Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
De slingrande bergspassen i Schweiz är vackra både på bild och i verkligheten. Elräckvidden minskar snabbt i uppförsbackarna. Men du får tillbaka det när det går nedför igen.
De slingrande bergspassen i Schweiz är vackra både på bild och i verkligheten. Elräckvidden minskar snabbt i uppförsbackarna. Men du får tillbaka det när det går nedför igen.
De slingrande bergspassen i Schweiz är vackra både på bild och i verkligheten. Elräckvidden minskar snabbt i uppförsbackarna. Men du får tillbaka det när det går nedför igen.
1 AV 2
Från Stockholm till Nice med Kia EV6 och Volkswagen ID.5
2 AV 2
De slingrande bergspassen i Schweiz är vackra både på bild och i verkligheten. Elräckvidden minskar snabbt i uppförsbackarna. Men du får tillbaka det när det går nedför igen.
Foto: patrik lindgren / Expressen Lifestyle

Köra elbil i Europa – en guide

Att köra elbil långt utomlands är inte så bökigt som det ­kanske låter. Det kräver bara lite noggrannare planering, och du får räkna med en lite längre restid. Med rätt förberedelser är det också billigare än med bensinbil, men det finns saker att hålla koll på. Här är din kompletta guide till hur du gör elbilsresan genom Europa.

1. Planera resan

Första steget är, som alltid vid långresa, att planera resan i förväg, och förbereda bilen. Planeringen är ännu viktigare med elbil, både för att kunna uppskatta restiden och se hur laddstoppen fördelar sig över körsträckan. För att göra det finns det flera likartade tjänster, exempelvis EVnavigation och ABRP (en akronym som står för ”A Better Route Planner”). 

I tjänsterna, som finns att tillgå både på webben och som appar, kan du välja din bil samt start- och slutpunkt på resan. Valet av bil ger värden för förbrukning, batteristorlek och räckvidd, och med dessa beräknar tjänsterna var det är lämpligast att ladda, hur mycket du ska ladda vid varje stopp, samt i någon mån hur lång tid det ska ta.

Att använda en inbyggd navigation kan vara en fördel om batteriet kan förvärmas. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vi har ABRP som vårt förstahandsval, även om appen stundom är lite buggig och det tyvärr kostar extra om man vill ha möjlighet att spegla resan i Apple CarPlay eller Android Auto. Rent navigationsmässigt är det dock ofta bättre att knappa in nästa laddstopp i Google Maps, eller bilens inbyggda navigation. Det sistnämnda är en fördel i bilar där batteriet kan förvärmas för att kunna ladda snabbare, och där bilen förstår att den ska förbereda sig på att laddas om destinationen är ett laddstopp.

Vissa bilmärken erbjuder också ­ruttplanering likt ABRP eller EVnavigation inbyggt i bilens eget navigationssystem. Undantaget hos Tesla, som har sitt eget nätverk av snabbladdare, så ­kallade Superchargers, anser vi dock att de fristående apparna fungerar bättre.

Rastplatssystemet är väl utbyggt längs Autobahn, och så även snabbladdarna. Det finns en risk att du lär dig matmenyn på vägkrogskedjorna. Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle

2. Snabbladdning och körsträckor

För en elbil med ett batteri på runt 70-100 kWh kan du räkna med att varje körsträcka mellan laddstopp blir runt 2–2,5 timme, eller runt 20 mil. Då behöver du oftast varken ladda över 80% eller gå under 15–20% innan laddning, vilket är en fördel. Dels med tanke på den tid du behöver vara stillastående, eftersom laddeffekten blir markant lägre när batteriet närmar sig att vara fulladdat, och dels för batteriets livslängds skull. Ett batteri som inte blir alltför urladdat mellan varven degraderar långsammare. Med lite marginal i batteriet har du dessutom möjlighet att välja en annan laddstation, ifall du skulle missa en avfart eller om något problem skulle uppstå.

