Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren guidar oss runt och i Volvo EX30
2 AV 2
Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle

Rea på elbilar: Här är prissänkningarna

Bilmarknaden har tvärvänt. Nu är det köparens marknad, med prissänkningar på upp till 100 000 kronor. Och återigen kan vi privatleasa elbilar för under 3 000 kronor per månad. Vi tar tempen hos bilhandlarna!

Det svänger fort. I ett par år har bilmarknaden präglats av ett utbudsunderskott. Först var det halvledarbrist. Sedan kom pandemin och kriget i Ukraina som lök på laxen. Bilpriserna skenade.
Crescendot blev regeringens beslut att ta bort miljöbilsbonusen. Följden blev en rusning till bilhandlarna utan dess like, med årslånga leveranstider som följd.
Men det var då. Nu har marknaden svängt 180 grader. Bonusen är borta. Höga räntor och dyra el- och maträkningar pressar hushållen.
Köpfesten kom av sig tvärt och i dag är ordertecknandet bland privatkunder rekordlågt.
Branschorganisationen Mobility Sweden talar om en halvering av privatmarknaden.  

– Det är en väldigt intressant situation vi befinner oss i sedan årsskiftet. Hushållens pressade situation kommer att slå mot bil­köpen. I det stora hela måste branschen anpassa sig, kommenterar Christoffer Strömberg, pressansvarig på Ford. 

Ford gjorde sin anpassning i maj då man presenterade ”kampanjpriser” på eldrivna Mustang Mach-E. Basversionen sänktes med 50 000 kronor, medan den fyrhjulsdrivna versionen med stora batteriet minskade med 95 000 kronor.
Ford är inte ensam, stora delar av marknaden rör sig nedåt i pris. Eldrivna Opel Corsa-e är prissänkt 60 000 kronor och kostar nu 469 900 kronor. Men Opel skriver fortfarande 529 900 kronor som ”ordinarie pris” i prislistan. Men vem betalar över halvmiljonen för en Opel Corsa-e när en Tesla Model 3 kostar 507 170 kronor och en Ford Mustang Mach-E GT kostar 579 900 kronor?

4 tips

1. Jämför återförsäljarnas priser med de som marknadsförs på importörens hemsida.

2. Rabattens storlek betyder inte att bilen är ett bra köp, det indikerar bara att listpriset är fel.

3. Våga vara otrogen. Storsäljarna med långa leveranstider har inte anpassat sig till det nya marknadsläget – än så länge.

4. Var medveten om att värdeminskningen de kommande åren kommer att bli mer normal jämfört med de senaste åren.

Tesla var först ut att sänka priserna för att möta lågkonjunkturen. Stora delar av bilmarknaden har så sakteliga börjat röra sig nedåt i pris.Tesla var först ut att sänka priserna för att möta lågkonjunkturen. Stora delar av bilmarknaden har så sakteliga börjat röra sig nedåt i pris.Tesla var först ut att sänka priserna för att möta lågkonjunkturen. Stora delar av bilmarknaden har så sakteliga börjat röra sig nedåt i pris.
Tesla var först ut att sänka priserna för att möta lågkonjunkturen. Stora delar av bilmarknaden har så sakteliga börjat röra sig nedåt i pris. Foto: DAVID ZALUBOWSKI / AP TT NYHETSBYRÅN

Kampanjpriser

Strategin med ”kampanjpriser” är typisk för branschen. Biltillverkarna har hittills inte formellt svarat på Teslas sänkta listpriser utan vidhåller oftast sina luftiga prislistor. I stället sker prisanpassningen genom olika kampanjer och ”tillfälliga” prissänkningar.
MG inför i år på eget bevåg något de ­kallar ”elbilsbonus”, en rabatt på hela 50 000 kronor. Enligt annonserna gäller kampanjen fram till mitten av sommaren. Priset för en eldriven MG5 Electric med lilla batteriet stannar därmed på 354 290 kronor. Prisläget är därmed nästan tillbaka till det som gällde när MG lanserade MG ZS i Sverige sommaren 2021. Den kostade då 339 900 kronor.
Landets billigaste elbil MG4 Electric prissänktes i maj med 35 000 kronor och kostar nu 329 990 kronor.
Ett annat kinesiskt bilmärke, BYD, sänker priset på Atto 3 med 70 000 kr och slänger med vinterhjul, serviceavtal och laddbox på köpet. Förmodligen var det få som tog list­priset på 532 900 kronor på allvar. Lustigt nog kallar man rabatten ”bonus” och betalar precis som staten ut den till bilkunden först ett halvår efter leveransen.

https://datawrapper.dwcdn.net/m7aDv/1/

Privatleasing

Ett känt grepp för att bli av med bilar är ett lågt leasingpris. I marknadsföringen behöver bilmärket inte skämmas för att ha sänkt priserna och förhoppningsvis kanske begagnat­värdena står sig bättre. Bilhandlare binder mångmiljonbelopp i begagnatlager och ett värdetapp slår hårt ekonomiskt.
Leasingstrategin verkar gälla hos Opel som erbjuder privatleasing av Corsa-e för endast 2 990 kronor per månad. Avtalen som erbjuds är dessutom korta, 12 och 24 månader till samma pris. Bilen har enligt generalagenten ett kampanjpris på 469 900 kronor. Efter att ha leasat ut bilen under 12 månader får handlaren tillbaka en begagnad Opel Corsa-e och har fått in knappt 36 000 kronor i leasing­hyror. Det låter som Ebberöds Bank.
MG har också återgått till låga leasing­priser och erbjuder MG4 för 2 995 kronor per månad på 24 månaders avtal. Kampanjpriset för kontantköpare är 329 990 kronor. BYD Atto 3 kan också privatleasas för 2 995 kronor. Kontantpris med ”kampanjrabatt” är 462 900 kronor. Enligt importören finns 250 bilar i lager, och det är för dessa som priserna gäller.

https://datawrapper.dwcdn.net/HeIUi/1/

Orörda priser

Men alla bilmärken har inte ändrat priserna. Har tillverkaren en bilmodell med en lång leveranstid så finns det ingen anledning att ändra prislistan. Volvo har under lång tid haft svårt att leverera lika mycket som de säljer, och lär därför bli en av de sista som kapar priserna. Men de lär pressas nedåt, inte minst för att Volvo 2024 går över till en agentmodell. Volvo-handlarna kommer då bara att demonstrera bilarna, medan försäljningen sker direkt från Volvo Car Sverige. Utan prutmöjlighet, menar Volvo. Vi märker den nya strategin när Volvo prissätter nya elbilen EX30 till 429 000 kronor, lägre än vad vi är vana vid från Volvo.

Kia och Hyundai förekommer just nu sällan i rabattsammanhang, kanske har de satt prislistorna rätt från början?
Volkswagen har heller inte sänkt priserna, men har nu kommit ned till väntetider på omkring 2-3 månader på de eldrivna modellerna i ID.-familjen. Volkswagen förklarar det med bättre tillgång till halvledare, vilket sätter fart på produktionen.
Cupra-kusinen i VW-familjen verkar dock ha fler bilar i lager än kunder i butiken. Vi ser Seat-handlare som annonserar lagerbilar av modellen Cupra Born med 50 000 kronor i rabatt. 

De fallande priserna på marknaden kommer också att påverka andrahandsvärdena. Samtidigt som en bil tappar i värde på grund av ålder kommer den att jämföras med nya bilar som blivit billigare på grund av prisutvecklingen.
Är det dags för privatleasingen att göra comeback?