. Kontrollera att husets elsystem är i bra skick

Ta hjälp av auktoriserad elektriker, säkerheten ska sättas främst. Om du bor i ett gammalt hus så kan du bli tvungen att byta elsystem.

Foto: Marcus Engström

2. Bestäm dig för vilken laddbox du ska ha

De allra flesta biltillverkare som säljer laddbara bilar säljer också laddboxar, mer eller mindre förmånligt. Vissa bakar till och med in dem i själva bilköpet. Eftersom jag hade turen att det var eCar Expo i Stockholm när jag skulle välja laddbox så gick jag runt och pratade med ett antal olika utställare där. Eftersom jag ville ha möjligheten till redovisning för varje laddning för vår testverksamhet så fastnade jag för Defa iq e-range 11kW, en laddare med wifi som kommunicerar med en app och ger ett kvitto för varje laddning. 11 kW är dessutom förhållandevis framtidssäkert då det räcker för att ladda ett större elbilsbatteri över natten. På sidan 86 kan du se vad du ska tänka på om du kör laddhybrid eller elbil, eftersom behoven ser annorlunda ut för de två. Även om du i dagsläget kör laddhybrid och är nöjd med laddningen med en vanlig 220 Volts-laddkabel som följer med bilen så kan det vara smart att tänka framåt och ta höjd för att du kommer att vilja ha snabbare laddning inom några år. 

VIKTIGT: Välj en box med dynamisk lastväxling. Det innebär att boxen känner av om du kör ugnen, diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt. Då väntar laddboxen med att ladda bilen tills husets elsystem klarar belastningen.

3. Beställ laddbox och installation

Jag valde att köpa boxen och installationen av samma firma för enkelhetens skull, allt på samma faktura helt enkelt. Installatören tittade förbi, konstaterade att elsystemet i vårt 60-talshus var up to date (eftersom vi bytte för några år sen), tog lite mått och bokade in en dag för installationen.

Foto: Marcus Engström

4. Förbered så mycket som möjligt själv

Om du bor i ett modernt hus sitter antagligen elcentralen mot en yttervägg, då behöver du inte göra så mycket. Om du som jag bor i ett äldre hus där elcentralen sitter mitt i huset, i källaren – och laddboxen ska sitta ute vid bilplatsen sex-sju meter från huset, så blir det till att gräva.
Nu hade jag turen att jag för flera år sedan förberedde med kabelslang till en planerad motorvärmare, så jag slapp gräva. Om du inte har den turen så gräv själv, det är billigast. Tänk efter ordentligt kring placering av laddboxen också, så du inte exempelvis måste backa in varje gång för att sladden ska räcka. Väderskydd är också bra.

5. Titta på när installatören installerar

Att installera starkströmsledningar är inget som du vare sig får eller bör göra själv (om du inte är certifierad elektriker, det vill säga). Bjud på kaffe i stället. Alla tycker om kaffe.

Installatör Anton Dahlberg i full färd med att skapa laddning hos Engström.Installatör Anton Dahlberg i full färd med att skapa laddning hos Engström.Installatör Anton Dahlberg i full färd med att skapa laddning hos Engström.
Installatör Anton Dahlberg i full färd med att skapa laddning hos Engström. Foto: Marcus Engström

6. Höj amperestyrkan på husets elsystem

De allra flesta husägare kör med 16 ampere i huset, det är lite i underkant. Jag höjde till 20 ampere, för att slippa byta proppar i tid och otid. Vår installatör tog 1 300 kr för att sköta korrespondensen med Vattenfall om höjningen, men det kan du göra själv om du vill.

Gammalt hus betyder mer jobb, vilket tyvärr kan bli dyrare för dig.Gammalt hus betyder mer jobb, vilket tyvärr kan bli dyrare för dig.Gammalt hus betyder mer jobb, vilket tyvärr kan bli dyrare för dig.
1 AV 2
Gammalt hus betyder mer jobb, vilket tyvärr kan bli dyrare för dig.
Foto: Marcus Engström
2 AV 2
Foto: Marcus Engström

7. Betala fakturan och ansök om bidrag

För att kunna söka Naturvårdsverkets ”Ladda hemma-bidrag” för inköp och installation så måste du först betala fakturan. Därefter ansöker du smidigast i digital form via Naturvårdsverkets hemsida naturvardsverket. se. Det räcker att ta en bild på fakturan och bifoga den till ansökan. Du kan naturligtvis också ansöka traditionellt via post, men då tar det dock längre tid. 

