Foto: Skoda & Shutterstock

Dina rättigheter vid leveransförseningar

Vad har du för rättigheter när din bil blir kraftigt försenad? Vi pratar med Konsumentverket.

Under 2022 har åtskilliga nybilskunder fått vänta betydligt längre än beräknat på sina bilar. Olika omständigheter har gjort att leveranstiderna ibland har fördubblats, till och med tredubblats. Till råga på allt vill billeverantören dessutom ibland höja priserna.
Många undrar därför vilka rättigheter man har som kund – har bilfirman rätt att höja priset och senarelägga leveransen? Kan jag häva köpet eller kräva skadestånd?

Utgångspunkten är att det som är ­avtalat ska hållas. Vi får därför börja med att läsa i kontraktet vad som har avtalats om leveranstid.
På baksidan av bilavtalet står de finstilta villkoren. Det är normalt sett ett standard­kontrakt som har tagits fram i överenskommelse mellan Konsumentverket och MRF, Motorbranschens riksförbund.
Där anges noga hur stor leverans­försening som krävs för att kunden ska kunna häva köpet.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill