Olika kunder – olika pris på bil
Undrar du hur mycket du kan pruta på listpriset? Se på nettopriserna. BMW, Mercedes, Citroën, Audi – allt fler importörer säljer specialmodeller till nettopris med upp till 20 procent rabatt på listpriset. Men det finns en hake.
De får ofta ett tillnamn som ”Business” men är lite halvhemliga och finns ibland inte ens med i den vanliga prislistan. Men tittar vi bakom menyerna på företagens hemsidor hittar vi de nettoprissatta lågprismodellerna.
Det handlar om bilar som är skräddarsydda för företagsmarknaden. Generalagenterna har matat dem med all eftertraktad utrustning som brukar beställas av kunderna. Dessutom sänkt priset och tagit bort all ”luft” i prislistan. Det som blir kvar kallas nettopris. Dessa erbjudanden följs förstås av ett par finstilta klausuler.
Det brukar stå ”Erbjudandet gäller endast juridisk person.” och ”Erbjudandet kan inte kombineras med ramavtal och andra erbjudanden.”
Bara Opel skriver att erbjudandet också är till för privatpersoner som vill ha en välutrustad modell till lågt pris.
Även om marknadsföringen inte är riktad till privatpersoner ger det en klar indikation om prutmånen. Kan Mercedes sälja en C-klass kombi till Jansson Rörmokeri med 77 000 kronor i rabatt kan de ge samma rabatt till dig som privatperson också. Observera att bilhandlarna inte kräver några volymer av köparna för att ge företagsrabatt. Därför finns det ingen anledning till att du som privatperson skulle få sämre rabatt.
Som mest ger nettopriserna en rabatt på listpris med 20 procent. Mercedes tillhör de mest aggressiva aktörerna och säljer nya C-klassen med en rabatt på 77 000 kronor till företag. Modellerna kallas då ”Fleet Edition”. Prissättningen kan också tolkas som en krigsförklaring mot BMW, som har svarat med lika kraftiga rabatter på sina ”Business Advantage Edition”. BMW säljer ymnigt utrustade 318d Touring för 302 000 kronor jämfört med listpriset på 364 000 kronor.
Rabatterna är betydligt högre än normala ramavtalsrabatter och bilarna framstår därför som väldigt köpvärda.
Teknikens Värld har gått igenom utbudet på marknaden. De flesta nettopriser verkar landa på omkring 13 procent under listpriset. Det är en vettig rabatt om bilen inte är alltför högt utrustad. Maxutrustade bilar bör ha en högre rabatt, helst över 15 procent. Några modeller har bara åtta procent rabatt jämfört med listpriset. Vårt tips är att du minst ska ha samma rabatt som finns i ”business”-modellen. Många gånger är det enklare att få ut en sista rabatt i form av gratis service eller i delar, snarare än en ytterligare prissänkning.
Kraftiga rabatter till företagskunder
Audi erbjuder nettoprissatta företagsmodeller i nästan alla serier. Utrustningen ligger på nivån Sports Edition, och det duger bra. BMW kallar sina företagsbilar Business Advantage, och de bjuder på kraftiga rabatter till alla med ett bolag i rockfickan, upp till 19 procent. Modellerna har bra utrustning. Citroën har ingen hög rabatt, men slänger med ett paket som ger fri service och garanti i tre år eller 10 000 mil i sina Business-modeller. Paketet är värt ca 13 000 kronor. Jeep har bara en modell som är designad till företag och det är nya Cherokee. Som många andra bilar landar priset på 333 000 kronor – under 7,5 basbelopp. Kias företagsbilar är synnerligen maxutrustade. Lexus ger så låga rabatter så att vi förutsätter att förhandlingen fortsätter. Mercedes priser är något helt annat. 299 900 kronor för en C-klass är som att dra blanka vapen mot BMW. Dessutom är Fleet Edition välutrustad, du behöver inte mer finesser. Mercedes har i princip en Fleet-Edition i alla serier. Opel är den udda fågeln i sällskapet. De säljer sin nettoprissatta Insignia även till privatpersoner, ”för alla som gillar välutrustade bilar”. Hyvens, Opel!
Notera att priserna är från september 2014.
Bilföretagen svarar
Företagspriserna som ger upp till 85 000 kronor i rabatt. Men bara till företagskunden. Vi frågar bilimportörerna varför vanligt folk måste betala mer för bilarna. Här är svaren.
