Laddabonnemang – vi jämför olika bilmärken och operatörer
Vilka tillverkare har bästa laddkortslösningen? Teknikens Värld jämför utbudet.
När du får din nya elbil levererad så får du sannolikt också ett erbjudande om hur du enkelt och krångelfritt kan snabbladda bilen när du är på långresa. Den första abonnemangsperioden är ibland gratis, men sedan börjar det att kosta. Är det värt pengarna?
Teknikens Världs jämförelse visar att det finns en viss spridning mellan märkena i kundnytta.
Tesla avviker genom att ha ett eget nätverk med snabbladdare, så kallade ”Superchargers”, dessutom utan att kräva att ägarna betalar för ett abonnemang. Men priserna är inte så låga som de var tidigare. I dag finns det 67 Tesla-stationer med 820 laddpunkter.
För att matcha Tesla har flera andra tillverkare lanserat sina egna appar och kort som fungerar som betalning på ett stort antal laddstolpar, både i Sverige och utomlands. Det gör det enklare att resa. Man slipper att ladda ner flera appar för att kunna ladda under semesterresan, och i de flesta fall vet man på förhand vad laddningen kommer att kosta.
Men laddpriserna kan också bli överraskande dyra. Volvo och Polestar säljer sina elbilar med ett abonnemang hos Plugsurfing, ett nätverk med över 250 000 anslutna laddplatser. Supersnabbladdarna Ionity är med, och Volvo- och Polestar-ägarna kan ladda där till ett kraftigt rabatterat pris. I stället för 8,70 kronor per kWh betalar Volvo- och Polestar-ägarna 4,30 kronor per kWh.
Men det rabatterade priset varar bara ett år, och det finns inget sätt för Volvo- eller Polestar-ägarna att köpa till en fortsatt Ionity-rabatt. På de övriga laddkedjorna betalar Plugsurfing-kunden ett mindre påslag på det pris som Plugsurfing betalar till laddoperatören. Men det innebär att man i förväg inte vet vad det kostar. Operatörerna tar ibland helt andra och högre priser av Plugsurfing, och när påslaget lagts till kan slutpriset bli överraskande dyrt för Plugsurfing-kunden.
På det hela taget känns Volvos och Polestars ladderbjudande som ganska lättviktigt.
Andra tillverkare har precis som Volvo och Polestar lösningar där man med en app eller ett kort kan ladda på ett mycket stort antal laddare i hela Europa. Men med den skillnaden att de erbjuder olika abonnemangslösningar. De dyra abonnemangen ger då rabatt på Ionity-priset och det är dessa abonnemang som ibland följer med gratis under första året efter köpet. Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mercedes, Skoda och Volkswagen har valt en sådan lösning för sina kunder.
Det rabatterade Ionity-priset är lägst, bara 2,88 kronor per kWh, för de som laddar med BMW Charging och har betalt ett Ionity Plus-tillägg på 137 kronor per månad. Kia och Hyundai-kunder betalar 3,10 kronor per kWh medan kunderna i VW-gruppen betalar 3,30 kronor per kWh.
Mercedes avviker genom att ta märkbart mer för Ionity-laddningen. Sedan första mars 2023 kostar det 4,97 kronor per kWh för kunder med Mercedes me Charge-kort.
Rabatterna för Ionity-laddningarna kan vara avgörande för att långresan med elbil ska bli billigare än samma resa med en bensinbil. Men det är ändå långt ifrån självklart att det dyra abonnemanget med Ionity-rabatt är ett ekonomiskt alternativ i längden. Allt beror på hur ofta Ionity-laddningar görs.
Med ett rabattpris på 3,30 kronor per kWh sparar Volkswagen-ägaren 5,40 kronor per kWh jämfört med normalpris på Ionity. Men Volkswagen We Charge har liksom övriga kort i VW-gruppen ett års avtalstid. Det kostar alltså 1 980 kronor per år att få Ionity-rabatten. Det betyder att break-even nås när du har laddat 366 kWh på Ionity under ett år. Laddar du mindre är det en förlustaffär. Gör du bara en längre resa inom Sverige är det knappast lönsamt att teckna sig för Ionity-rabatten.
