Du kan prenumerera på olika bilar i olika storleksklasser. Priserna varierar från några tusenlappar upp till över 10 000 kr i månaden.
Du kan prenumerera på olika bilar i olika storleksklasser. Priserna varierar från några tusenlappar upp till över 10 000 kr i månaden.

Ny trend: Prenumerera på bilen

Bilprenumerationer är det nya sättet att ”köpa” bil. Senaste tillskottet på marknaden är Hedins Bil som i vinter lanserar prenumeration av Ford Mustang, MG, Citroën och flera andra märken. Konkurrensen hårdnar för Volvo, Toyota och Lynk & Co som redan krigar om prenumerationskunderna.

Prenumeration på bil lanseras som ett alternativ för det halvlånga tidsperspektivet. Man hyr, eller ”prenumererar” som marknadsförarna säger, en månad i taget. Perfekt för de som tycker att vanlig biluthyrning är för kort, och att privatleasingavtalen på 2-3 år är för långa.
– Vissa bilister behöver bilen varje dag året runt, andra behöver den under en period. Vi möter alla behov och kan dessutom erbjuda bilar omgående till många som väntar på leverans, säger Morten Westby, vd på Hedin Bil i Stockholm.
Satsningen från Hedin Bil görs i samarbete med två fristående prenumerationstjänster, Imove och Schysst, som startade verksamheten tidigare under 2021. Kunderna sluter avtalen direkt med iMove och Schysst, Hedin Bil ­agerar som en försäljningskanal.

På Schysst startar priset för en månads hyra på 3 990 kronor. Då får man en Kia Picanto eller en Fiat 500. Allt ingår, försäkring, skatt, service och däckbyte. Kunden betalar bara bränslet.
Imove har enbart elbilar. Billigaste modellerna är Renault Zoe och MG ZS EV för 5 990 kronor per månad. Ford Mustang Mach-E kostar 10 490 kronor per månad, och lika mycket får man ge för en Polestar 2 Long Range.

Isabella Rambert, affärsutvecklare på Schysst.

Schysst har 50 bilar i sin bilpark vid Globen i Stockholm. Här kan kunder hämta sina bilar, men de kan också få bilarna levererade till hemmet.
– Det här är det nya sättet att ha bil, menar Isabella Rambert, affärsutvecklare på Schysst.
I dag sker uthyrningen i storstäder men Isabella Rambert menar att det på sikt inte bara är en marknad för städer.
– Vi går från ägande till användande och bilabonnemang kommer att få en allt större del av bilförsäljningen. Även om trenden just nu är tydlig i storstäder ser vi att det här är en förändring som sker i hela samhället, säger Isabella Rambert.
Hon välkomnar att fler företag ger sig in på marknaden.
– Det finns en viss kunskapsresa att göra. Man pratar ofta om privatleasing och jämför leasing- och abonnemangspriser rakt av utan att ta hänsyn till merkostnader när man leasar och skillnaden i flexibilitet. Med fler aktörer på marknaden blir också abonnemangskonceptet mer etablerat, tror Isabella Rambert. 

Bilbranschen betraktar bilabonnemang som en tillväxtmarknad. Toyota, Volvo och Lynk & Co har redan försökt muta in sig på prenumerationsmarknaden.
Toyota var tidigt ute under varumärket Kinto som är en världsomfattande satsning på uthyrning av koncernens bilar. På Kinto-sajten erbjuds olika Toyota-modeller på allt från tim-basis till månadsvis uthyrning. I likhet med vanliga hyrbilar ingår allt utom bensin. I likhet med bilpooler har bilarna fasta parkeringsplatser där man hämtar och lämnar bilarna.
När man hyr per dag är priset från 445-795 kronor beroende på vilket abonnemang man har. Vill man hyra något längre perioder kallas tjänsten Kinto Flex. För 6 901 kronor hyr man en Toyota Corolla en månad med en körsträcka på högst 300 mil.

Så här lycklig blir man enligt reklamen om man prenumererar på en bil från Schysst. Foto: Allis Nettreus

Volvo satsar på samma marknad med konceptet ”Care by Volvo”. Mot ett pristillägg kan det vanliga treåriga privatleasingavtalet ändras till ett avtal med tre månaders uppsägningstid. En Volvo XC40 som normalt kostar 4 190 kronor per månad att privatleasa kostar 4 790 kronor med tre månaders uppsägningstid.
I samma koncern hittar vi Lynk & Co, den Geely-ägda tillverkaren som nu lanseras i Europa.
– Vår fokus ligger på prenumeration av våra bilar. 98 procent av alla bilarna som säljs är prenumererade, säger Cecilia Hedlund, informationschef på Lynk & Co.
Priset för laddhybriden Lynk 01 är 440 000 kronor, och för samma bil med bensinmotor tar man 360 000 kronor. Men prenumererar man är priset detsamma, 5 500 kronor per månad.

Generellt sett kan priset för prenumerationer tyckas vara högt, och största hindret för framgång på marknaden är förmodligen det faktum att så många bilägare underskattar totalkostnaden för sitt bilägande.

Prenumerationskostnader

Bilprenumerationer – pris per månad inklusive bilskatt, försäkring, service, reparationer och däck.

 

Care by Volvo

Volvo XC40: 4 790 kr/mån (3 månader)

 

Hertz Long term

Volvo XC40: 8 725 kr/mån

 

Imove

Renault Zoe: 5 990 kr/mån

MG ZS EV: 5 990 kr/mån

Ford Mustang Mach-E: 10 490 kr/mån

Polestar 2 Long Range: 10 490 kr/mån

Lynk & Co

Lynk 01 Laddhybrid: 5 500 kr/mån

 

Schysst

Fiat 500: 3 990 kr/mån

Kia Picanto: 3 990 kr/mån

Citroën C3: 4 990 kr/mån

Honda e: 5 490 kr/mån

Renault Zoe: 5 490 kr/mån

 

Kinto (Toyota)

Toyota Corolla: 6 901 kr/mån