Chockhöjning av priser på privatleasing
Minns du när man kunde privatleasa en bra småbil för 1 795 kronor i månaden? I dag har priserna gått i taket. Volkswagen ID.4, landets mest sålda elbil, kostar i vinter 8 200 kronor i månaden att privatleasa. Hur blev det så här?
För exakt fyra år sedan kostade Toyota Aygo 1 795 kronor att privatleasa, med service och försäkring. I dag kostar en ny Toyota Aygo 2 784 kronor, en ökning med 55 procent.
Prisökningen är inte ovanlig. Billiga bilar för under 2 000 kronor per månad har i dag nästan helt försvunnit från privatleasingmarknaden. En av få bilar som kvalar in under 2 000 kronor per månad är lågprismärket Dacia, vars instegsmodell Sandero fortfarande kan leasas för 1 990 kronor per månad. Se det som ett undantag.
Eldrivna bilar har höjts mest. För tre år sen kunde man leasa en elbil för 2 495 kronor per månad. I alla fall om man nöjde sig med en MG ZS, billigaste elbilen på marknaden när den lanserades 2019. I dag är det svårt att överhuvudtaget hitta leasingkontrakt med elbilar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se