Läsarstorm kring VW-koncernens farliga farthållare
Vårt reportage om farthållaren som kör för fort gjorde att redaktionen översvämmades av klagomål. Volkswagen-gruppen har ett problem – men vad gör man åt det?
I Teknikens Värld nummer 9/2022 samt här på sajten berättade Peter Buch om problemen med körassistenter i sin Audi e-tron. I teorin ska dessa se till att farten automatiskt anpassas till hastighetsbegränsningarna. Men i verkligheten gasar hans Audi ibland betydligt friskare. På infartsleder som är begränsade till 70 km/h väljer Peter Buchs e-tron på vissa sträckor att köra i 110 km/h. Redaktionen testade därför en Audi A4 med samma körassistenter i kringfartsleden runt Stockholm och kunde konstatera att det var precis så illa som Peter Buch vittnade om.
Bilen verkar tolka dubbla filer och motorvägslika omständigheter som grönt ljus att köra i 110 km/h. Bland annat valde Audis körassistent 110 km/h i i tunnlarna i södra länken utanför Stockholm där den tillåtna hastigheten är 70 km/h.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se