Billigare hyra bil än att äga
Behöver du verkligen din andrabil? Eller bil över huvud taget? Vi har undersökt hur mycket pengar du kan spara genom att utnyttja bildelning och bilpooler i stället för att äga en bil.
Med nya digitala verktyg har det blivit lättare än någonsin att hyra en bil tillfälligt. Förr skulle man ta sig till en hyrbilsfirma och hämta ut sin hyrbil. I dag hyr man bilen per timme. Bilen låses upp med din smartphone, och du hämtar den på en parkeringsplats nära dig. Utbudet har flyttat ut till förorter och småstäder genom att många privatpersoner är med och delar sina bilar digitalt.
Den stora uppsidan är ekonomisk. I stället för att betala för en bil som står still 90 procent av tiden betalar man för bilen när den verkligen används. Den som är beredd att avstå från bekvämligheten med ständig biltillgång kan i vissa fall spara mycket pengar.
Utbudet är stort. Kommersiella biluthyrare konkurrerar med biltillverkare och bilpoolkooperativ samt med privata bildelningssajter.
Men trots de uppenbara fördelarna för trafiken, miljön och ekonomin har bildelningsföretagen haft svårt att etablera sig. Tidigare har både BMW och Mercedes satsat på bildelningsflottor i Stockholm, försök som har fått lägga ned på grund av bristande intresse. Bilarna stod stilla för ofta. I sommar har Volvo Cars beslutat att lägga ned dotterbolaget Volvo Car Mobility som driver uthyrning genom tjänsten Volvo On Demand. Stora förluster var orsaken. Tjänsten Volvo On Demand finns dock kvar, tills vidare.
En orsak till det bristande intresset kan vara att många bilägare underskattar hur mycket en bil egentligen kostar. Bilauktionsföretaget KVD undersökte för några år sedan vad folk tror att deras bilar kostar. Det visade sig att de flesta underskattar kostnaden med 12 000-36 000 kronor per år. Har man inte koll på den verkliga kostnaden för att äga en bil är det svårt att göra en rättvis jämförelse.
Bildelning: Framtiden eller osund affärsmodell?
De flesta analytiker väljer att se mycket positivt på framtiden för bildelning och andra alternativ till privat bilkörning. I Tyskland förväntar sig bildelningsoperatörerna en tillväxt på minst 20 procent under 2023.
Samtidigt har många operatörer svåra ekonomiska problem.
Trenden för 2023 är enligt Invers, en mjukvaruutvecklare i mobilitetsbranschen, en konsolidering i branschen och större fokus på lönsamhet. Det innebär att operatörerna flyttar verksamhet från olönsamma städer till lönsamma städer. I Stockholm har trenden varit tydlig, både Mercedes och BMW har upphört med sin bildelningsverksamhet. Samma öde drabbade nyligen Volvos satsning Volvo Car Mobility. Framtiden för Volvos korttidshyra är när detta skrivs osäker.
Överlag verkar trenden gå från biltillverkarägda modeller till mer snabbfotade, märkesoberoende lösningar. Behovet av enkel, billig och miljövänlig transport är stort men det krävs också att affärsmodellerna tilltalar användarna och städerna de verkar i. Inte minst måste parkeringsproblematiken lösas för att bildelningsaffären ska gå runt.
Att det kan gå på tok bevisades i Kina. Bildelning blev en fluga i Kina för ett par år sedan och det lockade till sig många entreprenörer med alltför optimistiska planer. Efterfrågan räckte inte till, och till slut kastade många operatörer in handduken. Tusentals bilar från konkursade bildelningsföretag blev stående på stora fält.
Om det är lönsamt att hyra en bil beror framför allt på hur ofta du använder bilen och hur stor parkeringskostnaden är. Använder du bilen sällan och dessutom har stora parkeringskostnader har du troligtvis allt att vinna på att hyra en bil vid behov i stället för att äga bilen.
Använder du bil ofta, flera gånger i veckan, är det förmodligen billigare att äga bilen privat. Men för stadsbor kan kalkylen avgöras av parkeringskostnaden.
