Leasingbolag sena med miljöbilsbonus
Enligt en undersökning av Tjänstebilsfakta har merparten av leasingbolagen inte ansökt om den miljöbilsbonus de har rätt till. Orsaken kan vara att leasingbolagen hellre vill att leasingkunderna betalar en så hög hyra som möjligt.
När miljöbilsbonusen togs bort 8 november 2022 ändrades också systemet för utbetalning. Sedan den dagen måste de som hann beställa en miljöbil ansöka om bonusen på en blankett som Transportstyrelsen skickar ut.
Enligt Tjänstebilsfakta har Transportstyrelsen har skickat ut 72 150 meddelanden och blanketter till ägarna av berättigade bilar, men endast 23 156 har ansökt om bonusen. Av dessa har 19 905 godkänts för utbetalning, vilket sker sex månader och tio dagar efter att bilen har tagits i trafik.
Endast nio ansökningar har avslagits, vilket oftast beror på att köpet har gjorts efter den 8 november.
Utskicken från Transportstyrelsen görs när bilen har varit registrerad i fem månader. Trots detta har alltså enligt undersökningen 68 procent av miljöbilsköparna inte ansökt om den bonus de har rätt till. Tjänstebilsfakta konstaterar att 90 procent av de som har fått utskicken är finansbolag. Men varför ansöker de inte om bonusen med en gång?
Ronny Svensson, vd på Tjänstebilsfakta, tror att de helt enkelt inte ser det som särskilt viktigt.
– De debiterar kunderna en högre leasinghyra grundat på ett högre finansieringsbelopp så länge bonusen inte har betalats ut. De tjänar alltså mer pengar om utbetalningen dröjer. Därför tror jag inte det finns någon på finansbolagen som skyndar på handläggningen , säger Ronny Svensson.
De som får betala slarvet är leasingtagarna som betalar extra höga leasinghyra så länge bonusen inte är utbetald.
Enligt Tjänstebilsfakta finns en risk med att inte ansöka om bonusen eftersom den förloras om bilen byter ägare. Det är möjligt att ansöka om bonus fram till den 31 maj 2024, men rekommendationen är att göra detta så snabbt som möjligt. Detta eftersom de utbetalningar som görs under 2024 kommer från budgeten som regeringen fastställer i september 2023, och det är oklart hur prioriteringarna kommer att se ut då, enligt Tjänstebilsfakta.
LÄS MER: Rusch till bilhandlarna timmarna innan bonusen försvann
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se