Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så fungerar Lynk-medlemskap – vi hyr ut

Teknikens Värld hyr en Lynk & Co 01 och testar det uppkopplade, moderna livet som medlem i Lynk-klubben. Kommer bildelning att fungera i verkligheten? Ska vi äntligen få vänner efter att ha gått med i ”The Lynk Club”? Hur kul är det med ”AW” på Lynk?

Min hyrda Lynk står hemma i det egna garaget sedan ett par dagar. ”En jäkla bra bil” som Lynk skriver på hemsidan. Jag håller med. Rymlig och bekväm. Högbyggd, med lätt insteg och bra markfrigång. Men det är inte bilen som är revolutionerande. Det riktigt nya är affärsmodellen.
Lynk säljs inte via bilhandlare. Man kan bara köpa den via bolagets hemsida. Och knappt ens där. Bilen är visserligen till salu för 440 000 kronor, men fokus i affären är att hyra ut bilarna. Kunder betalar 5 500 kronor per månad för bilen.
”Aha, som privatleasing?” tänker du. Nej, inte riktigt. Lynks upplägg påminner mer om vanlig biluthyrning, fast på mellandistans. Precis som en hyrbil är den skattad och försäkrad och försedd med rätt däck för årstiden. Du bara tankar och kör.
Det riktigt nya är bildelningen. Alla som hyr en Lynk uppmuntras att dela med sig av den.
”Bilar används i genomsnitt 4 procent av tiden. Resten av tiden står de bara där… och tar plats. Tänk om vi kunde bli bättre på att dela med oss.” skriver Lynk på hemsidan.

Lynk har lågt pris på månadsleasing. Men det är synd att uthyrningsidén inte har upptäckts av marknaden. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

5 500 kronor per månad är ganska dyrt. Men får jag snurr på bildelningen kommer bilen att bli mycket billigare. I reklamens värld går det på ett kick. Man laddar ned Lynk-appen, fyller i hur mycket man vill ha i hyra och väntar på bokningarna. Men i verkligheten är det inte så mycket ”online”, det är mer ”in-line”, i kö till Lynks support.
Appen går fort att ladda ner. Men när jag ska lägga upp bilen för uthyrning tar det stopp. Först är det problem med att skriva in postnumret, sedan är det bankuppgifter som krånglar.
Det blir många samtal till Lynk-supporten. Det är ett svenskt telefonnummer, men ibland svarar deras kontor i Nederländerna, ibland svarar de i Sverige. Men något besked om vad som är fel får jag inte. Till slut läggs ett ärende upp.
– Någon på tekniska supporten hör av sig så snart de har tid. Jag tror inte de hinner med det innan helgen, men i nästa vecka kommer de att höra av sig. Thank you for calling, säger Lynk-killen någonstans i Europa.

Första delen

Missade du del 1 i denna serie om två artiklar? Klicka då här!

Nästa vecka passerar och det är knäpptyst från Lynk-supporten. Jag ringer upp Lynk igen för att höra vad som händer. Nu säger Lynk att bilen måste in på verkstad för att få bildelningen att fungera.
– När då och hur? undrar jag.
– Jag kan inte boka sådana tider. Men jag ska skicka en påminnelse till killen som lade upp ärendet och be att han tar kontakt med dig, säger Lynk-killen på telefon från Nederländerna.
Ingen ringer tillbaka.
”Ibland behöver man lite hjälp av sina vänner. Därför har vi gjort det lätt att dela din bil.” Så står det på Lynks hemsida. Vet inte riktigt om jag håller med. Felet kräver uppenbarligen något utöver onlinesupport. Det krävs en åtgärd IRL, In Real Life. Efter två besök på klubben i Stockholm ordnar det sig – äntligen ­fungerar bildelningen och min Lynk är utlagd för uthyrning.