Om man inte har en bil av ”rätt” märke kunde man tidigare teckna ett Ionity-abonnemang för 190 kronor per månad och få ett så kallat Ionity Passport. Då kostade snabbladdningen på Ionity 3,50 kronor per kWh. Men sedan årsskiftet har Ionity slutat teckna nya abonnemangsavtal. Vad som kommer i stället är inte känt, men Ionity håller på att utveckla ett alternativ.
Tills vi vet vad som kommer i stället har onekligen biltillverkarnas rabattkort ett visst värde för de som ofta kör på långt. De övriga supersnabbladdarna är relativt dyra. Eon tar 7,35 kr/kWh, OKQ8 tar 6,49 kr/kWh och Recharge tar 7,79 kr/kWh. Mer tar 8,50 kr/kWh på sina supersnabbladdare, men erbjuder bland annat också ett förköpskort på 200 kWh som ger ett snittpris på 4,25 kronor per kWh. Vad Tesla tar på sina laddstationer varierar beroende på plats och tid. I vintras uppgav Tesla att snittpriset var 5,03 kronor per kWh vid låg belastning och 5,66 kronor vid hög belastning. Detta är priserna för Tesla-ägarna och de övriga bilägare som har betalt för medlemskap, 129 kronor per månad. Nätverket är öppet för andra bilmärken på 50 av 67 stationer. Utan medlemskap är priset 1,80 kronor högre per kWh.
Laddpriser
Audi
Namn på tjänst: Audi Charging.
Ingår vid bilköp: 1 år pro-abonnemang, därefter kan man teckna sig för tre olika sorters abonnemang: Pro (165 kr/mån), Plus (75 kr/mån) eller Basic (gratis).
Pris laddning för Pro:
Ionity: 3,30 kr/kWh • AC: 4,30 kr/kWh • DC: 4,95 kr/kWh
Pris laddning för Plus:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 4,50 kr/kWh • DC: 5,15 kr/kWh
Pris laddning för Basic:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 6,50 kr/kWh • DC: 8,30 kr/kWh
BMW
Namn på tjänst: BMW Charging.
Ingår vid bilköp: 1 år Ionity Plus, därefter kan man teckna sig för tre olika sorters abonnemang: Ionity Plus (137 kr/mån), Ionity Active (49 kr/mån) eller Ionity Flex (gratis).
Pris laddning för Ionity Plus:
Ionity: 2,88 kr/kWh • AC: 4,49-4,79 kr/kWh • DC: 5,39 kr/kWh
Pris laddning för Active:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 4,49 kr/kWh • DC: 5,39 kr/kWh
Pris laddning för Flex:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Ford
Namn på tjänst: Blue Oval.
Ingår vid bilköp: Gratis abonnemang 1 år vid köp av Ford Mustang Mach-E. Därefter 146 kr/mån.
Pris laddning för Ionity Plus:
Ionity: 3,50 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Hyundai
Namn på tjänst: Charge my Hyundai.
Pris på abonnemang: Man kan teckna sig för tre olika sorters abonnemang: Ionity Premium (139 kr/mån), Smart (45 kr/mån) eller Flex (gratis).
Pris laddning för Ionity Premium:
Ionity: 3,10 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Pris laddning för Smart:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Pris laddning för Flex:
Ionity: 8,70 kr/kWh + 5 kr per laddstart • AC: Operatörspris + 5 kr per laddstart • DC: Operatörspris + 5 kr per laddstart
Kia
Namn på tjänst: Kia Charge.
Ingår vid bilköp: 1 år Kia Charge Plus ingår vid köp av Kia EV6, därefter kan man teckna sig för tre olika sorters abonnemang: Ionity Power (139 kr/mån), Kia Charge Plus (49 kr/mån) eller Kia Charge Easy (gratis).
