Foto: Shutterstock & Teknikens Värld

Läsarstorm kring VW-koncernens farliga farthållare

Vårt reportage om farthållaren som kör för fort gjorde att redaktionen översvämmades av klagomål. Volkswagen-gruppen har ett problem – men vad gör man åt det?

I Teknikens Värld nummer 9/2022 samt här på sajten berättade Peter Buch om problemen med körassistenter i sin Audi e-tron. I teorin ska dessa se till att farten automatiskt anpassas till hastighetsbegränsningarna. Men i verkligheten gasar hans Audi ibland betydligt friskare. På infartsleder som är begränsade till 70 km/h väljer Peter Buchs e-tron på vissa sträckor att köra i 110 km/h. Redaktionen testade därför en Audi A4 med samma körassistenter i kringfartsleden runt Stockholm och kunde konstatera att det var precis så illa som Peter Buch vittnade om.
Bilen verkar tolka dubbla filer och motorvägslika omständigheter som grönt ljus att köra i 110 km/h. Bland annat valde Audis körassistent 110 km/h i i tunnlarna i södra länken utanför Stockholm där den tillåtna hastig­heten är 70 km/h. 

Vårt reportage väckte stor uppmärksamhet och många läsare hörde av sig. Det verkar som om problemen är typiska för alla märken, möjligen undantaget Seat, inom Volkswagen-koncernen.
Bilarna klarar inte av att läsa av de gällande hastighetsbegränsningarna utan kör ibland för fort. Farthållaren tror att det är 110 km/h som gäller trots att fartbegränsningen är lägre. Förutom att det riskerar att sätta trafiksäker­heten ur spel, skulle föraren även förlora körkortet i en fartkontroll.
Flertalet bilägare vittnar om att de har mötts av en axelryckning hos återförsäljaren – ”det är så det är” säger säljarna. Av svaret från Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk så verkar det också vara generalagentens inställning. Företaget synes mena att problem finns hos trafikmyndigheten som inte skyltar på ett sätt som deras bilar förstår.

Teknikens Värld nummer 9/2022. Foto: Teknikens Värld

Men frågan är om inte företagets löften i marknadsföringen väger tyngre. Så här skriver Audi om funktionen ”Adaptive drive assist”:
”Förutom att ta hänsyn till framförvarande fordon, använder systemet sig också av realtidsinformation och data om färdvägen, t.ex. hastighetsbegränsningar, kurvor, korsningar och rondeller. Med hjälp av denna information, kan systemet bromsa och accelerera bilen automatiskt och också anpassa farten efter trafikförhållandena och de aktuella hastighetsbegränsningarna.”
Audi skriver alltså inte att farthållaren ibland överskrider hastighetsbegränsningen så mycket att körkortet skulle kunna dras in.
Har man lovat att en funktion finns där ska den också fungera. Enligt Konsumentverket finns det inte särskilt stort utrymme för olika tolkningar.
– Enligt konsumentköplagen ska en vara stämma överens med den beskrivning och funktionalitet som näringsidkaren lämnat till konsumenten dels i avtalet, dels i marknadsföringen av produkten, förklarar Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

När funktionen inte är tillförlitlig finns enligt lagen bara tre följder.
– Lever varan inte upp till den beskrivning som lämnats, ses det enligt lagen som ett fel som näringsidkaren får stå för. Huvudregeln är att näringsidkaren i första hand har rätt att åtgärda felet men är detta inte möjligt kan prisavdrag eller hävning av köpet bli aktuellt. Ett prisavdrag ska motsvara mellanskillnaden vad en liknande vara utan den felande funktionen skulle ha kostat. Detta är ett sätt att återställa balansen mellan vad näringsidkaren faktiskt levererat och vad konsumenten betalat, säger Gustaf Danielsson.

Enligt vad Teknikens Värld erfar har bristerna i farthållaren aldrig prövats i domstol. Det är därför svårt att säga hur tvister skulle lösas. Något som eventuellt skulle komplicera bedömningen är det faktum att bilföraren enligt lag alltid ska ha full kontroll över bilen. Man får enligt lag inte fullt ut förlita sig på körassistentens funktion. 

