Elbilen kan bli svår att räkna hem
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Det menar regeringen som nu har slopat klimatbonusen för elektrifierade bilar. Vid en snabbkoll stämmer argumentet, men gräver vi djupare och tittar längre fram i tiden är det inte helt säkert.
Den 8 november 2022 var sista dagen för att köpa en elbil eller laddhybrid med klimatbonus. Med det avslutades en tradition av att premiera bilar med mindre klimatavtryck. Bonus/malus-skattesystemet ligger förvisso kvar men är att betrakta som ett straff för bilar med höga koldioxidutsläpp. Den 1 januari 2023 skärps bonussystemet för skatten för att bara omfatta bilar som släpper ut maximalt 30 gram koldioxid per kilometer, i dag är gränsen 50 gram.
Gasdrivna bilar behåller sin bonus på 10 000 kronor men biltypen lever en undanskymd tillvaro i Sverige. När detta skrivs har 1 777 gasbilar nyregistrerats i landet under 2022, att jämföra med 76 830 elbilar och 58 341 laddhybrider.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se