Matt lack ett problem att reparera
Nog kan det vara snyggt med ett matt lager klarlack. Men det ställer till problem om man behöver reparera lacken efter en skada. I princip är det omöjligt att få strukturen exakt likadan.
På senare tid har flera tillverkare lanserat lacktyper med ett matt lager klarlack överst. Superbilarna var först, bland andra Lamborghini, men numera erbjuder även märken som Cupra och Peugeot matta lacktyper till sina bilar.
Det må se läckert ut, men det kan också innebära problem. Nu rapporterar Motormagasinet, som är en branschtidning för bilverkstäder, att det vid en reparation kan vara hart när omöjligt att träffa exakt samma lacknyans med hänvisning till branschorganisationen Autobranchen Danmark.
Särskilt lacksorter med grov, matt klarlack kan ställa till med utmaningar. Det gäller både textur och färg som ska matchas mot originalutförandet när ny lack som ska läggas på i lackbåset. Färgkoderna till trots kan nyanserna skilja sig åt mellan olika lackleverantörer. Än värre blir det när strukturen på klarlacken ska bli rätt, särskilt som det inte går att polera bort partiklar som fastnat i lacken utan att strukturen förändras.
– Självklart ska man göra allt man kan för att träffa rätt färg. Men när det gäller så här krävande lackarbeten är det viktigt att det sker en avstämning med kunden om förväntningarna när man arbetar på bilar med sådana här lacktyper, säger Jörgen Göttsche Petersen vid Autobranchen Danmark till tidningen.
Vidare poängterar han att det är viktigt att bilförsäljare poängterar för potentiella köpare att det uppstår tydliga skillnader i lacken efter en reparation, när det handlar om den här sortens lack.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se