Nya regler ska stävja mätarfusk
Nu blir det svårare att manipulera bilars mätarställning. På besiktningsprotokollen kommer nämligen även tidigare vägmätaravläsningar att finnas med.
Fusk med bilars mätarställning har varit ett problem så länge vägmätare har funnits. Ju mer komplicerat det har blivit att bryta sig in i mätarna, desto klurigare har fuskarna blivit. I juli i fjol kom Transportstyrelsen med ett förslag om åtgärder, efter att ha fått i uppdrag av regeringen att utreda ärendet.
Nu har reglerna trätt i kraft. Sedan den 21 maj sker en obligatorisk kontroll av fordonens mätarställningar vid den årliga kontrollbesiktningen för att se om mätarställningen är högre än vid föregående besiktning. Mätarställningarna från de tre senaste föregående besiktningarna kommer finnas med på besiktningsprotokollen.
Kvaliteten på avläsning och registrering av mätarställningar i vägtrafikregistret blir därmed bättre, menar Transportstyrelsen. Därmed blir det också lättare att bedöma om en mätarställning är rimlig.
– Uppgifterna kommer tydligt finnas med på besiktningsprotokollet så att det enkelt går att kontrollera att allt står rätt till, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Utredningen som ligger till grund för förändringen har visat att frågan om mätarfusk är förhållandevis komplex, menar Transportstyrelsen. Det är svårt att verkligen uppskatta antalet fordon som har manipulerade mätare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se