Elbilen kan bli svår att räkna hem
Premium Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Det menar regeringen som nu har slopat klimatbonusen för elektrifierade bilar. Vid en snabbkoll stämmer argumentet, men gräver vi djupare och tittar längre fram i tiden är det inte helt säkert.
Den 8 november 2022 var sista dagen för att köpa en elbil eller laddhybrid med klimatbonus. Med det avslutades en tradition av att premiera bilar med mindre klimatavtryck. Bonus/malus-skattesystemet ligger förvisso kvar men är att betrakta som ett straff för bilar med höga koldioxidutsläpp. Den 1 januari 2023 skärps bonussystemet för skatten för att bara omfatta bilar som släpper ut maximalt 30 gram koldioxid per kilometer, i dag är gränsen 50 gram.
Gasdrivna bilar behåller sin bonus på 10 000 kronor men biltypen lever en undanskymd tillvaro i Sverige. När detta skrivs har 1 777 gasbilar nyregistrerats i landet under 2022, att jämföra med 76 830 elbilar och 58 341 laddhybrider.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se