Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Monsterdyrt fel på AMG:s monstermotor

Efter problemet med V6-motorerna har Mercedes kvalitet på nytt fåttsig en törn. Nu är det självaste flaggskeppet, AMG:s V8-motor, somslits i förtid, enligt en stämningsansökan i USA.

Mercedes-Benz AMG kände till problemen, men har negligerat demmenar anmälaren, en privatperson från Los Angeles. Motorn i hans E 63AMG med M156-motorn, en 6,2-liters V8 på 525 hästkrafter, börjadeticka och oljetrycket kunde plötsligt sjunka. Trots att bilen lämnadesin för service inom garantin, åtgärdades inte bristerna.Senare gick motorn sönder och det krävdes en dyrbar reparation sombilägaren helt och hållet fick stå för. Han kräver nu tillbakamotsvarande 160 000 kronor av Mercedesverkstaden.Felet beror enligt stämningsansökan på för dåligt härdade kamaxlar somslits i förtid. Vid reparationen fick kamaxlar och tillhörande delarbytas ut.

Stämningen företräder alla nuvarande och före detta ägare av MercedesC 63 AMG tillverkade 2006-2011, E 63 AMG, S 63 AMG, CL 63 AMG, CLS 63AMG, ML 63 AMG, CLK 63 AMG och SL 63 AMG utrustade med den aktuellamotorn.

Teknikens Värld har tidigare skrivit om utslitna balansaxlar iMercedes V6-motor. Ägare som drabbats vägras i många fall ersättningav ett fel som, av allt att tyda, beror på fabrikationsfel.

Hela stämningsansökan går att läsa här.