Begagnad elbil nästan lika billig att äga som bensinbil
Försäljningen av nya elbilar ökar kraftigt och stadigt och samma utveckling kan nu ses på begagnatmarknaden. Antalet begagnade elbilar till salu dubblades 2020. Det är inte svårt att förstå varför. Vår uträkning visar att en begagnad elbil får nästan samma driftkostnad som en betydligt billigare bensinbil.
Allt fler nybilsköpare tar steget över till eldrift. Sverige hade den högsta andelen laddbara bilar bland nyregistreringarna i EU 2020 och sett över hela året ökade de laddbara bilarna med 132 procent jämfört med 2019. Det var framför allt laddhybriderna som drev på med en ökning på 166 procent, men även elbilarna ökade kraftigt med 79 procent.
Motsvarande utveckling kan ses på begagnatmarknaden. Enligt statistik från blocket. se ökade antalet annonser för elbilar med 102 procent år 2020 jämfört med 2019. Spekulanterna sökte mest på BMW när de letade elbil men den mest sålda elbilen blev Renault Zoe, tätt följd av Nissan Leaf och Tesla Model S.
Är det då bara att hoppa på vågen och köpa en begagnad elbil? Nej, precis som vid ett nybilsköp krävs det att man tänker till och funderar på sitt bilbehov. Om man ska köpa en 3-4 år gammal elbil har den med stor sannolikhet mindre batterikapacitet och därmed kortare räckvidd än de elbilar som lanseras nu. Den Nissan Leaf som säljs nu har till exempel en räckvidd på upp till 38 mil medan första generationen Leaf som kom 2013 nådde max 17 mil på en laddning. I bästa fall. BMW i3 har genomgått samma utveckling. Från cirka 13 mil till dagens knappa 28 mil.
Trots de tidiga elbilarnas begränsade räckvidd är priserna höga. Billigaste Nissan Leaf på blocket. se just nu är en Leaf 24 kWh från 2014 som har gått hela 16 000 mil. Den kostar 90 000 kronor.
Hur ska man resonera kring en elbil som är så gammal och har gått så långt? Forskning har visat att elbilens batteriprestanda påverkas mer av ålder än av miltal. Titta därför hellre på en nyare elbil som har rullat längre än en gammal med lågt miltal.
De flesta elbilar säljs med en garanti som säger att batteriet ska kunna leverera 80 procents lagringskapacitet upp till 16 000 mil eller 8 år. Vågar man köpa en elbil som är äldre eller har gått längre? Även om den begagnade elbilen har batterigarantin kvar är det bra att vara noggrann som elbilsköpare.
– Det är svårt för en elbilsköpare att kontrollera skicket på batteriet, därför är det viktigt att i stället säkerställa att det finns skriftlig information kring batteriet och dess garanti. I vissa bilar går det dock att läsa ut batteriets återstående kapacitet i bilens informationsmeny, säger Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.
För att ta reda på om en elbil kan vara ekonomiskt fördelaktig som begagnad räknar vi ut en milkostnad på samma sätt som vid nybilstester. Med uppdaterade priser för service och uppskattad värdeminskning från år tre till sex får vi fram en totalkostnad per månad och mil för eldrivna Nissan Leaf och bensindrivna Volkswagen Golf.
– Procentuellt är pristappet stort på den eldrivna Leaf och sett i kronor och ören ligger Leafen högre än Golfen. Driftskostnaderna för en elbil som redan gjort det stora värdetappet är oslagbart jämfört med övriga drivmedel. Servicebehovet torde vara litet och enda orosmolnet är i så fall vad som händer i framtiden när batterierna börjar bli utslitna, säger Karl Wahlin, analytiker på bilpriser. se.
Snittpriser på de populäraste begagnade elbilarna 2020*
1. Renault Zoe R110. 180 000 kr.
2. Nissan Leaf 40 kWh. 275 000 kr.
3. Tesla Model S 75D. 655 000 kr.
4. BMW i3 94 Ah. 260 000 kr.
5. Hyundai Ioniq Electric 28 kWh. 260 000 kr.
(*Annonserade priser)
Vår uträkning, där bränslekostnaden baseras på av oss uppmätt förbrukning, visar att elbilen Nissan Leaf blir endast marginellt dyrare att äga och köra än bensinbilen Volkswagen Golf 1,4 TSI. Den totala månadskostnaden är 4 582 respektive 4 268 kronor till Golfens fördel. Detta trots att Golfen är i genomsnitt drygt 60 000 kronor billigare att köpa som begagnad, enligt statistik från bilpriser. se. Totalekonomin för Leaf tyngs av värdeminskningen som spås bli stor. Leaf väntas tappa i genomsnitt 30 000 kronor per år medan Golf tappar hälften så mycket i värde. Det kompenseras till stor del av besparingen man gör genom att köra på el jämfört med bensin. Räknat på 1 500 mil per år är Leafs bränslekostnad bara en fjärdedel av Golfens.
Volkswagen Golf 1,4 TSI 150 DSG
Årsmodell: 2018
Nypris: 244 900 kr
Pris som begagnad: 133 200 kr
Ägandekostnader per år*:
Värdeminskning år 3-6: 44 900 kr
Kapitalkostnad: 4 662 kr
Service och underhåll: 8 072 kr (kamremsbyte vid 21 000 mil kostar 7 600 kr.)
Fordonsskatt: 580 kr
Försäkring: 6 216 kr
Bränsle: 16 726 kr
Totalkostnad per månad: 4 268 kr
Milkostnad: 25,61 kr
(*baserat på 3 års ägande, 4 500 mils körsträcka).
Nissan Leaf 40 kWh
Årsmodell: 2018
Nypris: 379 900 kr
Pris som begagnad: 196 600 kr
Ägandekostnader per år*:
Värdeminskning år 3-6: 90 400 kr
Kapitalkostnad: 6 881 kr
Service och underhåll: 8 768 kr
Fordonsskatt: 360 kr
Försäkring: 5 460 kr
Bränsle: 3 386 kr
Totalkostnad per månad: 4 582 kr
Milkostnad: 27,49 kr
(*baserat på 3 års ägande, 4 500 mils körsträcka).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se