Mest nytta gör hyrbilen när man ska ett ärende och sedan snabbt återvänder igen, till samma plats. Den som under sommaren ofta kör ut till sommarstället på fredagen och sedan kör hem igen tre dagar senare gör det sannolikt bäst med en egen bil. Envägstransporter passar inte hyrbilsupplägget.
Den som använder bil periodvis satsar troligtvis på en kombination. Använder du till exempel mest bil under sommarmånaderna är det troligen billigast att äga en bil under dessa månader och förlita dig på korttidshyra under resten av året.
Självklart beror också resultatet på hur mycket din privatbil kostar – en begagnad bil kostar mindre att äga – och vilken bildelningsoperatör som man jämför med. Prisskillnaderna är stora, det lönar sig att jämföra priser. Till syvende och sist avgörs valet av tillgängligheten. Bilen man hyr ska finnas i närheten, annars blir det för krångligt och svårt för hyrbilen att konkurrera med enkelheten med egen bil. Många bilpoolsbrukare väljer därför att ansluta sig till 2-3 bilpooler för att säkerställa att det finns en ledig bil inom räckhåll när den behövs.
Om bildelningsföretagen
Aimoshare.se
Elbilar Stockholm, VW.ID.3, ID.4, Renault Zoe. 7 kr/minut, 169 kr/tim de första 2 timmarna, sedan 119 kr/tim. 30 mil/dag ingår. Bonusprogram ger rabatt. Gratis gatuparkering i delar av Stockholm om du hyr kortare än 14 dagar. Bilen kan lämnas och hämtas på olika platser. Gratis laddning på ”hot spots”.
Bilpoolen.nu
Finns Mälardalen, Göteborg, Malmö. 32-59 kr/tim + km-avgift. 3 olika abonnemang. Låga priser framför allt för ofta-användare genom abonnemang.
Elbilio.se
Elbilio har både slutna och öppna bilpooler. Endast elbilar, BMW i3, VW e-Golf, VW ID.3, Renault Zoe. Fasta p-platser med gratis laddning. Fria km. Trängselskatt ingår. Billig hyra för småanvändare, från 120 kronor per timme, men dyrt om du hyr ofta.
GoMore.se
GoMore är landets största plattform för uthyrning mellan privatpersoner. Prissättning och utbud varierar stort. Eftersom det är privatpersoner som hyr ut är den geografiska spridningen stor, bilar kan finnas för uthyrning även i förorter och i småstäder. Även skåpbilar hyrs ut. Plattformen står för försäkring och betalningsmodell. Vissa bilar är nyckelfria och startas via app, andra inte.
Hyre.se
Hyre är ett norskt företag med 1 500 hyrbilar i Norden. Vägtullar läggs till. Bilarna finns på fasta parkeringsplatser där de ska återlämnas. Bränsle ingår inte. 15 mil/dag ingår. Olika bilmodeller, även skåpbilar. Lägst pris av alla för sällanbrukaren.
Kinto-mobility.se
Kinto är Toyotas satsning i bildelningsaffären. 3 olika abonnemang finns att välja mellan. 45-75 kr/tim + 22,50 kr/mil. Bränsle ingår, fria mil. Reserverade platser där hyrbilen ska återlämnas.
Lynk & Co
Lynk & Co är den enda biltillverkaren som har som affärside att i första hand hyra ut bilar månad för månad. Allt ingår utom bränsle och trängselavgifter. Priset för en månadshyra får betraktas som mycket förmånligt, 6 000 kronor. Som hyresalternativ kommer Lynk bra till om behovet är månadslångt. Tim- eller dagshyra erbjuds inte. Däremot kan Lynk-ägare hyra ut sina bilar per timme via Lynk-appen.
Moveabout.se
Moveabout hyr ut ca 700 elbilar i Skandinavien, Hyundai, Kia, Nissan, Volkswagen och Tesla. 2 olika abonnemang. 99-125 kr/tim. 15 mil ingår, därefter 15 kr/mil. Laddning på bilens parkering ingår.
Rulla.se
Rulla är en satsning från en sammanslutning av Volvo-handlare. Olika priser beroende på bilstorlek. 65-100 kr/tim + 20 kr/mil. Bränsle ingår i priset. Kräver medlemskap, 99 kr/mån.
