Kör cabriolet i sommar – vi listar tio bästa köpen
Euro-kursen är hög, men det går fortfarande att fynda på kontinenten. Vi tipsar om tio smarta cabrioletköp i sommar.
Det har blivit allt svårare att göra det stora bilfyndet på kontinenten. Orsakerna är flera. Ränteläget i Sverige har lett till en för bilimport ogynnsam växelkurs. Låg nybilsförsäljning i Italien har pressat upp begagnatpriserna. Inte minst har privatimporten under flera år bidragit till att priserna mellan Sverige och kontinenten har jämnats.
Men fortfarande går det att hitta pärlorna till fyndpris. Men det gäller att veta vad man ska leta efter.
Det här är vad jag hittade när jag sökte efter sköna sommarcabbar som lönar sig att importera. Fynden finns där. Köper du rätt bil så kan du njuta av blå himmel och fortfarande tjäna en slant när du byter bil nästa år.
Under listan med bilar finner du en liten guide hur går tillväga när du köper bil i utlandet för att importera till Sverige.
Volkswagen New Beetle Cabriolet
Billig familjecab
En Beetle Cabriolet med dieselmotor är billig utomlands och dyr i Sverige. Dieselmotorn kom 2004 och normalt sett ska den vara registrerad enligt avgasreningskraven i EU4 (som blev tvång 2006). EU4-godkännandet är viktigt, det betyder nämligen att den svenska bilskatten blir betydligt lägre. Beetle (”New Beetle” utomlands) är billigast i Italien men du får en diesel till bra pris även i Tyskland.
EU: 50 000 kr
Sverige: 80 000 kr
Mini Cabrio
Mini till maxivinst
Mini är eftertraktade i Sverige och relativt högt prissatta. Detta gäller till exempel Mini Clubman med dieselmotor men det gäller i synnerhet Mini Cabrio. I dagsläget begärs det 100 000 kronor för Blockets billigaste Mini Cabrio. Samtidigt går det att köpa fina Mini Cabrio för halva priset i Italien. Precis de svensksålda är hippfaktorn lika stor och bakåtsikten är värdelös. Det som skiljer är stolvärme. Är det värt 50 000 kronor?
EU: 50 000 kr
Sverige: 100 000 kr
BMW Z4
Bra vinstmöjlighet
Chris Bangle-designen är ”på pricken”, med veck och vinklar där man minst anar det. Av någon märklig anledning är Z4 betydligt dyrare i Sverige. Priserna kommer säkerligen att jämna ut sig på sikt, men innan dess måste fler BMW Z4 att privatimporteras så att veck- och vinkelbehovet i Sverige tillfredsställs. Sågör din plikt i sommar – importera en BMW Z4 från Europa.
EU: 60 000 kr
Sverige: 95 000 kr
BMW 6-serie Cabriolet
Status för fyra
BMW 6-serie Cabriolet bjuder både på solsken och på långresekomfort. Baksätet är faktiskt bättre än man kan tro. Som så ofta är inte modellerna som var dyrast nya de mest eftertraktade begagnatmarknaden. Begagnatkunderna skyr 645 med V8 och väljer hellre sexcylindriga 630. Det gör ibland 645:orna oemotståndligt billiga. Ge efter för dina impulser – kör V8-cab i sommar.
EU: 150 000 kr
Sverige: 190 000 kr
Lancia Flavia Cabriolet
Lyxcab – för livet?
Till rätt pris kan alla bilar vara ett fynd. Och rätt pris har Lancia Flavia just nu. Du får en knappt inkörd lyxutrustad cab för 140 000 kronor! I Sverige finns när jag skriver detta en Flavia till salu, för 229 000 kronor. Men tänk efter om du är beredd på äga en öppen Lancia i gigantformat... resten av livet. Den kan bli svårsåld. Å andra sidan kommer du att om 30 år vara en aktad entusiast i svenska Lancia-klubben. ”Kolla gubben med Flavian... han har haft den sedan 2015!”
EU: 145 000 kr
Sverige: 229 000 kr
Jaguar XK Cabriolet
Brittisk elegans
Ingen annan bil får dig att känna dig så bortskämd, dryg och snobbig. Just därför ska du unna dig en Jaguar XK8 Cabriolet. Med tanke på att du köper den för 90 000 kronor nere i Europa och kan sälja den för 120 000 kronor här hemma i Sverige – förhoppningsvis – så har du inte råd att låta bli. Men risken är att du inte vill göra dig av med din kattleksak.
EU: 90 000 kr
Sverige: 129 000 kr
Mazda MX-5
Förädlat original
Mazda MX-5 är marknadens mesta sommarbil. Körglad, lågprisad, pålitlig – det här en kamrat till badet och till sommarutflykten. Tittar vi på generationen som kom 2006, där skärmarna har tagit ut svängarna ordentligt, kan du spara stora pengar på att köpa bilen på kontinenten. Modellen finns även med fällbart plåttak.
EU: 60 000 kr
Sverige: 90 000 kr
Mercedes CLK Cabriolet
Hög kvalitet till lågt pris
Mercedes är ett märke som nästan har blivit sönderimporterat men fortfarande känns det vettigare att köpa Mercedes CLK Cabriolet i Italien snarare än i Sverige. För den första CLK-generationen är prisskillnaden för liten, men riktar man in sig på generation II från 2004 är en resa motiverad. De startar på 7 000 euro men undvik dessa. För de pengarna får du bara fuskbilar eller långmilare. Lägg 8 000 euro eller mer och köp en riktig bil.
EU: 75 000 kr
Sverige: 100 000 kr
Mercedes E-klass Cabriolet
Klassiker i vardande
Billigast o Sverige är när detta skrivs en Mercedes E 200 CGI med AMG-paket med 6 500 mil på mätaren. Bilfirman i Sverige tar 249 000 kronor för den vita sommardrömmen. Det är mycket bil för pengarna tycker jag. Men man får ännu mer för pengarna i Darmstadt, Tyskland. Där hittar jag en E 250 CGI Cabriolet automat, fullutrustad och med vinterhjulmed i paketet. Pris 22 970 euro, alltså
215 000 kronor.
EU: 215 000 kr
Sverige: 250 000 kr
Mercedes SL
Grand Turismo i sommar
Mercedes SL är aldrig fel, och den trevligaste och mest prisvärda modellen av alla är SL ”R230”, alltså modellen med fällbart plåttak från 2001. Trots vissa invändningar mot 350-motorn är det den jag skulle välja. SL 500 är dyrare att serva och har krånglig luftfjädring som kan kosta skjortan att reparera. Betala lite extra för ett välvårdat exemplar. Men kolla inte bara efter märkesstämplar i serviceboken, en klok ägare kan sköta bilen på annat sätt.
EU: 130 000 kr
Sverige: 185 000 kr
Så här gör du
1. Jämför priserna noga. Det prutas både i Sverige och utomlands. Men är bilen billigast av alla annonserade bilar så behöver säljaren förmodligen inte diskutera priset.
2. Välj ut bilen du ska ha hemifrån. Att köra runt i Tyskland, Belgien eller i Italien för att se på bilar tar för lång tid.
3. Gör upp affären och kör hem bilen eller ta hem den med biltransport eller båt. Från Tyskland kostar en biltransport ca 7 000 kronor.
4. Ansök om ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Pris 600 kronor.
5. Gör en registreringsbesiktning på en besiktningsstation. Pris cirka 2 000 kronor.
Läs gärna vår stora importguide.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se