Foto: nexus 7 / Shutterstock

Mindre grön diesel – men billigare

Sveriges unika reduktionsplikt har gett oss bensin- och dieselkvaliteter med betydligt lägre klimatpåverkan än motsvarande EU-kvalitet. Men regeringen vill sänka reduktionsplikten 2024. Hur mycket billigare kan EU-kvaliteten bli? Vad blir priset i form av ökade koldioxidutsläpp?

Sänkta skatter på bensin och diesel lovades innan valet av samarbetspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna.
Nu har regeringen förklarat hur. Man vill få ner bränslepriser genom att sänka reduktionsplikten, alltså inblandningen av biodrivmedel, till EU-nivån från och med 2024 och tre år framåt.  

De svenska reglerna avviker nämligen från EU:s regelverk. I Sverige är reduktions­plikten för diesel i år 30,5 procent. För bensin är reduktionsplikten 7,8 procent. Notera att det är reducering av CO2-utsläppen som avses, inte inblandningsprocenten. Hur mycket biobränsle man behöver blanda in beror på vilka biodrivmedel som används då de har olika växthusgasreduktion. För att uppnå 30,5 procent reduktion måste minst 35-40 procent biodrivmedel blandas in i diesel eftersom inget biodrivmedel har en 100 procent CO2-reduktion jämfört med de fossila drivmedlen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill