Så mycket kostar bilarna i Sverige och i grannländerna
Att det är dyrt med nya bilar i våra närmaste grannländer är känt, men hur står sig de svenska nybilspriserna mot motsvarande i Danmark, Norge och Tyskland? Det ska vi nu ta reda på.
Bilen är normalt människans näst största utgift, och det svider rejält i plånboken när det är dags för inköp av transportmedel i form av fyra hjul och ratt – framför allt om bilen man köper är flång ny.
Men hur dyrt är det egentligen att köpa nya bil i Sverige jämfört med tre av våra närmaste grannländer?
Nedan har vi plockat ut 14 olika bilmodeller och granskat vad de kostar i Sverige, Danmark, Norge och Tyskland. Och det är tydligt att priserna ofta spretar rejält, framför allt på grund av höga skatter och avgifter på nya bilar i Danmark och Norge, men också då Tyskland har lägre momssats än Sverige. Att svenska kronan just nu är svagare än på mycket länge påverkar även det.
I enstaka fall skiljer sig utrustningsnivåerna åt mellan de olika länderna. I dessa fall har vi ”utrustat bilarna” för att skillnaderna mer eller mindre ska ses som obefintliga. Kia Niro Hybrid säljs i nuläget inte i Tyskland så priset för denna modell är det tyska listpriset från tidigare tillfälle.
Vi har inte tagit hänsyn till rabatter eller kampanjbaserade prissänkningar.
Alla priser är konverterade till svenska kronor enligt växelkurser per den 28 mars 2019.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Sverige: 736 000 kronor.
Danmark: 2 012 946 kronor.
Norge: 1 212 332 kronor.
Tyskland: 827 407 kronor.
Hyundai i30 Kombi 1,4 T-GDi DCT Trend
Sverige: 209 900 kronor.
Danmark: 385 749 kronor.
Norge: 368 765 kronor.
Tyskland: 267 598 kronor.
Kia e-Niro Advance 64 kWh
Sverige: 444 900 kronor.
Danmark: 490 961 kronor.
Norge: 405 867 kronor.
Tyskland: 390 557 kronor.
Kia Niro 1,6 Hybrid Advance
Sverige: 235 900 kronor.
Danmark: 415 493 kronor.
Norge: 318 220 kronor.
Tyskland: 265 922 kronor.
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi
Sverige: 1 237 900 kronor.
Danmark: 2 892 184 kronor.
Norge: 1 991 589 kronor.
Tyskland: 1 314 646 kronor.
Opel Grandland X 1,2 Turbo 130 hk M6 Enjoy
Sverige: 264 900 kronor.
Danmark: 399 770 kronor.
Norge: 374 142 kronor.
Tyskland: 280 166 kronor.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Sverige: 1 900 000 kronor.
Danmark: 4 926 154 kronor.
Norge: 2 374 442 kronor.
Tyskland: 1 997 653 kronor.
Renault Megane Sport Tourer TCe 115 Life
Sverige: 190 900 kronor.
Danmark: 308 465 kronor.
Norge: Säljs ej.
Tyskland: 212 507 kronor.
Skoda Fabia 1,0 TSI 95 Ambition
Sverige: 151 300 kronor.
Danmark: 220 232 kronor.
Norge: 235 089 kronor.
Tyskland: 178 992 kronor.
Tesla Model 3 Dual Motor Long Range
Sverige: 642 480 kronor.
Danmark: 637 050 kronor.
Norge: 485 686 kronor.
Tyskland: 573 738 kronor.
Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid Active
Sverige: 239 900 kronor.
Danmark: 390 638 kronor.
Norge: 360 914 kronor.
Tyskland: 285 822 kronor.
Volkswagen Passat Sportscombi GTR 2,0 TSI 272 4Motion DSG
Sverige: 469 900 kronor.
Danmark: 834 026 kronor.
Norge: 675 478 kronor.
Tyskland: 526 032 kronor.
Volvo V60 D4 AWD Momentum
Sverige: 373 900 kronor.
Danmark: 779 999 kronor.
Norge: 597 196 kronor.
Tyskland: 499 062 kronor.
Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription
Sverige: 814 000 kronor.
Danmark: 1 887 779 kronor.
Norge: 1 059 446 kronor.
Tyskland: 888 153 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se