Pris laddning för Ionity Power:
Ionity: 3,10 kr/kWh • AC: Operatörspris •
DC: Operatörspris
Pris laddning för Kia Charge Plus: Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Pris laddning för Kia Charge Easy: Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris + 5 kr per laddstart
Mercedes
Namn på tjänst: Me Charge.
Ingår vid bilköp: 1 år Me Charge L, därefter kan man teckna sig för tre olika sorters abonnemang: L (140 kr/mån), M (49 kr/mån) eller S (gratis).
Pris laddning för L:
Ionity: 4,97 kr/kWh • AC: 3,96 kr/kWh • DC: 4,97 kr/kWh
Pris laddning för M:
Ionity: 5,72 kr/kWh • AC: 4,55 kr/kWh • DC: 5,72 kr/kWh
Pris laddning för S:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Nissan
Namn på tjänst: Nissan Charge.
Ingår vid bilköp: 1 år med rabatt på Ionity.
Pris laddning: Ionity: 3,50 kr/kWh (1 år)
AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Polestar
Namn på tjänst: Plugsurfing.
Ingår vid bilköp: 1 år med rabatt på Ionity.
Pris laddning:
Ionity: 3,53 kr/kWh (1 år) • AC: Operatörspris • DC: Operatörspris
Skoda
Namn på tjänst: Skoda Powerpass.
Ingår vid bilköp: 1 år rabatt, därefter kan man teckna sig för tre olika sorters abonnemang: Charge Faster (129 kr/mån), Simply Charge (50 kr/mån) eller Charge Free (gratis).
Pris laddning för Charge Faster:
Ionity: 3,30 kr/kWh • AC: 4,30 kr/kWh • DC: 4,95 kr/kWh
Pris laddning för Simply Charge:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 4,50 kr/kWh • DC: 5,15 kr/kWh
Pris laddning för Charge Free:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 6,50 kr/kWh • DC: 8,30 kr/kWh
Tesla
Namn på tjänst: Superchargers.
Ingår vid bilköp: Kopplat till bilen under dess livstid.
Pris laddning för Superchargers:
Superchargers kostar olika beroende på plats och tid. Tesla påstår att genomsnittspriset är 4,30 kr/kWh.
Volkswagen
Namn på tjänst: We Charge.
Abonnemang: Man kan teckna sig för tre olika sorters abonnemang: We Charge Plus (165 kr/mån), We Charge Go (75 kr/mån) eller We Charge Free (gratis).
Pris laddning för We Charge Plus:
Ionity: 3,30 kr/kWh • AC: 4,30 kr/kWh • DC: 4,95 kr/kWh
Pris laddning för We Charge Go:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 4,50 kr/kWh • DC: 5,15 kr/kWh
Pris laddning för We Charge Flex:
Ionity: 8,70 kr/kWh • AC: 6,50 kr/kWh • DC: 8,30 kr/kWh
Volvo
Namn på tjänst: Plugsurfing.
Ingår vid bilköp: 1 år med rabatt på Ionity Plus.
Pris laddning: Ionity: 4,30 kr/kWh
Andra laddtariffer
Eon
Pris laddning: AC: 5,90 kr/kWh • DC: 7,35 kr/kWh
Kommentar: Gäller på Mer, InCharge och Eon.
Mer
Pris abonnemang: Mer Electrified: 2 249 kr/mån (ger 600 kWh). Mer Ahead: 1 449 kr/mån (ger 380 kWh). Mer Around: 849 kr/mån (ger 200 kWh). Mer Curious: 299 kr/mån (ger 60 kWh).
Pris laddning på E-On:
AC: 6,00 kr/kWh • DC: 7,50–8,50 kr/kWh
Pris laddning på Cirkle K:
AC: 5,60 kr/kWh • DC: 6,20–6,90 kr/kWh
Pris laddning på Mer Flexibel:
AC: 5,60 kr/kWh • DC: 6,20–6,90 kr/kWh
Recharge
Pris laddning: Supersnabbladdare: 7,79 kr/kWh • AC: 5,99 kr/kWh • DC: 7,29 kr/kWh
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se