Efter vissa inkörningsproblem ligger min bil ute på Lynks hyr-app.
Efter vissa inkörningsproblem ligger min bil ute på Lynks hyr-app.
Efter vissa inkörningsproblem ligger min bil ute på Lynks hyr-app.
Men jag är inte ensam! Stockholmskartan är fylld av konkurrenter. Men var är kunderna?
Men jag är inte ensam! Stockholmskartan är fylld av konkurrenter. Men var är kunderna?
Men jag är inte ensam! Stockholmskartan är fylld av konkurrenter. Men var är kunderna?
1 AV 2
Efter vissa inkörningsproblem ligger min bil ute på Lynks hyr-app.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Men jag är inte ensam! Stockholmskartan är fylld av konkurrenter. Men var är kunderna?
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Efter några dagar inser jag att det vore dumt att säga upp sig från jobbet.
Det är inte många som rycker i bilen. Inga alls. Trots att jag har satt priset till 400 ­kronor per dag. Ett riktigt lågt pris. På appen ser jag att det finns omkring 30 Lynk att hyra i Stockholmsområdet. Det absoluta flertalet har inga betyg från kunder så jag förmodar att de aldrig har hyrts ut. Jag ser också några bilar som erbjuds misstänkt billigt, för några enstaka kronor, och en bil lånas ut helt gratis. Sannolikt av Lynk-ägare som inte har lyckats bemästra appen.
Men trots allt, några Lynk-uthyrare har fem stjärnor i betyg vilket betyder att det några gånger har fungerat till belåtenhet, bilhyrare och uthyrare har mötts i ett Lynk-universum. 

Jag pratar med Lynks PR-chef Lisa Jonsson som tipsar om att jag bör sälja in bilen.
– Jag vet att Lynk-ägare i Amsterdam erbjuder extra saker, som till exempel en läskflaska i bilen, för att just deras bil ska sticka ut. Det är som med Airbnb, man måste pynta hemmet om man ska få kunder, säger Lisa Jonsson.
Men medan Airbnb har fastnat på hela den globala kartan har Lynk ännu inte riktigt lyft.
Idén är briljant. Verktyget – appen – är kanske ännu inte lika briljant. Men inkörningsproblemen löser sig säkert. Problemet är snarare marknaden. Som Lynk-ägare som vill hyra ut sin bil vänder man sig till en ­begränsad marknad, medlemmar i Lynk-klubben. Det finns ingen större tröskel för ”medlemskap”, allt du behöver göra är att ladda ner en gratis Lynk-app och vips kan du hyra en Lynk. Men faktum kvarstår – de flesta människor har inte Lynk-appen i sin telefon. Då hjälper det inte med läsk i bilen.

Lynk tipsar att jag gör bilen attraktiv med fri läsk till kunden. Men det hjälpte inte. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I brist på intäkter från uthyrningen sparar jag in på fikapengar. Lynk bjuder.
”Du är alltid välkommen till vår klubb i Stockholm. Kom och kolla in bilen, eller bara ta en kaffe och häng i den snygga lokalen.”
Det är också här jag ska ”träffa andra medlemmar” och ”upptäcka lokal konst”.  Den lokala konsten återstår att upptäcka, men de har faktiskt gott kaffe.
Inte heller träffar jag andra medlemmar, det är bara jag på klubben. Men å andra sidan har jag på grund av app-problemen besökt klubben så ofta att personalen känns som mina vänner.

Rebecka Rundberg är klubbchef. Vi frågar om hon är kompis med alla medlemmar i klubben?
– Vissa får man bra kontakt med. Vi har medlemmar som återkommer, folk som hyr bil ett tag och sedan återkommer för att konceptet passar dem, säger Rebecca.
Det är fyra personer som arbetar på klubben. De flesta har inte bakgrund i bilbranschen. Men de kompenserar det med en väldigt positiv attityd och verkar genuint övertygade om att Lynks korttidsleasing är en bra idé. Och så brygger de gott kaffe.
Som alla ”communities” i den neo-digitala eran erbjuds analoga arrangemang. Jag har tyvärr missat en löparkväll då Lynk-ägare joggade tillsammans i city en kväll i februari.
– Vi har legat lågt under vintern på grund av pandemin, men nu ska vi starta nya event. På torsdag är du välkommen på AW, säger Rebecca till mig.

