Chockhöjning av priser på privatleasing
Minns du när man kunde privatleasa en bra småbil för 1 795 kronor i månaden? I dag har priserna gått i taket. Volkswagen ID.4, landets mest sålda elbil, kostar i vinter 8 200 kronor i månaden att privatleasa. Hur blev det så här?
För exakt fyra år sedan kostade Toyota Aygo 1 795 kronor att privatleasa, med service och försäkring. I dag kostar en ny Toyota Aygo 2 784 kronor, en ökning med 55 procent.
Prisökningen är inte ovanlig. Billiga bilar för under 2 000 kronor per månad har i dag nästan helt försvunnit från privatleasingmarknaden. En av få bilar som kvalar in under 2 000 kronor per månad är lågprismärket Dacia, vars instegsmodell Sandero fortfarande kan leasas för 1 990 kronor per månad. Se det som ett undantag.
Eldrivna bilar har höjts mest. För tre år sen kunde man leasa en elbil för 2 495 kronor per månad. I alla fall om man nöjde sig med en MG ZS, billigaste elbilen på marknaden när den lanserades 2019. I dag är det svårt att överhuvudtaget hitta leasingkontrakt med elbilar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se