Men likväl har kunden betalat för en fungerande farthållare. Genom att lämna över ansvaret till bilhandlarna – utan riktlinjer från importören – bäddar man för godtycklig tvistlösning. Några kunder kommer säkert att få en viss kompensation, medan andra blir utan.

Volkswagen svarar

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

Vad är det som gör att körassistenten väljer fel hastighet på dessa motorvägslika vägar?
– Bilens system använder både kartdata och avläsning av skyltar. Där kan det då vara så att bilen tolkar en motorvägslik väg just som en motorväg där 110 km/h är hastighetsbegränsning. En annan utmaning kan vara vägskyltarnas placering. Eftersom det tyvärr inte finns en tydlig standard kring detta och svensk skyltning avviker från många länder i Europa så kan det också leda till misstolkningar av bilens system. Denna fråga har även diskuterats i vår branschförening Mobility Sweden, då den till viss del är branschgemensam. Mobility Sweden har blivit kontaktade av Trafikverket som efterlyste eventuella erfarenheter från sina medlemsföretag gällande kvaliteten på informationen i NVDB (Trafikverkets nationella vägdatabas) för angivna hastighetsbegränsningar samt erfarenheter av avläsning av hastighetsskyltar. De har fått feedback och öppnat upp för en vidare diskussion kring detta. 

Vad gör Volkswagen åt problemet? Kommer det en uppdatering av mjuk­varan som löser problemet?
– Volkswagen är medvetna om att detta är effekter som kan uppstå av ovan nämnda skäl. Detta är något som diskuteras och vi hoppas kunna återkomma i frågan när vi har mer kännedom om eventuella lösningar. Samtidigt pågår en dialog mellan Mobility Sweden och Trafikverket.

Enligt Konsumentköplagen har man som kund rätt att få fel åtgärdade utan kostnad. Kan inte felen åtgärdas finns två alternativ för säljaren, nedsättning av köpeskillingen eller hävning av köpet. Vilken åtgärd avser Volkswagen att ta till?
– Om man upplever att man har problem eller har synpunkter - vilket vi också har förståelse för - ska man som alltid vända sig till säljande part, det vill säga den återförsäljare man köpt bilen av, för att diskutera detta.

Ett axplock av det ni läsare delat med er av

Audi A6 55 TFSI Avant

Har nyss läst artikeln om Audis brister i mjukvaran. Har kört en Audi A6 55 TFSI Avant i ungefär tio månader. En förmånsbil som nu har rullat ca 4 000 mil. På det stora hela är det en riktigt bra bil. Dock lever elektroniken, precis som ni skriver, många gånger sitt eget liv. 

Håller till 100 % med om det Peter Buch beskriver. Hastigheten kan med inkopplad fart­hållare plötsligt panikbromsa eller kraftigt accelerera, helt utan förvarning. Det gäller att vara vaken. 

Jag kör många långturer men har till stor del slutat med farthållaren inkopplad pga detta.  Tråkigt eftersom det rör sig om dyra bilar och ”Vorsprung durch technik” känns inte riktigt som en bra beskrivning.

Uno Hallqvist

 

Audi e-tron/Skoda Superb

Kunde inte läsa hela artikeln men kan bekräfta att både min Audi e-tron 2020 och Skoda Superb 2019 gör samma sak. Exakt på samma väg på samma punkt. Kan replikera felet varje gång jag kör denna strecka. Känns som att det är kopplat till navi kartor med fel hastighet markerat i dessa kartor. 

Enes

 

Volkswagen ID.3

Min frus ID.3 har samma problem, på Essinge­leden med begränsning 70 km/h tror den plötsligt att det är 110 km/h och gasar på. Inget man kan göra något åt säger VW.
Christer

 

Volkswagen ID.4 GTX

Har precis fått vår ID.4 GTX levererad och har precis kommit hem från en ToR resa till Stockholm. Vi har körassistent i denna bil.  Som ni precis skriver i er artikel att bilen får för sig ”bred väg” = 110 km, detta hände mig flera gånger på Essingeleden nu ­i veckan både norrgående och södergående. Även på E18 mot Västerås så ville bilen köra 110 km/h i något läge med skyltning 100 km/h. Samt på Väg 70 efter rondellen  i Sala där det blir 100 km/h så får bilen för sig att det kommer en 70 km/h-sträcka som dock inte finns i verkligheten. Detta råkade jag utför i båda riktningarna. Lite tråkigt att ett så stort bolag som Volkswagen inte levererar färdigprovade system i sina bilar.

