Privatleasa eller köpa bil – så väljer du rätt!
Privatleasing växer i popularitet. Vi berättar varför det är smart att privatleasa och vilka fällorna är.
Privatleasing har aldrig varit större.
I höst är hälften av alla nya privatköp privatleasingavtal. Men egentligen är det inte ”köp”. Att leasa en bil innebär att man hyr den över en längre tid, normalt 2-3 år. Ingen kontantinsats krävs, och efter avtalstiden är det bara att lämna tillbaka bilen.
Enkelheten lockar. Med ett leasingavtal slipper man lägga ut 150 000-250 000 kronor för en ny bil. Man slipper också oroa sig för värdeminskningen, allt är inräknat i leasingavgiften.
Privatleasing kan också vara riktigt billigt ibland. Speciellt när importörerna har ansträngt sig för att få ner en bil i golfklassen till en månadshyra på under 2 000 kronor per månad. Då har de förmodligen räknat ner ingångspriset mer än vad du som privatperson hade kunnat pruta på priset hos bilhandlaren.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se