Stockholmsbilpool.se
Stockholms bilpool är en ekonomisk förening utan eget vinstintresse. Alla som vill kan gå med i föreningen och hyra föreningens poolbilar. Medlemskapet kostar 3 000 kronor i insats och det förutsätts att medlemmarna gör någon form av ideell insats för föreningen. 27 kr/tim + 30 kr/mil (Toyota Corolla). Bränsle ingår. Föreningen har ett drygt tiotal bilar i Stockholms ytterområden.
Volvo On Demand
Volvos egen bildelningstjänst. Två abonnemangsnivåer. 75-85 kr/tim. Bilen står på fasta parkeringsplatser i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Tusenlappar att spara på delad bil
Vi har jämfört utbudet och kostnaderna för tre olika användarscenarier.
I scenariet ”Mini” med ett väldigt lågt bilbrukande räknar vi med att bilen används en gång i veckan under tre timmar, och då körs tio mil. I scenariet ”Maxi” med ett tätare bilbruk räknar vi med att bilen används tre vardagskvällar under två timmar, tre mil per tillfälle, samt en gång under helgen då den körs 15 mil under åtta timmar.
Vi har dessutom jämfört vad det kostar att hyra en bil under sommaren under två månader för en total körsträcka på 500 mil.
Det är stora prisskillnader mellan operatörerna. Men se inte tabellresultatet nedan som en definitiv rangordning, mycket beror på hur körbehovet ser ut. Flera operatörer erbjuder abonnemang till en viss månadskostnad som sänker hyrespriset. Bra för dig som använder bilen ofta.
Men framför allt finns stora pengar att spara för dig som använder din bil sällan. Även om du har en liten, begagnad bil har du troligen en månadskostnad på drygt 2 500 kronor inklusive bränsle. Utnyttjar du bildelning så kommer du undan med halva kostnaden. Måste du betala för parkering av privatbilen blir skillnaden ännu större.
Den som använder bilen mer ofta – i vårt exempel fyra gånger per vecka, totalt 1 248 mil per år – måste räkna noga för att hitta det mest ekonomiska alternativet.
Att hyra bil kostar från knappt 4 000 kronor per månad med det ”stora” körbehovet. Kinto är billigast, men Bilpoolen.nu och Hyre ligger inte långt efter. Att äga en ny bil kostar mer, men skillnaden är inte väldigt stor. Vi kalkylerar med 4 700 kronor per månad för en Toyota Aygo X, och då har du ständig tillgång till bilen. Men har du en parkeringskostnad att ta hänsyn till blir skillnaden större.
För att komma ned i samma kostnadsnivå som en delad bil måste vi jämföra med en begagnad bil. Den kostar i vår kalkyl cirka 3 700 kronor per månad inklusive bensin. Eventuell parkeringskostnad tillkommer, men totalkostnaden ligger fortfarande i samma härad som hyrbilens kostnad. Självklart kan kostnaden för en begagnad bil variera stort beroende på ålder och storlek.
Vi har räknat på en mycket liten bil, Toyota Aygo X, i ägarkalkylen. De bilar man hyr är normalt sett större än lilla Aygo X. En fördel med att hyra bil är att man kan anpassa hyrbilen efter behovet. Ska jag transportera möbler hyr jag en liten skåpbil, är det bara en person i bilen så räcker det med en småbil i minsta storleken.
I sann delningsekonomianda ska vi påpeka att kalkylen med den ägda bilen kan förbättras genom att man hyr ut den de dagar den inte används. Kan man få in 1 000 kronor per månad på att hyra ut sin bil kan det tippa över kalkylen.
Till sist har vi räknat på vad det kostar att hyra en bil över sommaren. Vi har kalkylerat med att man hyr bil i två månader och kör totalt 500 mil. Då är bilpooler och olika bildelningsföretagen ganska dyra. Bästa erbjudandet kommer från Lynk & Co som tar 6 000 kronor per månad. Med bränsle blir det en kostnad på drygt 9 000 kronor per månad.