8. Få tillbaka pengar på kontot

Imponerande snabbhet i handläggningen av Naturvårdsverket! Mindre än en vecka efter ansökan hade jag pengarna på kontot. 50 procent av kostnaden för inköp och installation återbetalas, men maximalt 10 000 kronor. På grund av dyr laddbox, långa kablar och håltagning i betongväggar landade min totalkostnad på 25 669 kronor, men staten gav mig 10 000 kronor tillbaka. Väl investerade pengar för framtiden. 

Så här skriver Naturvårdsverket

Privatpersoner som äger en fastighet eller innehar en fastighet med nyttjanderätt, kan ansöka om bidrag till laddstation för elfordon. 

Laddstationen måste installeras på en fastighet som du som ansöker om bidraget äger eller har nyttjanderätt till. Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har tillåtelse att installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen.

Du får bidrag för hälften av kostnaderna för material inklusive laddbox och arbetskostnaden för att installera laddstationen. Som mest kan man få 10 000 kronor i bidrag per fastighet. Med begreppet fastighet menar Naturvårdsverket beteckningen enligt fastighetsregistret.

Exempel: Bor du i en flerfamiljsfastighet innebär det att du delar fastighetsbeteckning med dina grannar. Naturvårdsverket kan endast betala ut 10 000 kronor per fastighet.

Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska ansöka om bidrag.

Källa: Naturvårdsverket 

Vilken typ av laddbox behöver du?

Ladda laddhybrid

Har du en laddhybrid behöver du bara ladda ett litet batteri. Oftast är batterierna på max 12-14 kWh, och för många laddhybrid-ägare räcker det med att ladda batteriet fullt under natten när bilen är parkerad. Om du köper en laddare på 3,7 kW så klarar den av att ladda batteriet med 10 kWh på mindre än tre timmar. Det räcker för de flesta laddhybridägare.

Det är också vad våra vanligaste laddhybrider klarar av. Mitsubishi Outlander, Kia Niro Plug-In och Volkswagen Passat GTE klarar enfasladdning på ca 3,6 eller 3,7 kW, men inte mer. Du kan köpa en kraftigare laddbox, men den laddar ändå inte mer än vad bilen klarar av. Omräknad i körsträcka så innebär en effekt på 3,7 kW att du laddar in en körsträcka på nästan två mil per timme. De flesta elbilar drar 1,5-2,0 kWh/mil. 

Jämfört med laddningen i ett vanligt eluttag innebär alla laddboxar en stor förbättring. I ett vanligt uttag med säkring på 10 ampere får man ut 2,4 kW. Du laddar 50 procent snabbare med laddboxen på 3,7 kW.

 

Ladda elbil

Du som har en elbil vill kunna ladda snabbare. Hur snabbt man laddar begränsas av bilens ombordladdare, husets säkring och laddboxen.

Först gäller det att bestämma sig för hur snabbt man vill ladda. De flesta elbilar i dag klarar enfasladdning på ca 7 kW. Kia e-Soul klarar till exempel 7,2 kW, Nissan Leaf 6,6 kW och Hyundai Ioniq Electric 7,2 kW. Men för att ladda med 7,2 kW måste du ha en strömstyrka på 32 ampere i huset. Har du inte det kommer det att kosta extra. Nätbolaget kan dubbla priset för nätavgiften om du går från 16 till 35 ampere. I Stockholm kan det kosta ca 3 000-4 000 kronor extra per år. Vill du inte ta den kostnaden får du acceptera en basladdare på 3,7 kW. Det klarar nästan alla villor, som normalt har en säkring på 20 eller 25 ampere.

Ett sätt att få till en snabbare laddning utan att höja strömstyrkan i huset är att ladda på tre faser. Många moderna elbilar klarar en laddeffekt på 11 kW när den fördelas på tre faser. Det gör Audi e-tron, BMW i3, Renault Zoe och de nya elbilarna från PSA-gruppen – Opel Corsa-e, Peugeot e-208/2008 och DS 3 e-Tense. Även elbilarna från Hyundai och Kia har börjat komma med ombordladdare för trefasladdning.

Med en trefasladdare kan du ladda elbilen med 11 kW med en strömstyrka i huset på bara 16 ampere, så länge den totala elförbrukningen inte överskrider husets huvudsäkring.

Har du en elbil som klarar trefasladdning, eller planerar att skaffa en, är det därför smart att köpa en trefasladdare – då kan du ladda ett batteri på 40 kWh till 80 procent på bara tre timmar. Prisskillnaden mellan de olika laddarna är inte särskilt stor, och skillnaden täcks dessutom delvis av statsbidraget för laddboxen.

Har du en Renault Zoe kan du ladda trefas med 22 kW. Ska du utnyttja det behöver du ha en strömstyrka på 32 ampere i ditt hus och en trefasladdare.