Passat-ras kostade 95 000 kronor efter uteblivet oljebyte
Ett missat oljebyte kostade 95 000 kronor trots att bilen inte ens var ett år gammal. ”Det är viktigt att göra oljebytet i rätt tid”, svarar Volkswagen som vägrar ersätta kunden med en krona.
På det lilla medicinföretaget Menarini Diagnostics i Malmö hämtade säljaren Ing-Marie Frienholt ut en Volkswagen Passat Multifuel med etanolmotor i maj 2011. Eftersom arbetet kräver många resor rann milen iväg snabbt. På senhösten lämnades bilen in för 3 000 mil-service.
– Jag är van vid att bilen själv säger till när det är dags för service. Jag hade inte kört etanolbil tidigare och var inte medveten om att etanolbilar har kortare serviceintervall, förklarar Ing-Marie Frienholt.
Till skillnad från andra Volkswagen-modeller kommer det nämligen inte upp någon text i displayen som påminner föraren när att det är dags att göra service. I serviceboken står det att bilen ska servas efter 1 500 mil.
Bilen servades alltså först vid 3 000 mil. Frienholt körde sedan ytterligare 1 200 mil, tills en dag då varningslampan för katalysatorfunktion och antisladdsystemet börjar lysa. Då bogserades bilen till Volkswagen-verkstaden i Trelleborg.
Nästa livstecken från bilen var en räkning på motorbyte för 94 983 kronor. Motorn gick nämligen inte att rädda, och orsaken var enligt Volkswagen att det missade oljebytet hade förorsakat skador som fick en eller ett par kolvar att skära.
På Menarini Diagnostics är man upprörd över Volkswagens attityd.
– Om man har en bil som det är så otroligt viktigt att man inte missar en service för då riskerar man att motorn rasar, varför väljer man att koppla bort serviceindikatorn på denna modell när den finns på andra versioner? frågar sig Ann Carlekranz, ansvarig för tjänstebilarna på Menarini Diagnostics.
Ann Carlekranz efterlyser också en varningslampa att något fel är på gång.
– Kontentan är att missar man en service så får man stå sitt kast med i värsta fall en extrakostnad på nästan 100 000 kronor. Ska det verkligen få vara så? undrar Ann Carlekranz.
Volkswagen å sin sida håller fast vid sin syn på problemet, och betonar vikten av att följa bilens servicerekommendationer.
– Serviceintervallet är mycket viktigt framför allt på etanolmotorer. Orsaken till att det är viktigt och motivet för att dessa motorer har ett fast serviceintervall på 1 500 mil eller högst ett år, är att man på dessa motorer har en högre omfattning av bränsleutspädning i oljan. Därför måste oljan bytas oftare, så att den smörjande egenskapen i oljan hålls på en tillräckligt bra nivå. Det som sker vid en för hög bränsleutspädning är att den så kallade ”stänk-smörjningen” inte fungerar tillfyllest – oljan är för utblandad och ger inte den smörjande effekt som är tänkt, säger Marcus Thomasfolk, presschef på Volkswagen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se