Det framstår som smartare att köpa en bil för sommarbruket. Om inga större reparationsbehov uppstår räknar vi med en kostnad på 5 400 kronor per månad för en begagnad bil. Men sedan tillkommer besväret med att köpa och sälja den begagnade bilen privat. Ska du köpa och sälja via bilhandlare blir det ett betydligt dyrare nöje att äga bilen under två månader. Att köpa en ny bil för två månader kommer inte på fråga, värdeminskningen är enorm.
Så mycket kostar det
https://datawrapper.dwcdn.net/RHLM1/2/https://datawrapper.dwcdn.net/ych6U/1/https://datawrapper.dwcdn.net/WOGen/1/Om priserna
Priser från bildelningsföretagens egna sajter, augusti 2023, för billigaste modellen. GoMore: Pris för billigast bil på Kungsholmen, Stockholm. Kalkylen för egen bil bygger på privatleasingpriset för Toyota Aygo X under 36 månader, inklusive skatt, vinterhjul och försäkring. Priset ger en indikation på kostnaden för att äga en bil. Kalkylen för en begagnad bil avser en fem år gammal småbil för 100 000 kronor.
Parkeringskostnaden för den ägda bilen är inte inräknad i kalkylen. I Stockholms innerstad kostar boendeparkering 1 100 kronor per månad. Bränslekostnad ingår i kalkylen: Bensin 13 kr/mil, el 6 kr/mil, alternativt hyrfirmans bränslepåslag. Kostnaden för att äga en bil kan variera mycket, framför allt beroende på värdeminskning, bränsleförbrukning och reparations- och servicekostnader. Kostnaderna i tabellen är uppskattningar.
7 frågor till...
... David Öberg, vd Hyre.
Är bildelning/korttidshyra bara något för storstäder?
– Nej, men det krävs en viss efterfrågan och här har offentlig sektor en viktig roll. Om till exempel kommunen använder bildelningsbilar i sin egen verksamhet under kontorstid så kan dessa bilar användas av privatpersoner på kvällar och helger. Kommunen kan då minska sina fordonskostnader och samtidigt erbjuda medborgarna ett miljövänligt alternativ till privatbilen.
Har man en privatbil som används väldigt lite blir milkostnaden hög. Var går gränsen, när bör man räkna på hyrbil?
– En privatbil står still 96-98 procent av tiden och de flesta kan spara tusenlappar på att gå över till bildelning. Kör du mindre än 10-15 dagar per månad så är bildelning ett billigare alternativ.
Många bildelningstjänster har lagt ner, lönsamheten har inte funnits där. Vad har varit problemen?
– Parkering är det största problemet. Trots att bildelning frigör plats och reducerar det totala antalet bilar tilldelas ingen gatumark till bildelningsbilar. I stället står bilarna ofta i dyra garage där de dessutom är mindre synliga.
Varför ska det lossna nu, 2023?
– Under 2023 har många fått det tuffare ekonomiskt och att ersätta den privata bilen med bildelning är ett utmärkt sätt att spara pengar och samtidigt reducera sitt klimatavtryck.
Hur viktig är teknikutvecklingen med smartphones och keyless start?
– Hyre var en av de första i Skandinavien med nyckellös bildelning och det var en avgörande differentieringsfaktor för oss då. BankID är en annan innovation som har varit viktigt för branschen.
Vad tror du, kommer fasta parkeringar eller flytande parkeringar att växa mest?
– Stationär bildelning med fasta parkeringar har bättre förutsättningar att vara en ekonomiskt hållbar affärsmodell. Dessutom är stationär bildelning en direkt ersättare av resor som annars hade gjorts med en privat bil. Friflytande bildelning tror jag i viss mån även ersätter klimateffektiva resor med kollektivtrafik.
Vilka är kunderna som nyttjar bildelning?
– Hyre har kunder i alla åldrar men den vanligaste kunden är mellan 25 och 45 år gammal, behöver bara bil ibland och bor i en urban miljö. Våra skåpbilskunder kan äga en privatbil men efter att ha testat bildelning ökar chanserna att de säljer sin egen bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se