Reparera Renault – kostar skjortan
Renault Scenic är ingen märkvärdig bil. Men kamremmen tar en hel arbetsdag att byta och märkesverkstaden Bilia tar duktigt betalt för tiden. Vem tar ansvar för alla dåliga konstruktioner, undrar ägaren Tomas Larsson. Och varför tar Bilia 15 000 kronor mer än den lilla verkstaden intill?
Tomas Larsson i Skara kommer inte att köpa Renault nästa gång. Orsaken är främst den dyra servicen. – Min bil är fem år gammal och då ska man enligt tillverkaren byta kamrem. Jag ringde till märkesverkstaden Bilia i Skara som gav mig priset 12 300 kronor. Och då fick jag ändå 30 procent rabatt på arbetskostnaden, berättar Tomas Larsson.
Thomas ska vara glad. Bilia i Stockholm ger ingen rabatt utan tar 21 500 kronor för att byta kamrem.
Ändå kan Tomas Larsson hålla sig för skratt. Förutom ny kamrem behövde han byta båda drivaxlarna samt en styrled, detta trots att bilen bara gått 6 700 mil. Byte av drivaxlarna kostar 10 000 kronor, styrleden kostar 2 400 kronor efter det att Renault erbjöd sig att stå för halva kostnaden. Men det är kamremsbytet han irriterar sig mest på.
– Min uppfattning är att Renault har gjort en felaktig konstruktion när det tar en dag att byta kamrem på bilen. En del som ska bytas vart femte år ska inte ta så lång tid att montera. Jag kör drygt 1 000 mil per år och har därför en extra kostnad på två kronor per mil bara för kamremmen. Vad gäller drivaxlar och styrleder är de uppenbarligen för klena, säger Tomas Larsson.
Så trots att Tomas i övrigt är nöjd med utrymmen och flexibiliteten i Renault Scenic har intresset bleknat.
– Jag var till nyligen intresserad av att byta till mig en ny Scenic men nu är det inte aktuellt längre. Inte med sådana här verkstadskostnader!
Att Renault har släppt igenom en dålig, service ovänlig konstruktion är uppenbart. Man kan fråga sig hur det kan ske inte bara en gång, utan flera gånger i rad.
Scenic av föregående generation är nämligen också dyr att byta kamrem på. Rimligtvis borde ägarnas irritation över detta ha nått direktörerna i Paris, som då – i den bästa av världar – förenklar och förbättrar konstruktionen.
Samma dåliga arv har för övrigt även drabbat Renault Laguna V6. På dessa bilar kostar kamremsbytet omkring 20 000 kronor, och ska göras vart femte år. Och det är lika illa oavsett om man äger första eller andra generationen Laguna.
Eftersom konstruktionen inte kan göras om återstår att finna billiga verkstäder. Priserna som Tomas Larson fick av Bilia kan i bästa fall halveras. I Stockholm tar allbilsverkstaden Solna Bilteknik 6 552 kronor för att byta kamrem på en Renault Scenic 2,0T, samma jobb som Bilia-verkstaden en kilometer bort tar 21 500 kronor för. Båda jobben inkluderar byte av vattenpump vid själva kamremsbytet.
Är då jobbet som utförs på Bilia dubbelt så bra? Knappast. Är kamrem och vattenpump bytt så är den bytt, oavsett om det står Bilia eller Solna Bilteknik på overallen. Delarna är av samma kvalitet.
– Våra leverantörer i det här fallet är Gates eller tyska INA. Rullarna kommer från SKF. Vi byter både kamrem och vattenpump samt även multiremmen. Spännaren till multiremmen beställer vi faktiskt via Renault, men den är tillverkad av Gates, förklarar Lucas Panagiotis på Solna Bilteknik.
Att jobbet ska ta en hel dag hos Bilia har ägaren till Solna Bilteknik väldigt svårt att förstå.
– Visst är det trångt, men enligt tillverkaren ska det ta 5 timmar och 54 minuter. Du kan komma hit och ta tiden, vi byter många kamremmar på Renault, säger Lucas Panagiotis.
Varför kostar det då 21 500 kronor hos Bilia i Solna? Kan det ha att göra med att Bilias verkstäder på årsbasis gör en vinst på 333 miljoner kronor? Under 2010 står verkstäderna för 75 procent av Bilia-koncernens vinst, och verkstadssidan går bättre och bättre. Något att tänka på nästa gång du undrar varför Bilia vill ha 14 948 kronor mer än den lilla verkstaden intill, för exakt samma jobb.
Till sist kan reportern inte låta bli att undra över hur Bilias verkstäder blir fullbokade i Stockolm. För att få Bilias priser fick övertecknad sitta i telefonkö i 50 minuter. Att komma fram till den lilla privat ägda verkstaden tog två minuter...
Tomas brev till Teknikens Värld
Jag äger och kör en Renault Grand Scenic 2,0 T årsmodell -05.
Nyligen fick jag ett brev från Bilia som rekommenderade ett kamremsbyte efter 5 år. Jag utlovades 30 procent rabatt på arbetskostnaden.
Jag åkte till Bilia och fick priset 12 300 kronor – med rabatt!
”Vi måste välta ur motorn ur bilen och det arbetet beräknades ta 8 timmar, men vi byter också vattenpumpen på samma gång.”
De sade att kamremsbrott händer då och då på Renault på grund av att deras kamrem är ga nska smal och tunn. På Volvo som hade kraftigare rem var det inga problem. Det roliga i det hela är att jag måste by ta kamrem igen om 5 år...
Är det rimligt att ett kamremsbyte ska gå på över 12 000 kronor för en familjebil?
Tomas Larsson
Skara
SVAR FRÅN RENAULT
En förklaring till den högre servicekostnaden på kundens Scenic är att det tyvärr tar längre tid att byta kamrem på den lite ovanligare modellen 2.0T och därför är det lite dyrare än på Renaults övriga volymmodeller. Där ligger kostnaden för byte av kamrem på 6 000-7 000 kronor för samma arbete. Det har med turbons placering att göra.
Karin Karlsson
Informationschef
Renault Nordic AB
TEKNIKENS VÄRLD KOMMENTERAR
Har Renault kontrollerat vad deras auktoriserade verkstäder tar för Renault-jobben? Bilia i Solna tar 13 063 kronor för kamremsbyte på en Scenic 2,0, utan turbo. Solna Bilteknik tar 5 550 kronor för
samma jobb. Bilia har erbjudits att svara på kritiken, men avstått.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se