Längs med de stora vägarna i Europa är laddnätverken i allmänhet väl utbyggda, även om det skiljer från land till land. Ofta är laddstationerna placerade vid rastplatser eller snabbmatsrestauranger, och vill du spara restid effektivt blir därför kosthållningen lidande. Mycket hamburgare och vägkrogsmat blir det. Tänk dock på att en matrast ofta tar längre tid än laddningen, så håll gärna lite koll och gå och flytta bilen om den blivit ­fulladdad. Det är inte bara trevligt ifall någon annan behöver ladda, vissa laddstolpar, exempelvis Teslas, kostar även pengar per tid om bilen är fulladdad. 

Undantaget vissa stora resdagar är det dock sällan lång kö till laddplatserna. Till skillnad från i Sverige har infrastrukturutbyggnaden i kontinentala Europa gått snabbare än försäljningen av elbilar. 

Många Tesla-snabbladdare är numera öppna även för andra bilister. Men du behöver Teslas app.
Många Tesla-snabbladdare är numera öppna även för andra bilister. Men du behöver Teslas app.
Många Tesla-snabbladdare är numera öppna även för andra bilister. Men du behöver Teslas app.
Bäst inbyggt system för att planera körningen har Tesla, vars egna ladd­nätverk också är svårslaget.
Bäst inbyggt system för att planera körningen har Tesla, vars egna ladd­nätverk också är svårslaget.
Bäst inbyggt system för att planera körningen har Tesla, vars egna ladd­nätverk också är svårslaget.
1 AV 2
Många Tesla-snabbladdare är numera öppna även för andra bilister. Men du behöver Teslas app.
Foto: ginger_polina_bublik / Shutterstock
2 AV 2
Bäst inbyggt system för att planera körningen har Tesla, vars egna ladd­nätverk också är svårslaget.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Andelen elbilar på Autobahn är fortfarande låg. Generellt står dock snabbladdarna glesare ju längre österut du kommer, räkna med att du har långt färre valmöjligheter i Polen än i Nederländerna, exempelvis. Även laddeffekten kan skilja från land till land. I Tyskland har snabbladdnings­stationerna ofta 300 eller 350 kW som märkeffekt, medan du i Rumänien får nöja dig med kanske 135 kW. 

Även priset varierar mycket. Dock inte nödvändigtvis mellan länder, utan även inom länder, mellan närbelägna laddare och, faktiskt, på samma laddstation, beroende på hur du laddar. De största enskilda nätverken av snabbladdare, både i Sverige och Europa, är Tesla och Ionity.

Medan Tesla tidigare bara hade sina laddstationer öppna för just Tesla-förare, så är nu en del av dem öppna även för andra elbilsförare. Ett riktmärke för priset på både Ionity och Tesla – i grundpris, utan medlemskap, abonnemang eller avtal – är på runt 8 kronor per kilowattimme. Priset kan dock bli betydligt lägre med abonnemang eller avtal. Ionity hade tidigare ett abonnemang för 2 500 kronor per år, vilket gav ett halverat pris per kilowattimme. Kanske var det lite för bra, då man i skrivande stund valt att ta bort det. Fortfarande har dock biltillverkare egna avtal som ger lägre pris.

Ett laddkort, från exempelvis biltillverkaren, kan vara räddaren i nöden om inte apparna vill vara med. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Utöver Tesla och Ionity finns en rad andra aktörer, både nationella och med ­verksamhet över stora delar av Europa. Aral (BP) och EWE Go är stora i Tyskland, Free-to-X finns i Italien, och Fastned och Allego i en rad olika länder. De sistnämnda även här i Sverige. Alla dessa har förstås egna appar som det går att ladda via, men det enklaste sättet är med en samlande app, så som Shell Recharge. Shell har satsat på att inte bara bygga upp ett eget laddnätverk, utan även att integrera många andra aktörers laddstationer. Både i Sverige och utomlands går många laddare att sköta direkt i Shells app, oftast utan något större prispåslag. Priserna syns dessutom i appen, och du kan jämföra var det är billigast. Det kan skilja flera kronor per kWh! 

