Bilarna med flest maskinskador
Försäkringsbolaget Länsförsäkring har släppt sin maskinskaderapport 2011. I rapporten kan man läsa att de asiatiska biltillverkarna har lägst andel maskinskador. De bilar med högst frekvens maskinskador är Alfa Romeo 159, Rover 75, Peugeot 407, BMW 1-serie och VW Touran.
Maskinskadekostnaderna för personbilar har hos Länsförsäkringar ökat med 75 procent sedan 2006. Under förra året anmäldes 10328 maskinskador till Länsförsäkringar, något som kostade dem nästan 80 miljoner kronor. Vanligaste maskinskadorna är skador på motorkomponenter som står för nästan 40 procent. Kyl- och värmesystem står för 18 procent, bilelektronik för 13 procent och växellådsfel för nio procent. Alla dessa siffror har Länsförsäkringar sammanställt i sin maskinskaderapport 2011 som du hittar länk till längre ned i artikeln.
– Maskinskaderapporten är en del av Länsförsäkringars långsiktiga skadeförebyggande arbete och ska bidra till ökad trafiksäkerhet och säkrare fordon. Rapporten ger information om hur ofta maskinskador anmäls för olika bilmärken och visar även vilka typer av maskinskador som är vanliga hos olika fabrikat. Genom det som framkommer i rapporten och de åtgärder vi vidtar innebär det i slutänden sänkta skadekostnader, vilket kommer våra kunder tillgodo, säger Patricia Seidel Garpedal produktchef för motorförsäkring hos Länsförsäkringar.
Sett till bilmärken är det de asiatiska som dras med lägst maskinskadefrekvens. De sju bästa märkena är alla asiatiska med Toyota, Kia och Mitsubishi som extra utmärkande. På åttonde plats kommer amerikanska Chevrolet. Första europeiska bilmärke på ”den goda halvan” av listan är Mercedes som är tätt följt av Volvo. Saab placerar sig också bättre än medelbilen.
På undre halvan av Länsförsäkringars sammanställning hittar vi bland annat Audi, Opel, BMW och Volkswagen. De tre bilmärken som under 2010 drabbats av flest maskinskador är Alfa Romeo, Cadillac och Rover där sistnämnda bilmärke är i en klass för sig, sett med negativa ögon.
En faktor som påverkar listans utformning är de olika biltillverkarnas garantiprogram. Vissa biltillverkare är duktigare än andra på att garantiåtgärda maskinskador, något som inte syns i Länsförsäkringars statistik.
Att åtgärda en maskinskada kostar i genomsnitt 16000 kronor. Dyrast är Porsche med en reparationskostnad på närmare 55000 kronor. I andra änden hittar vi Daewoo som ligger strax över 10000 kronor. Ungefär två tredjedelar av maskinskadekostnaden utgörs av reservdelar.
Om vi tittar på bilmodellnivå i stället för bilmärkesnivå så ser vi även där att Alfa Romeo och Rover är i botten. I toppen av bottenlistan över de 20 bilmodeller med högst frekvens av maskinskador hittar vi, i nämnd ordning, Alfa Romeo 159, Rover 75, Peugeot 407, BMW 1-serie och Volkswagen Touran. Hela listan kan du läsa via länken nedan.
Läs hela Länsförsäkringars maskinskaderapport 2011 (pdf, öppnas i nytt fönster).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se