Många fina gasbilar riskerar att skrotas
Anders Pähn får inte lov att köra med sin gasdrivna Volvo V70, årsmodell 2000. Trots att den bara har gått 13 000 mil har Transportstyrelsen bestämt att det är färdigkört.
I mars 2014 har gasbilsägare i Sverige fått ett brev från Transportstyrelsen. "Du är ägare till en bil med en för gammal gastank... du kan antingen byta ut gastanken eller ta bort gasdriften... Om ingen av åtgärderna utförs kommer du att få ett föreläggande och fordonet riskerar i förlängningen att få körförbud."
I klartext: Gastanken måste bytas ut eller plomberas, annars väntar skroten.
– På Volvo-verkstaden sade man att Volvo inte säljer några nya tankar. De menade att eftersom bilen är över tio år gammal är det inte så mycket att göra, förklarar en ytterst besviken Anders Pähn.
Det var inte vad Anders Pähn planerade när han köpte sin gasbil sommaren 2012, då med 11 800 mil på mätaren.
– Jag kör bara 500 mil per år och tänkte ha den här bilen i tio år. Därför har jag skött den väl. Men eftersom Volvo inte säljer några tankar har bilen tappat nästan hela värdet. Det känns som om jag har slängt 50 000 kronor i sjön på grund av Volvos ovilja att sälja reservdelar, säger Anders Pähn.
Bakgrunden till kravet är att Volvo V70 Bi-Fuel har tankar av komposit som enligt tillverkaren håller 15 år. Anders Pähns gastank, som är tillverkad 1998, får enligt märkningen inte användas efter augusti 2013.
På Volvo bekräftar man att biltillverkaren inte säljer gastankar som reservdelar.
– Den mest kostnadseffektiva lösningen för kunden är att tanken pluggas igen så att det blir omöjligt att fylla på gas, men tanken blir kvar i bilen. Bensintanken i dessa bilar är av ordinarie storlek, så inga räckviddsproblem uppstår. Bilägaren måste dock registrera om bilen till bensinbil. Det tar en dryg timme för verkstaden att göra jobbet. Vad notan landar på kommer att variera beroende på verkstädernas timdebitering, förklarar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo.
Konverterade till bensindrift blir gasbilarna som vanliga V70 men med mycket sämre lastutrymme. En inte särskilt eftertraktad kombination, och därför lär många gasbilar skrotas. De senare V70-modellerna med gasdrift, tillverkade från 2002, har gastankar med en livslängd på 20 år som också är den enligt lag maximala livslängden.
– Vi arbetar nu för att ge kunderna till dessa bilar en bra och kostnadseffektiv lösning. Man bör då också beakta att dessa bilar är 20 år, vilket är den ungefärliga livslängden för en bil i Sverige, säger Annika Bjerstaf på Volvo.
Den begränsade livslängden är inte bara ett Volvo-problem. Alla gasbilar, oavsett bilmärke, har tankar med en livslängd på 20 år om bilen är av årsmodell 2002 eller nyare.
När gasbilar har uppnått den åldern kommer sådana som enbart går på gas förmodligen att skrotas. För gasbilar som är registrerade som "bifuel"-bilar finns alternativet att plugga igen gastanken och köra på bensin. Men det lär inte vara ett attraktivt alternativ i de fall bilen har en liten bensintank. Volvo V70 Bi-Fuel har till exempel en bensintank som rymmer 29 liter – hur kul är det? Dessutom väger gastanken mycket och tar plats i lastutrymmet.
En sak är säker – den reglerade livslängden kommer definitivt att påverka andrahandsvärdet på äldre gasbilar.
Volvos lösning innebär att gastanken sitter kvar men proppas igen. Gasdrift är förbjudet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se