Bildelning: Att ha och inte ha
Du behöver inte äga en bil för att köra bil. Vi jämför utbudet av olika bildelningstjänster. Är det smartare att hyra än att äga?
Marknaden för bildelning har minst sagt rört på sig de senaste åren. För tio år sedan sågs det som den nya bilrevolutionen. Varför ska man äga en bil när den står still 23 av dygnets 24 timmar? All logik talar för någon form av bildelning där man hyr en bil bara för någon eller några timmar, just när man behöver den.
Många privata bilpoolsföretag och flera biltillverkare hoppade på bildelningståget och satsade miljontals kronor på att ta ett rejält grepp på marknaden. Men oftast med bleka resultat. Efter några år hade flera av de första aktörerna kastat in handduken – DriveNow (BMW) och Car2Go (Mercedes) backade ur den svenska marknaden för några år sedan. Branschen har brottats med lönsamhetsproblem, bilarna har stått stilla för mycket och kostat pengar. Kundbasen har helt enkelt varit för liten, bilägarna har visat sig värdesätta den omedelbara tillgången till egen bil väldigt högt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se