Bilarna som tappar minst i värde – 86 olika bilmodeller

Vi har jämfört andrahandsvärdet på alla Teknikens Världs testbilar 2011. Kia och Hyundai är i topp och bottenplatsen intas av Jaguar XJ. I mellanklassen vinner Volvo V60.

Andrahandsvärdet, eller rättare sagt värdeminskningen, är det som avgör hur mycket en bil egentligen kostar att äga. Knappt hälften av den nya bilens totalkostnad består av värdeminskning. För en Volvo V70 handlar det om 20 kronor per mil, men det kan också stanna vid 14 kronor per mil för en billigare bil. Plötsligt har bilens bränsleförbrukning, normalt 7–8 kronor per mil, inte längre så stor betydelse.

 Lägst värdeminskning bland 2011 års testade bilar i Teknikens Värld hade Hyundai i30 diesel och dess kusin, Kia Cee’d diesel. Överraskande låg värdeminskning förutspås för kompakta ”crossover”-modellerna Nissan Juke och Mini Countryman. De kombinerar praktisk femdörrarskaross med en ovanlig, suv-inspirerad design. Bra andrahandsvärde har också Volvo V60 DRIVe.

 Den som tror att dyra premiummärken som Audi, BMW och Mercedes generellt sett har bra andrahandsvärde tror fel. Merparten av dessa modeller faller snabbare i värde än billigare konkurrenter i samma storleksklass. 

 Bland de dyraste bilarna hittar vi årets minsta testbil, elbilen Peugeot iOn, med ett värderas på över 60 000 kronor per år. Orsaken är en kombination av högt pris, begränsad användbarhet och batteriets höga utbyteskostnad.

 Värdeminskningsbedömningarna är gjorda av bilpriser.se, landets största bilvärderingsföretag och dotterbolag till auktionsföretaget Kvarndammen AB. Teknikens Värld samarbetar sedan flera år med bilpriser.se för att andrahandsvärdesanalyserna ska hålla så hög kvalitet som möjligt.

 Avgörande för andrahandsvärdet är inte i första hand om märket är ”premium” eller inte. I första hand är det bilens pris som avgör nivån på värdeminskningen. Den som köper en småbil som Hyundai i10 har inte så mycket att förlora, oavsett om bilen efter fem år har förlorat mer än halva värdet. Det är ändå mindre än vad dyrbilköparen förlorar på ett år.

 Vinnare är också kombimodeller, billiga instegsmodeller, bilar utan rader av tillvalspaket. Kunden på begagnatmarknaden är en rationell bilköpare som framför allt köper ett transportmedel. Många tillval kan därför betraktas som en engångskostnad – de faller i värde betydligt snabbare än bilen i övrigt. Begagnatkunden betalar inte extra för prestanda, lågprofilhjul och sportchassi. Bland de få tillval som är relativt ekonomiska är luftkonditionering och metalliclack. 

 Flera bilföretag har de senaste åren marknadsfört privatleasing, alltså att man hyr bil under en längre period. Men tro inte att det minskar värderaset. Värdeminskningskostnaden är oftast med råge inbakad i bilhyran. De privatleasingkalkyler som Teknikens Värld har räknat på hittills har inte varit fördelaktigare än traditionellt köp av bil.

 Om slutsatsen ”billig bil=låg värdeminskning” låter trist för en bilentusiast kan man trösta sig med att bilens ålder är ett plåster på värdeminskningssåret. En några år gammal BMW Z4 har därför samma värdeminskning som en ny Kia Cee’d. Och plötsligt känns bilkalkylerna mycket roligare.

 Årlig värdeminskning för 86 bilmodeller

I tabellerna nedan kan du se årliga värdeminskningen för 86 olika bilmodeller inom elva klasser. Värderingsgrunden är innehavstid på 3 år och en årlig körsträcka på 2 000 mil. Urvalet av bilar utgörs av Teknikens Världs testade bilar 2011.

 Klicka på ”Visa” för att fälla ut respektive tabell.

GolfklassenVisa ⇓
Stora mellanklassenVisa ⇓
Suv litenVisa ⇓
Suv storVisa ⇓
MPV litenVisa ⇓
MPV storVisa ⇓
LyxbilVisa ⇓
CabrioletVisa ⇓
SportcoupéVisa ⇓
PickupVisa ⇓
ElbilVisa ⇓