Vi följer upp modellerna som säljs riktade mot företagsmarknaden. De förses med fin utrustning och ett hårt rabatterat pris och säljs ofta under ett speciellt modellnamn. Fleet Edition kallar Mercedes sina modeller, BMW kallar sina företagsanpassade bilar för Business Advantage Edition. Priserna är bra. Mercedes C 220 diesel Fleet Edition kombi kostar 312 900 kronor, men har ett egentligt listpris på 390 000 kronor. Rabatten uppgår till hela 77 100 kronor. BMW är inte mycket sämre. BMW 318d Touring Business Advantage Edition kostar 279 000 kronor för företagen men hela 364 000 kronor i prislistan. En rabatt på 85 000 kronor, och ett bra pris. Försök själv pruta 23 procent på listpriset. Det trista är att modellerna inte står med i den normala prislistan. Som privatperson ser du inte erbjudandena så länge du inte kikar på vad bilföretagen har att erbjuda under fliken ”tjänstebil”. Det hela är medvetet gjort. Det är ju inte meningen att du ska få veta hur billigt bilarna säljs till företag. Observera att det inte handlar om vagnparksrabatter. Dessa så kallade företagspriser kan vilket enmansföretag som helst utnyttja, även om företaget bara köper en ny bil var femte år. Därför kan prissättningen te sig en smula orättvis. Tänk dig två grannar, Persson och Nilsson, som båda är rörmokare och sugna på en ny Mercedes C-klass. Men när de kör iväg från Mercedes-handlaren har Persson, som jobbar i egen firma, betalat 312 900 kronor för sin bil, medan Nilsson, som är anställd, har fått betala 390 000 kronor. Vi frågade därför BMW och Mercedes, de två märkena som har störst företagsbilrabatter: Varför får inte vanligt folk köpa bil till samma pris som företagare?
Svar från Mercedes
Vi jobbar på en mogen marknad med upplysta kunder, och vi upplever att det finns en förståelse för att det kan finnas olika prissättning för business-to-business-försäljning och försäljning till privatperson eftersom det är olika marknader. I det hänseendet är bilbranschen inte unik på något sätt jämfört med andra branscher.
Med vänlig hälsning
Fredrik Wahrolén
PR- och kommunikationschef/Head of PR & Communications Mercedes-Benz Sverige AB
På Mercedes svarar PR-chef Fredrik Wahrolén att de jobbar mot upplysta kunder som förstår att det finns olika prissättning. Mot det kan man invända att de flesta av deras privatkunder förmodligen inte blir upplysta om de olika prislistorna, i alla fall inte av Mercedes-handlaren. Mercedes framhåller också att bilbranschen inte skiljer sig från andra branscher. Men är det inte så att företagskunderna förväntas ha större betalningsvilja och därför till och med får högre priser i vissa branscher? Vilka privatpersoner betalar 500 kronor för ett julbord? Vilka privatpersoner köper dyra businessbiljetter på flyget? Ryanair är billiga just för att de vänder sig till privatpersoner.
Svar från BMW
BMW-återförsäljarna har tidsbegränsade kampanjer med särskilt attraktiva erbjudanden som riktar sig till olika målgrupper. De Business Editionmodeller ni tar upp i artikeln är särskilt anpassade till företagsmarknaden som i hög grad styrs av olika former av volymavtal, basbelopp och förmånsvärden. Advantage Edition-modeller och andra erbjudanden riktar sig i första hand till privatpersoner. Ett aktuellt sådant erbjudande gäller BMW 1-serien, som också kan privatleasas till en mycket förmånlig månadskostnad. Ett annat aktuellt erbjudande som främst är riktat till privatpersoner gäller fyrhjulsdriften xDrive för 1-, 3- och 5-serien som man kan köpa för under halva ordinarie priset under kampanjtiden.
Påpekas ska kanske även i detta sammanhang att priserna sätts av den enskilde återförsäljaren och att de i den centrala kommunikationen, som i annonser och på bmw.se, endast anger rekommenderade cirkapriser.
Bästa hälsningar
Michael De Geer
Informationschef BMW Group Sverige
På BMW svarar informationschef Michael De Geer att varje marknad bearbetas med olika erbjudanden och att Business Advantage-modellerna, som riktar sig till företagsmarknaden, motsvaras av ett erbjudande på Advantage Edition-modeller som riktar sig mot privatkunder. Och faktiskt är det så att i prislistan kan privatkunden som är ute efter en BMW 318d Advantage Edition när detta skrivs räkna med en rabatt på 65 000 kronor jämfört med den normala prislistan och köpa bilen för 299 000 kronor så länge lagret räcker. En fantastisk rabatt som borde få rörmokare Nilsson nöjd och belåten, om han nu kan tänka sig en BMW 318d. Om det nu inte vore för att grannen, rörmokare Persson med egna firman, faktiskt erbjuds exakt samma bil för 279 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se