Auktoriserad fuskservice – med stämpel i boken
En billig service på stor märkesverkstad. Finns det? Ja, om bilen är minst sex år gammal. Då räcker det med en skvätt olja för att få en stämpel i serviceboken. ”Ren kapitalförstöring”, dundrar verkstadsägaren Joakim Svedberg.
De auktoriserade verkstäderna har i princip ensamrätt på bilägarnas pengar de första åren. Nybilsköparen känner en viss lojalitet till bilfirman, och tror sig riskera garantier och de mytomspunna ”mjukvaruuppdateringarna”.
Men redan andra ägaren är betydligt mer öppen för nya verkstadskontakter. När bilen är sex år gammal är den värd en tredjedel av nybilspriset, och den kostnadsmedvetne ägaren väljer oftast en fristående verkstad.
Vad gör märkesverkstäderna för att behålla kunderna?
Svar: Lanserar ”light service”. På Bilias hemsida erbjuds ”Originalservice 6+”. Bilia kallar det för ”specialanpassad service för dig med en Volvo äldre än sex år. Byte av motorolja samt oljefilter ingår liksom stämpel i serviceboken.”
Marknadsföringsgreppet får andra i verkstadsbranschen att gå i taket.
– Bilar som är sex år behöver lika mycket service som en nyare bil. Men folk förstår inte skillnaden mellan ett oljebyte och en riktig service. Märkesverkstadens stämpel efter en ”lightservice” är just den ”kråka i boken” som de själva varnar för i sin reklam för service, säger Joakim Svedberg som driver bilverkstaden Svedbergs Bil i Spånga.
Verkstaden är auktoriserad Hyundai-verkstad men är också certifierad av Mekonomen och servar alla märken.
Joakim Svedberg märker av att allt fler auktoriserade verkstäder tillämpar ”light-konceptet”.
– Häromdagen förlorade jag en kund som sade att han fick sin Ford ”originalservad” billigare på Ford-verkstaden. Men det visade sig vara endast ett oljebyte, inte mer, berättar Joakim Svedberg.
Att kunderna blir vilseledda är bara början.
– Det riktigt stora problemet kommer på längre sikt, när den ”light-servade” bilen byter ägare och kommer till en ny verkstad. Då syns ju bara en stämpel i boken, hur ska man veta vad som är gjort historiskt på bilen? Har man bytt bromsvätska, har man bytt olja i bakaxeln, frågar sig Joakim Svedberg.
På Bilia slår man ifrån sig kritiken.
– Vi gör det som behövs på de äldre bilarna. Vi kan inte hitta på ett eget serviceprogram. Vi gör det som importören rekommenderar. Att vi är billigare på äldre bilar beror på att det är hårdare konkurrens, säger Anders Rydheimer, marknadskommunikationschef på Bilia.
Men enligt Bilias marknadsföring ingår bara oljebyte och oljefilter, resten är kontroller och frivilliga tillval. Detta är enligt Bilia det som rekommenderas.
Kunden som säger nej till föreslagna åtgärder, som till exempel byte av tändstift och bromsvätska blir ändå belönad i servicehäftet.
– Så länge han köper en ”originalservice” får han en stämpel i boken, även om han inte köper de tillvalen vi rekommenderar, säger Anders Rydheimer.
Blir det inte vilseledande för kommande kunder att stämpeln i boken kan betyda så olika saker?
– Service har blivit en väldigt komplex fråga. Förr gick vi bara på mil, nu finns även tidsaspekten med. Om man skulle ge fullständig information om allt vad som är gjort skulle servicehäftet behöva vara betydligt större, säger Anders Rydheimer.
Joakim Svedberg förvånas över Bilias förklaring.
– Jag skulle vilja säga att det är direkt felaktigt. Tillverkarens servicedirektiv kan inte godtyckligt nedgraderas till rekommendationer. Vissa saker ska bytas med jämna intervall. Skulle en liten verkstad nöja sig med att byta olja och påstå att det är en originalservice skulle Volvo reagera direkt, men Bilia kommer undan med det, säger Joakim Svedberg.
”Det måste framgå att det inte är en komplett service”
Bilia marknadsför ”lightservice” för Volvo, Ford, Renault och Hyundai. Vi frågade generalagenten för Hyundai om det inte finns en risk för att kunderna blir vilseledda av att det finns stämplar i servicehäftet när bara oljan är bytt. Svaret vi fick var kristallklart. Det ska framfå tydligt i serviceboken om det rör sig om en förenklad service som inte följer de vanliga intervallen för byten. Tvärtemot vad Bilia uppgav.
Svar från Hyundai till Teknikens Värld:
Vi tror inte att kunderna vilseleds. Vi har varit väldigt tydliga med våra instruktioner till ÅF och verkstäder hur detta ska hanteras.
Originalservice 6+ är en grundservice som berättigar till Hyundai kvalitetsstämpel i garanti- och serviceboken. En förutsättning för att få en kvalitetsstämpel är att tillval och rekommenderade intervalltillägg följs avseende tid/körsträcka. Om den service som görs inte utförs enligt Hyundais rekommendationer måste detta tydligt framgå i garanti- och serviceboken, eller stämplas och dokumenteras under ”extra serviceprogram”.
Som sagt, vi tycker att vi varit väldigt tydliga men om en Hyundai-verkstad har missat så finns det uppenbarligen skäl för ytterligare förtydligande.
Ann Sundfeldt
PR-chef Hyundai Bilar AB
Bilia: Olika priser beroende på bilens ålder
Bilia erbjuder begränsade servicepaket för Ford, Volvo, Hyundai och Renault. Bilarna ska vara äldre än sex år. Priset är från 1495 kronor för de äldsta bilarna och det som byts i bilen är olja och filter. I övrigt görs en liten kontroll av bilen, något mindre än den som görs på kontrollbesiktningen.
I Ford Light ingår till exempel kontroll av luftfilter, kylarvätska, spolarvätska, torkarblad, drivremmar, avgassystem, servoolja och däckslitage. Vill du dessutom ha nya tändstift och luftfilter kostar det 2695 kronor.
För Volvo sätter Bilia andra priser. Fram till årsmodell 2000 kostar det 1495 kronor. För S/V40, V50 och C70 fram till och med 2007 kostar ”originalservice 6+” 1995 kronor och då ingår även fri assistans. S60/V70/S80 mellan 2001-2007 kostar 2495 kronor. Då gör Bilia även en mjukvaruuppdatering.
Teknikens Värld har frågat Volvo vilka mjukvaruuppdateringar som Volvo utvecklar för en bil som är tolv år gammal och som slutade tillverkas för över sex år sedan. Vid pressläggning hade vi inte fått svar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se