Elbil och husvagn – funkar det verkligen? Vi har provat och mätt. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Så mycket förbrukar elbil med husvagn

Elbilen blir mer och mer förstavalet för nybilsköpare. Och när laddinfrastrukturen växer fungerar elbilen också för de allra flesta. Men förbrukningen om du drar tungt är fortfarande ett problem. Det visar vårt test av populära Hyundai Ioniq 5 med en mellanstor husvagn från Hobby.

Efter vår duell mellan två mindre husvagnar bakom elbilarna Volkswagen ID.4 GTX och Volvo XC40 Rechargesom ni kunde läsa om i Teknikens Värld nummer 13 – spände vi bågen lite till. Nu hängde vi på en mellanstor husvagn från Hobby, en 490 KMF De Luxe. Husvagnen hade våningssängar bak, en dubbel­säng fram och kök med sittplats i mitten, vilket kan räcka för en familj på två vuxna och två barn under en stekhet semester i Sverige. Hobby 490 KMF har en totalvikt på 1 600 kg.

Dragbilen är en fyrhjulsdriven Ioniq 5 med en tillåten dragvikt på 1 600 kg och en totalvikt på 2 540 kg. Jag ligger klart över gränsen för B-körkort och alla som ska dra husvagn med elbil, eller laddhybrid, bör ha den utökade behörigheten på körkorten, vilket tillåter en total tågvikt på 4 250 kg.
Att räckvidden påverkas märks direkt då vi hänger på vagnen. Den av bilen ­beräknade räckvidden sjunker direkt två mil. Men eftersom räckviddsberäkningen handlar om att hantera framtida förbrukning ­baserad på tidigare fungerar den inte så bra med plötsliga förändringar som att hänga på 1,3 ton husvagn. Därför lägger vi bilens uppgift om räckvidd åt sidan och tar sikte på Södertälje.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill