Få bilägare jämför priser innan verkstadsbesök
En ny undersökning visar av fyra av tio bilägare är oroliga för att de betalar ett överpris när bilen lämnas in på verkstad. Ändå är det endast en av tio som genomför en priskoll innan verkstadsbesöket.
Svenska konsumenter är normalt ganska prismedvetna. Inför en resa är det inte ovanligt att många olika alternativ ställs mot varandra för att se vilket som ger mest för pengarna. Ska det köpas en ny teve läser man gärna test, konsumentrecensioner och på prisjämförelsesajter som exempelvis Prisjakt. Men när det kommer till bilens välbefinnande har konsumenterna inte lika stor priskoll trots en viss oro för att plånboken ska urholkas för mycket. Det visar en undersökning bland 1 490 respondenter genomförd av prisjämförelsesajten Lasingoo som listar bilverkstäder och priser för olika tjänster.
Drygt fyra av tio bilägare, 41 procent, oroar sig för att de betalar för mycket för verkstadsbesöket. Tio procent är väldigt oroliga, 31 procent säger sig vara ganska oroliga. Trots oron var det bara en av tio, 10 procent, av bilägarna som bad om offerter från flera verkstäder inför senaste verkstadsbesöket.
Dock är inte priset den viktigaste faktorn när bilen ska in på verkstad, långt ifrån. Även om 64 procent av bilägarna anser att ett lågt pris är viktigt så finns det andra faktorer som spelar större roll vid val av bilverkstad. Hög kompetens hos personalen på verkstaden är viktigast av allt, tillsammans med att bemötandet och servicen är god samt att det ges garantier på arbetet och delarna. Lågt pris kommer först som sjunde viktigaste beståndsdel.
– Man verkar vara beredd på att betala för att serva eller reparera bilen, men man vill inte bli överraskad och känna sig lurad. Bemötande, garantier och kompetens är det som värderas högst, säger Malin Landberg, vd på Lasingoo i Sverige.
Endast fem procent av de svarande bilägarna valde det billigaste alternativet vid senaste verkstadsbesöket. Hela 62 procent valde det enkla alternativet, att besöka samma verkstad som förra gången.
Nedan visas samtliga resultat av Lasingoos undersökning som alltså omfattar 1 490 svarande via Blocketpanelen.
Är du orolig för att betala ett överpris
då du lämnar in din bil på verkstad?
Ja, väldigt orolig 10 %
Ja, ganska orolig 31 %
Nej, inte så orolig 36 %
Nej, inte orolig alls 19 %
Vet, inte/kan inte svara 3 %
Stämmer följande påståenden in på ditt senaste verkstadsbesök:
Jag fick offerter från flera verkstäder via post, e-post eller telefon.
Stämmer 10 %
Stämmer inte 81 %
Vet inte/kan inte svara 9 %
Vad baserade du ditt val av verkstad på senast
du hade din bil på service eller reparation?
Jag valde samma som gången innan 62 %
Jag valde den närmast mig 10 %
Jag valde den billigaste 5 %
Jag valde utifrån tips/rekommendation från familj/vänner/bekanta 11 %
Jag sökte information på internet 2 %
Jag såg reklam/annons för verkstad 1 %
Annat alternativ 9 %
Hur viktigt är följande vid ditt val
av bilverkstad när du ska serva din bil?
Att jag upplever att verkstaden har hög kompetens 96 %
Garantier finns på arbetet och reservdelarna 93 %
Bra kundservice/trevligt bemötande 91 %
Verkstad ligger geografiskt nära 79 %
Alla nybilsgarantier gäller 76 %
Höga kundbetyg 71 %
Lågt pris 64 %
Det finns lediga tider omgående 59 %
Vilka funktioner anser du är viktiga när du bokar
en verkstadstjänst via internet, som till exempel
bilservice, reparationer, olje- eller däckbyte?
Få fast pris direkt på skärmen 83 %
Hittar en bilverkstad geografiskt nära mig 81 %
Jag kan jämföra priser mellan verkstäder 80 %
Jag kan jämföra kundbetyg mellan verkstäder 72 %
Möjlighet att välja märkesverkstäder 71 %
Boka tid direkt via internet 69 %
Möjlighet att välja oberoende verkstäder från kända verkstadskedjor 64 %
Beställa hämta/lämna-service av bilen 53 %
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se