Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Fiat Panda 4x4 för 49 000 kronor. Så billig kan bara en Norge-import vara.
Fiat Panda 4x4 för 49 000 kronor. Så billig kan bara en Norge-import vara.
Fiat Panda 4x4 för 49 000 kronor. Så billig kan bara en Norge-import vara.
1 AV 2
Bensinbilar är fortfarande intressanta för många – vi testar de mest intressanta
2 AV 2
Fiat Panda 4x4 för 49 000 kronor. Så billig kan bara en Norge-import vara.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Fynda begagnad bil i Norge – importera till Sverige

Euro-kursen gör det svårt att fynda bil i EU. Teknikens Världs importexpert Mikael Stjerna har i stället fyndat en begagnad bil från Norge.

Mitt nya bilfynd är en italienare, en Fiat Panda 4x4. Världens bästa bil. Men den kommer från Norge, världens bästa grannland.
När jag såg annonsen på Blocket tog det inte många minuter att bestämma sig. Fiat Panda 4x4 från 2015. 12 000 mil och försedd med dragkrok. Med norska registreringspapper och parkerad i Strömstad vid gränsen till Norge. Pris 49 000 kronor – registrerad, tullad, momsad och klar i Sverige.
Importbilar saknar ibland viktig utrustning. Men min Fiat Panda har utrustningen för kallt klimat, stolsvärme är standard. På annonsbilderna ser jag att en uppsättning dubbdäck fyller upp lastutrymmet med råge. Det är en fördel med att handla norskt.

Jag är inte ensam om att ha fått upp ­ögonen för de attraktiva norska bilarna. Omkring 20 000 begagnade bilar exporterades ut från vårt grannland under 2022. Det är fyra gånger fler än under 2018. Det är en stor handel med tanke på att det nyregistrerades 174 000 bilar i Norge 2022.
Det som har hänt är att begagnatpriserna i stora delar av Europa har ökat, medan begagnatpriserna i Norge har legat still.

Panda generation III är en riktig italienare, tillverkad i Neapel. Fortfarande i produktion tio år efter debuten.
Panda generation III är en riktig italienare, tillverkad i Neapel. Fortfarande i produktion tio år efter debuten.
Panda generation III är en riktig italienare, tillverkad i Neapel. Fortfarande i produktion tio år efter debuten.
Norge-sålda Fiat Panda har stolsvärme till skillnad från kontinentala Fiat Panda.
Norge-sålda Fiat Panda har stolsvärme till skillnad från kontinentala Fiat Panda.
Norge-sålda Fiat Panda har stolsvärme till skillnad från kontinentala Fiat Panda.
1 AV 3
Panda generation III är en riktig italienare, tillverkad i Neapel. Fortfarande i produktion tio år efter debuten.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Norge-sålda Fiat Panda har stolsvärme till skillnad från kontinentala Fiat Panda.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Jag köper min Fiat av Ellesbo Motor i Kungälv som drivs av Willy Arnesen och Vegar Skavhaug. De är två norska bilhandlare som har bestämt sig för att satsa på export till Sverige.
– I grunden har vi en bilfirma som verkar i Norge, dels i Moss och dels i Sarpsborg. Vi köper in en hel del begagnade bilar och några av dem väljer vi ut för export. De flesta går till kontinenten, vi säljer mycket till Serbien, Tyskland och Polen, men många går till Sverige, berättar Vegar Skavhaug.
Ellesbo Motor AB i Kungälv är alltså den svenska ”filialen” av företaget, och de annonserar bland annat på svenska Blocket. Man startade egentligen för tre år sedan, men Corona-pandemin satte stopp för affärerna i början. Sedan gränsen öppnades igen har det vuxit.
– I början var svenska kunder tveksamma till att köpa bilar som varit registrerade i Norge. Man trodde de var mätarskruvade eller krockskadade. Men nu tycker jag att det har lossnat, folk förstår att det är bra bilar, säger Vegar Skavhaug.

