Dieselgate: Därför får tyskar ersättning – men inte svenskar
En dom i Tysklands högsta domstol visar vägen för alla missnöjda VW-dieselbilägare – Volkswagen är skyldiga att ersätta dem ekonomiskt. Men hur blir det i Sverige?
Här reder vi ut skillnaden mellan Sveriges och Tysklands stora dieselgate-fråga.
I januari 2014 köpte tyske Herbert Gilbert en begagnad Volkswagen Sharan för drygt 300 000 kronor. Det köpet kan leda till kostnader för Volkswagen på mer än tio miljarder kronor.
Herbert Gilberts sjusitsiga familjebuss hade nämligen en dieselmotor och ett år efter köpet avslöjades det att Volkswagen hade fuskat med utsläppsanordningen på hans bil och omkring elva miljoner andra bilar. Herbert Gilbert har sedan fusket avslöjades drivit en rättsprocess mot Volkswagen och vann nyligen i Tysklands högsta rättsinstans för enmansfall. Bundesgerichtshof i Karlsruhe har nu dömt till hans fördel. Enligt domen ska Volkswagen köpa tillbaka Herbert Gilberts bil för 300 000 kronor, vilket motsvarar den ursprungliga köpesumman på 330 000 kronor med avdrag för den sträcka han har kört med bilen under tiden.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se