På en del håll, däribland Shells egna snabbladdare, går det också att ladda direkt med betalkort vid laddstationen. Det är något som ska komma generellt i Sverige, men är än så länge ovanligt. Ett alternativ till Shell Recharges app (och laddkort/-bricka) är appen Plugsurfing, men där tillkommer tyvärr ett rätt ordentligt prispåslag.

I lilla Liechtenstein finns en enda 120 kW-laddare i snabbladdningsväg. Men det finns Ionity strax söderut, på schweiziska sidan gränsen. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

3. Långsamladdning och boende

På bilresor i Europa blir det ­naturligtvis också övernattningar, och här kommer nästa del av planeringen för en resa med elbil. När du parkerat och sover över natten vill du förstås se till att din bil är fulladdad när du vaknar. Nattuppehållet ersätter lämpligen en av de annars planerade snabbladdningarna. Här kommer långsamladdning, eller så kallad destinationsladdning, in i bilden. Det är laddare av liknande typ som de laddboxar som finns för hemmabruk. Och om snabbladdnings­nätverken är relativt väl utbyggda kring de stora vägarna, så är det inte alls lika säkert att det finns långsamladdare i närheten av alla övernattningsmöjligheter. 

För att kunna resa smidigt bör du alltså kolla upp var det finns en laddplats i ­närheten av övernattningen. Antingen ifall det valda hotellet har egna laddplatser (vilket är rätt ovanligt), eller att det finns publika laddplatser med 11 eller 22 kW effekt i närheten.

Även dessa laddplatser går ofta att hitta och betala via samlingsappar. Men tänk på att kolla noga på priset. Ibland kostar de per minut och inte per kWh, och då blir en laddning över natten väldigt dyr. Dessutom händer det att laddplatserna i fråga finns i parkeringshus, där mobiltäckningen kan vara dålig. Räddaren i nöden då är ett laddkort eller en laddbricka. 

Shell skickar ut det som en del i Recharge-appen, men även en hel del tillverkare (så som Kia, Hyundai och Volkswagen) erbjuder laddkort till sina kunder – och dessa fungerar förvånansvärt bra för även lokalt uppsatta laddplatser i Europa.

Tar du färjan till kontinenten så finns det ibland, exempelvis på TT-Lines färja mellan Trelleborg och Travemünde, möjlighet att ladda bilen ombord. Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle

Bra appar och tjänster

Vid långkörning i Europa

Shell Recharge

Hitta och ladda på massvis med laddstationer i nästan hela Europa. Både snabbladdare från många olika nätverk, och ännu fler långsamladdare på 22 eller 11 kW. Och utan stora extraavgifter. De flesta går att starta direkt i appen, men ännu fler går att starta med det laddkort du får hem när du skapar ett konto. Enda nackdelen i dagsläget är att betalningen för svensk del är lite omständlig. 

Att knyta appen direkt till ett svenskt kontokort funkar tyvärr inte, i stället betalas allt i efterhand genom en faktura och banköverföring. Det märks att Sverige inte är huvudmarknaden.

 

ABRP/A Better Route Planner

Huvudapp för att planera din resa. Mata in resplan, biluppgifter och hur mycket batteri du har vid startpunkten, och din rutt planeras, inklusive alla laddstopp och vilka procentsatser du ska ladda till. (Även om det alltid är fördel med lite marginal.) 

I appen ser du också vilka faciliteter som finns i närheten – restauranger, butiker och dylikt. 

 

Ionity

Det största publika snabbladdar-nätverket­ i Europa. Kör du inte Tesla så kommer flest stopp bli på Ionity-laddare, och det är en 

fördel att kunna starta dem i en separat app (även om de också är inkopplade till Shell Recharge).

 

Biltillverkarens egen app/kort

Ofta har bil­tillverkaren avtal som täcker många olika ladd­aktörer, och dessutom ger lägre pris på de större nätverken. Kolla vilka abonnemang som finns och vad de kostar – och analysera hur du kommer att köra.