Nu har vi kört in däcken vars dubbar sticker ut för långt

Otillåtna däcken: ”De far ju bara runt på vägen!”

Ruben Börjessons dom är hård men rättvis när vi plockar upp ämnet med de otillåtna dubbdäcken, inköpta till nästa års vinterdäcktest. Men vad hände egentligen under inkörningen?

Egentligen borde alla dubbdäcksköpare få chansen att någon gång känna med handflatan över ett däck med en millimeters dubbutstick, för att sedan direkt jämföra hur det känns att dra handen över ett däck med två millimeters utstick. Och det är inte så svårt att förklara – det sticker till betydligt mer i handen. Skillnaden kanske inte syns för ett otränat öga, men det känns. En millimeters skillnad är som natt och dag, vilket även gäller åt andra hållet. Om du råkar på ett dubbdäck med låt säga 0,3 millimeters utstick så kommer du att märka det. Kanske först när du sätter dig och åker ut på en torr asfaltsväg. ”Men vad tyst det är!”. Jo, nog är det tyst alltid. En dubb som inte slår i asfalten låter ju liksom inte...

Nu har vi kört in det där Winrun-däcket som levererades till oss med rejält långt dubbutstick. Dessutom har det 210 dubbar per däck, men vi har än så länge inte hittat någon certifiering som visar att däcket har klarat slitagetestet. Så vi vet faktiskt inte om däcket får säljas här, oavsett dubbutstick eller inte. Men det är inte allt. Kolla på filmen så får du veta resten!