NN.

 

Skoda Enyaq

Vi hämtade ut Enyaqen i maj förra året.

Det är inte bara på E4:an in mot Helsingborg som bilen får för sig att bromsa från 110 till 70 för att den får syn på skylten vid avfarten till Väla. Resor i Hallands inland är väldigt spännande, trots att det varit 40 i Hishult i flera år, så tycker bilen att det är 50. Efter att ha skrivit mejl till Skodas kundtjänst, så fick jag beskedet att man kunde rapportera in felaktigheter i kartunderlaget till en tredjepartsleverantör.

Då blev jag riktigt förbannad och skrev tillbaka, att det står ingenting i bruksanvisningen - som för övrigt är fylld av varningar om risk för skador och dödsfall - om att bilen helt utan förvarning kan bromsa eller accelerera, endast på grund av att Volkswagengruppen har köpt in en synnerligen undermålig kartdatabas. Så vi som kunder skall se till uppdatera den? Om jag får 100 spänn för varje fel, då kan jag tänka mig att rapportera, annars inte. Det var inget jag fick reda på när jag köpte den! Och oskicket med att skicka kunderna till återförsäljarna, detta borde VW centralt stå för!

Vi stängde av skiten efter en resa till Öland, det gick inte att ha det inkopplat, man visste aldrig när bilen började accelerera eller bromsa, fullständigt livsfarligt!

Robert

 

Skoda Kodiaq

Jag har en Skoda Kodiaq som jag haft i ganska exakt ett år, Lyx-modellen L&K med det mesta lullet på den.

Jag bor i Jakobsberg och när de automatiska funktionerna faktiskt funkar är det skönt att ha. Den saktar in inför rondeller, sänker hastigheten när skyltarna visar lägre, etc.Men – jag har samma problem som ni beskriver i artikeln. Jag har inte blivit påkörd, men visst har jag blivit bromsad från 110 till 60, eller så har hastigheten gått upp från 80 till 110 bara så där, det gör den.

Om man kör E18 förbi Rinkeby, Tensta och vidare mot Jakobsberg är det flera ställen som den bara ökar till 110, och ibland, beroende på vilken fil man ligger i, sänker den ner till 60 bara så där.

Det värsta är att om man kör i 80, med funktionerna på, den börjar öka till 110, jag sänker manuellt till 80 (via knapparna), och den identifierar en 80 skylt och sedan får för sig att det är 110 igen, så ökar den igen till 110.

När jag då läser att ”man kan ju ställa in hastigheten själv”, blir jag förbannad. För nej, det kan man ju onekligen inte, inte så att den håller den hastigheten. Tyvärr kör jag med de funktionerna avstängda, hur sköna de än är.

Stefan

 

Audi A4

Läste er artikel om adaptiv farthållare hos Audi. Jag köpte för ett drygt år sedan en helt ny Audi A4. Underbart vacker bil och underbar drivlina med mildhybrid. Men felen började dock tämligen omgående. Jag har kastats in i hastighetsökningar utan dess like, utanför Eskilstuna finns ett par avfarter där den läste 70 km/h från en avfart för att sekunden senare läsa av 120 km/h från motorvägen. 

Tvärbroms till fullgas inom loppet av fem sekunder. Inte särskilt mjuka övergångar heller trots att jag hela tiden höll mig på motorvägen.

Joakim Björlund

 

Audi S8

Jag har precis hävt köpet av en ny Audi S8 och lämnat tillbaka den pga omfattande problem med säkerhetssystem och elektroniken. 

Audi har tok-duckat tills jag var på väg till domstol, så det här är tyvärr något dom satt i system och hoppas komma undan med. 

Joakim