Miguel, Ebba, Tobias och Rebecka jobbar hårt för att ge klubbkänsla i Lynk-butiken. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tyvärr krockar denna Lynk-AW med en middag med vanliga analoga vänner, och min Lynk-månad slutar därför utan vare sig finansiella eller sociala tillskott.
Slutsatsen är att 5 500 kronor på lång sikt är dyrt för en bil, men som korttidslösning är det faktiskt väldigt prisvärt. Men glöm det där med att bli rik på bildelning. Lynk är tidigt ute med affärsidén, till och med före kunderna.

Lynk.
Lynk.
Lynk.
Fiat.
Fiat.
Fiat.
Toyota.
Toyota.
Toyota.
Volvo.
Volvo.
Volvo.
Volkswagen.
Volkswagen.
Volkswagen.
1 AV 5
Lynk.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 5
Fiat.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 5
Toyota.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 5
Volvo.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 5
Volkswagen.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Korttidsleasing

Lynk & Co 01

5 500 kr/mån.

Spontant verkar det dyrt att hyra en bil för 5 500 kronor. Men i själva verket är Lynk prisledande på marknaden. Den som vill hyra bil månadsvis betalar normalt betydligt mer för en bil i samma storleksklass. Bara om vi tittar på småbilar kommer vi närheten av de priserna som Lynk erbjuder. Notervärt är att det begränsade utbudet av nya bilar även påverkar hyrbilsbranschen, vilket bland annat har fått Hertz att stänga bokningen av ”månadsbilar” fram till 15 augusti 2022.

 

Fiat 500
4 995 kr/mån.

Avis erbjuder ”minilease” som är företagets månadserbjudande. Småbilar kostar 4 995 kronor per månad, Golf-klassen, till exempel Seat Leon, kostar 6 295 kronor. Ford Kuga Plug-In Hybrid kostar 9 695 kronor per månad. I hyrespriset ingår normalt 150 mil körsträcka. Kör man mer kostar det 35 kronor per mil för en Fiat 500. Längre körsträckor kan avtalas. Försäkringen har en hög självrisk, 7 500 kronor.

 

Toyota RAV4 laddhybrid
10 900 kr/mån.

Toyota satsar på korttidshyra under varumärket Kinto. Kinto Share är en bilpool där bilar hyrs från en timme till en månad. Som vanligt i bilpooler finns fasta parkeringar där bilarna hämtas och lämnas. Med Kinto Flex hyrs bilen en månad i taget. Laddhybriden Toyota RAV4 kostar 10 900 kronor, Toyota Corolla 6 901 kronor och eldrivna Lexus UX 300e kostar 8 900 kronor per månad.

 

Volvo XC40 Recharge ­laddhybrid
5 690 kr/mån.

Volvos korttidshyra kallas Care by Volvo. I priset för Volvos laddhybrid ingår försäkring, service, däck. Men till skillnad från Lynk har hyresavtalet tre månaders uppsägningstid. Jämfört med Lynk är det ett högre pris med sämre villkor. Både avtalstid och möjlighet till bildelning talar för Lynk. Dessutom är leveranstiden 6-7 månader för Volvo, medan det handlar om veckor för Lynk.

 

Volkswagen e-up elbil

5 490 kr/mån.

Imove erbjuder elbilar på månadsleasing. Många olika bilmärken erbjuds. Billigaste är mini-elbilen Volkswagen e-Up för 5 490 kronor. Renault Zoe kostar 6 490 kronor, Tesla Model 3 kostar 11 900 kronor per månad. Försäkring och däckslitage ingår. Ingen milbegränsning. Hyr man mer än ett halvår får man rabatt på priset. Vid återlämning debiteras 695 kronor för städning och tvätt, men om man har hyrt under tre månader eller mer så utgår ingen städavgift.