Kia EV6 på verkstadsbesök med värmeproblem. En vanlig syn den här vintern. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Kia om värmeproblemen i EV6: Skyndsam åtgärd

Flera ägare av Kias nya elbil EV6 har problem med kupévärmen. Vårt eget testlag hade samma problem när bilen var med i vintertestet och nu väntar många på att Kia ska lösa problemet.

– Det är förstås ett problem att de lanserar en bil på vintern där värmen inte fungerar, säger Kia EV6-ägaren Johan Karlsson.

Dåligt med värme i kupén, ibland värme på fel ställen och bilar som immar igen och inte kan värma kupén när bilen står på laddning.

Kias nya elbil EV6 har haft en tuff första vinter i Sverige och flera bilägare har haft problem.

– Jag har varit inne på fyra uppdateringar och bytt någon sensor utan att det blir någon skillnad. Det är helt uppenbart att Kia inte kvalitetssäkrar sina uppdateringar och säkerställer att de faktisk löser problemen, säger en av de drabbade bilägarna, Johan Karlsson.

– Jag är lite förvånad, har väldigt bra erfarenhet av Kia tidigare. Detta skadar absolut deras rykte/varumärke.

Testbilen på verkstad i Gävle. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Kias pr-man i Sverige, David Lilja, förklarar hur felhanteringen ska gå till.

– Verkstäderna ska rapportera alla fel och problem till oss så vi kan sammanställa allt och se vad som skiljer och vad som är samma problem. Vissa av de problem som det går att läsa om i olika forum har vi inga rapporter om, så vi uppmanar verkstäderna att göra det.

Enligt David Lilja väntar ytterligare en uppdatering men det är viktigt att alla problem då rapporterats så att utvecklingsteamet fått en chans att åtgärda det.

– När vi samlat ihop alla felrapporter ska vi skyndsamt ta fram en uppdatering. När det finns samlat så brukar då gå snabbt att åtgärda, säger Kias pr-man David Lilja.

Johan Karlsson har upplevt en lite annan hantering på sin verkstad.

– När man frågar återförsäljaren som de hänvisar till så har de ingen aning om vare sig vad uppdateringarna skall lösa för problem eller när det kan komma att finns en lösning.

Kia har ingen uppgradering av den här typen av programvara över internet utan bilägarna måste åka till en verkstad.

– Vi kan bara uppgradera informationssystemet och navigatorn över internet, säger Lilja.

Flera kunder har också efterfrågat förvärmning av batteriet kopplat till navigatorn för att få rätt arbetstemperatur på batteriet vid snabbladdning.

– Det är på gång under 2022 men vi vet ännu inte om en eftermonteringslösning blir tillgänglig för befintliga bilar.

LÄS OCKSÅ: Tesla-bilar utan värme i mellandagarna 

Teknikens Världs testlag hade med Kia EV6 på vintertestet – publicerat i Teknikens Värld nummer 2/2022 och här på sajten – och den bilen hade problem med värmen. På den aktuella bilen bytte Kia inverter och programvara men vissa problem fanns kvar, bland annat att bilen immade igen och att värmen kom väldigt ojämnt.

– Det är förstås ett problem att de lanserar en bil på vintern där värmen inte fungerar, säger Johan Karlsson.