Vegar Skavhaug (till vänster) och Sondre Gretland driver Norge-import specialisten Ellesbo Motor AB.
Vegar Skavhaug (till vänster) och Sondre Gretland driver Norge-import specialisten Ellesbo Motor AB.
Vegar Skavhaug (till vänster) och Sondre Gretland driver Norge-import specialisten Ellesbo Motor AB.
1 AV 2
Vegar Skavhaug (till vänster) och Sondre Gretland driver Norge-import specialisten Ellesbo Motor AB.
2 AV 2
Foto: Expressen Lifestyle

Men hur kan bilar från Norge som har så höga bilskatter bli lönsamma att sälja i Sverige? Det faktum att den norska bilägaren kan få tillbaka en del av engångsavgiften som betalades när bilen var ny är en förklaring, men inte hela sanningen.
– Överlag är priserna på begagnade bilar mycket lägre i Norge än i Sverige och andra länder i Europa. Alla norska bilar har sålts med fem års nybilsgaranti. Det betyder att när bilarna blivit äldre än fem år så tappar de ganska mycket i värde. Dessutom har vi en hård kontrollbesiktning. Många gånger får kunder höra på verkstaden att det inte lönar sig att reparera bilen som har fått anmärkningar, trots att den körs dagligen. Det är ju inte klokt, i andra länder reparerar man bilarna, säger Vegar Skavhaug.

Stödet till elbilar i Norge har också pressat priserna på modeller som drivs med bensin och diesel. Men marknaden förändras hela tiden.
– Just nu upplever jag att efterfrågan på diesel- och bensinbilar har ökat, förmodligen en följd av att man har tagit bort många av de förmåner som elbilar fick tidigare i Norge, menar Vegar Skavhaug.

Mycket välservad. När jag ser på fakturorna förstår jag att norska bilägare kör till Sverige och servar bilen.
Mycket välservad. När jag ser på fakturorna förstår jag att norska bilägare kör till Sverige och servar bilen.
Mycket välservad. När jag ser på fakturorna förstår jag att norska bilägare kör till Sverige och servar bilen.
Den är inte gigantisk, Fiat Panda. Men tillräckligt stor för en kortare semester.
Den är inte gigantisk, Fiat Panda. Men tillräckligt stor för en kortare semester.
Den är inte gigantisk, Fiat Panda. Men tillräckligt stor för en kortare semester.
Dragkrok är bra att ha, och på en bil från Norge är det ganska sannolikt att den sitter på plats.
Dragkrok är bra att ha, och på en bil från Norge är det ganska sannolikt att den sitter på plats.
Dragkrok är bra att ha, och på en bil från Norge är det ganska sannolikt att den sitter på plats.
1 AV 3
Mycket välservad. När jag ser på fakturorna förstår jag att norska bilägare kör till Sverige och servar bilen.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Den är inte gigantisk, Fiat Panda. Men tillräckligt stor för en kortare semester.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Dragkrok är bra att ha, och på en bil från Norge är det ganska sannolikt att den sitter på plats.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Hur mycket säljaren får tillbaka av engångsavgiften beror på bilens ålder. Bilen måste också vara registrerad senare än juni 2014. Det handlar inte om enorma belopp, men så mycket att det kan löna sig att exportera bilen. För en småbil som är 7-8 år år gammal kan det röra sig om 20 000 norska kronor som exportören får i retur.
Men engångsavgiften är inte helt avgörande för om en bil är lämplig för export.
– Möjligheten att få tillbaka en del av engångsavgiften för nyare bilar gör att bilar från 2013 och tidigare faller kraftigt i pris. I Norge och Sverige sätts priserna i ­väldigt hög grad av årsmodell och miltal. Men i andra länder på kontinenten kan man få bra betalt även för äldre bilar, om de är i bra skick. Man tittar mer på hur bilen är underhållen och vårdad. Därför är det ibland lönsamt att exportera äldre bilar till ett land där de värdesätts högre, förklarar Vegar Skavhaug.

Norge-import/export

Om en bil exporteras från Norge kan en del av den så kallade engångsavgiften återbetalas till exportören. Den som ansöker om detta måste vara den norske ägaren och ha ett norskt personnummer. Efter ansökan kan det ta 2-3 månader innan engångsavgiften betalas tillbaka. 

 

Många begagnade bilar i Norge säljs på finn.­no, men alla norska privatpersoner är inte villiga att göra en exportaffär. Norska bilhandlare är mer insatta i exportproceduren. 

När bilen ska registreras i Sverige tillkommer kostnaderna för registrerings- och kontroll­besiktning. Detta kostar cirka 3 000 kronor. Tullen är 10 procent på bilar. Dessutom ska svensk moms, 25 procent erläggas. 

Enligt färsk statistik från 2022 är det export av begagnade elbilar som ökar mest i Norge.