Så hög blir din bils skatt efter årsskiftet – lista med 100-tals bilar

Än en gång är det dags för förändrade fordonsskatter i Sverige när de från och med den 1 januari 2020 baseras på koldioxidutsläppen enligt WLTP-mätmetoden i stället för den föråldrade NEDC-körcykeln. Vissa bilar berörs inte alls medan andra får kraftigt höjd skatt. Här är de nya skattebeloppen för över 300 bilmodeller som saluförs i Sverige.

Den 1 juli 2018 förändrades det svenska fordonsskattesystemet med införandet av det så kallade bonus/malus-systemet. Bilar som släpper ut låga halter koldioxid premieras med låg eller till och med väldigt låg skatt (360 kronor är ett grundbelopp som ingen bil kommer undan). Dessutom utgår en statlig bonus till bilar som släpper ut extra låga koldioxidnivåer – under 60 gram per kilometer (en gräns som justeras till 70 gram per kilometer från och med 1 januari 2020). Maximal bonus på 60 000 kronor får elbilar, som inte släpper ut koldioxid vid körning. Laddhybrider får en bonus beräknad på hur mycket koldioxid som släpps ut, exempelvis en Volkswagen Passat Sportscombi GTE som släpper ut 32 gram koldioxid per kilometer enligt NEDC-körcykeln berättigar köparen till en bonus på 33 344 kronor. Bonusen blir dock högre för den denna bil från och med nästa år, bland annat då utsläppen är lägre med nya WLTP-körcykeln som gynnar eldrift mer än NEDC-körcykeln.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill