Foto: Shutterstock & Teknikens Värld

Läsarstorm kring VW-koncernens farliga farthållare

Vårt reportage om farthållaren som kör för fort gjorde att redaktionen översvämmades av klagomål. Volkswagen-gruppen har ett problem – men vad gör man åt det?

I Teknikens Värld nummer 9/2022 samt här på sajten berättade Peter Buch om problemen med körassistenter i sin Audi e-tron. I teorin ska dessa se till att farten automatiskt anpassas till hastighetsbegränsningarna. Men i verkligheten gasar hans Audi ibland betydligt friskare. På infartsleder som är begränsade till 70 km/h väljer Peter Buchs e-tron på vissa sträckor att köra i 110 km/h. Redaktionen testade därför en Audi A4 med samma körassistenter i kringfartsleden runt Stockholm och kunde konstatera att det var precis så illa som Peter Buch vittnade om.
Bilen verkar tolka dubbla filer och motorvägslika omständigheter som grönt ljus att köra i 110 km/h. Bland annat valde Audis körassistent 110 km/h i i tunnlarna i södra länken utanför Stockholm där den tillåtna hastig­heten är 70 km/h. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill