Kontorslokalen på bild är inte Allmänna reklamationsnämndens utan visas endast i illustrativt syfte. Foto: Shutterstock & Expressen Lifestyle

Motorärendena ökar – ARN måste förstärka

Antalet motorärenden hos Allmänna reklamationsnämnden ökar kraftigt. Därför måste man nu ta in fler ledamöter. Allt för att hinna med hanteringen. 

Nyligen fick en privatleasingkund rätt mot sitt finansbolag i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, när de ville höja månadsavgiften på kundens privatleasingavtal. Då var det bara ett av många fall som inkommit till ARN på senare tid, eftersom finansbolagen sett sina kostnader öka i takt med det stigande ränteläget. Den kostnaden vill man förstås vältra över på konsumenterna. 

Det har fått till följd att antalet motorärenden har stigit kraftigt hos ARN och det är bara fortsättningen på en trend som pågått en lång tid. Antalet motorärenden är så stort att det bara är resor som får fler anmälningar. 

Under första halvåret i år inkom 2 081 motorärenden till ARN, att jämföra med 1 747 i fjol och 1 678 stycken året före, alltså 2020. Det motsvarar en ökning med 25 procent på två år. 

Därför måste ARN nu stärka upp sin organisation med ytterligare ledamöter för att hantera ärendefloden. Det framgår av ett pressmeddelande från Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, som är en av de fyra branschorganisationer som är representerade i ARN:s nämnd för motorärenden. 

Under det första halvåret 2023 har nämnden planerat att ha inte mindre än 70 möten gällande motorärenden, alltså knappt tre möten per vecka. Samtidigt har också antalet ärenden på varje möte ökat, så att det är en diger uppgift nämnden har framför sig. 

– Det är sexton ärenden per nämndmöte, och det är tyvärr nytt rekord, säger Bo Ericsson, vd för SFVF. 

Föreningen har därför fått frågan om de kan utöka antalet ledamöter som representerar dem vid nämndens möten, från 13 till 16 stycken. ARN räknar också med en fortsatt ökning av antalet ärenden framöver, eftersom regelverket ändrats så att man nu har två års tid på sig att reklamera ”ursprungliga fel” hos begagnade bilar, mot tidigare sex månader.