Oseriösa bilvärderingstjänster fortfarande ett stort problem

Flera sajter för värdering av bilar har inte rent mjöl i påsen utan skickar fakturor med höga belopp till bilägare som i vissa fall testat tjänsten och i vissa fall inte ens gjort det. Fenomenet är inte nytt och återigen toppar sådana sajter Konsumentverkets lista över företag med flest klagomål.

Vi har skrivit om det flertalet gånger förut, bilvärderingssajter som spelar fulspel genom att ge sken av att värdera bilar utan kostnad men som resulterar i fakturor som skickas ut till överraskade bilägare.
Trots år av upplysning finns bluffande värderingssajter kvar, ofta under nya namn och domäner (Internet-adresser).

Under årets tre första månader är det två bilvärderingssajter som toppar Konsumentverkets klagomålslista, det skriver SVT. Bilregnr.eu och bildata.nu, som båda drivs av ett lettiskt bolag vid namn Capitalink SIA, har tillsammans samlat på sig 699 klagomål i år.
De båda sajterna är i princip identiska, endast färgen är annorlunda och huvudbilen skiljer dem åt. På ena sajten används en av Volvo Cars pressbilder, nämligen samma bild som vi använde i denna artikel för åtta år sedan. Båda påminner även om hur tidigare bluffsajter inom samma kategori har sett ut.

Det Konsumentverket reagerar på är att denna typ av verksamheter ofta döljer att tjänsten som erbjuds kostar pengar, eller så framgår det väldigt otydligt. Det har även hänt att villkoren för att använda en tjänst har skrivits ut men i samma färg som sajtens bakgrund och har därför inte synts för användare.

En svensk bilägare var nyligen på väg att använda sig av tjänsten som finns på ovan nämnda bilregnr.eu men ångrade sig när hon såg kostnaden på 198 euro (cirka 2 000 kronor). Fordonsuppgifterna hade hunnit fyllas i men inte skickats iväg, således gjordes ingen värdering. Kikväl damp det kort därefter ned en faktura hos bilägaren, en faktura från ovan nämnda lettiska bolag men med betalningsuppgifter till en belgisk bank.

Konsumentverket uppmanar konsumenter som känner sig lurade att skriftligen bestrida eventuella fakturor. Dock är det ofta svårt att få tag på kontaktuppgifter till bolagen som ligger bakom värderingstjänsterna.

Det finns svenska bilägare som uppger att de har betalat fakturan för värderingstjänsten de använt men att de ändå får betalningspåminnelser. I ett fall hotar bolaget med att polisanmäla bilägaren för bedrägeri.