Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så fungerar Lynk-medlemskap – vi hyr ut

Teknikens Värld hyr en Lynk & Co 01 och testar det uppkopplade, moderna livet som medlem i Lynk-klubben. Kommer bildelning att fungera i verkligheten? Ska vi äntligen få vänner efter att ha gått med i ”The Lynk Club”? Hur kul är det med ”AW” på Lynk?

Min hyrda Lynk står hemma i det egna garaget sedan ett par dagar. ”En jäkla bra bil” som Lynk skriver på hemsidan. Jag håller med. Rymlig och bekväm. Högbyggd, med lätt insteg och bra markfrigång. Men det är inte bilen som är revolutionerande. Det riktigt nya är affärsmodellen.
Lynk säljs inte via bilhandlare. Man kan bara köpa den via bolagets hemsida. Och knappt ens där. Bilen är visserligen till salu för 440 000 kronor, men fokus i affären är att hyra ut bilarna. Kunder betalar 5 500 kronor per månad för bilen.
”Aha, som privatleasing?” tänker du. Nej, inte riktigt. Lynks upplägg påminner mer om vanlig biluthyrning, fast på mellandistans. Precis som en hyrbil är den skattad och försäkrad och försedd med rätt däck för årstiden. Du bara tankar och kör.
Det riktigt nya är bildelningen. Alla som hyr en Lynk uppmuntras att dela med sig av den.
”Bilar används i genomsnitt 4 procent av tiden. Resten av tiden står de bara där… och tar plats. Tänk om vi kunde bli bättre på att dela med oss.” skriver Lynk på hemsidan.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill