Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så mycket kostar bilarna i Sverige och i grannländerna

Att det är dyrt med nya bilar i våra närmaste grannländer är känt, men hur står sig de svenska nybilspriserna mot motsvarande i Danmark, Norge och Tyskland? Det ska vi nu ta reda på.

Bilen är normalt människans näst största utgift, och det svider rejält i plånboken när det är dags för inköp av transportmedel i form av fyra hjul och ratt – framför allt om bilen man köper är flång ny.

Men hur dyrt är det egentligen att köpa nya bil i Sverige jämfört med tre av våra närmaste grannländer?

Nedan har vi plockat ut 14 olika bilmodeller och granskat vad de kostar i Sverige, Danmark, Norge och Tyskland. Och det är tydligt att priserna ofta spretar rejält, framför allt på grund av höga skatter och avgifter på nya bilar i Danmark och Norge, men också då Tyskland har lägre momssats än Sverige. Att svenska kronan just nu är svagare än på mycket länge påverkar även det.

I enstaka fall skiljer sig utrustningsnivåerna åt mellan de olika länderna. I dessa fall har vi ”utrustat bilarna” för att skillnaderna mer eller mindre ska ses som obefintliga. Kia Niro Hybrid säljs i nuläget inte i Tyskland så priset för denna modell är det tyska listpriset från tidigare tillfälle.

Vi har inte tagit hänsyn till rabatter eller kampanjbaserade prissänkningar.

Alla priser är konverterade till svenska kronor enligt växelkurser per den 28 mars 2019.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Sverige: 736 000 kronor.

Danmark: 2 012 946 kronor.

Norge: 1 212 332 kronor.

Tyskland: 827 407 kronor.

Hyundai i30 Kombi 1,4 T-GDi DCT Trend

Sverige: 209 900 kronor.

Danmark: 385 749 kronor.

Norge: 368 765 kronor.

Tyskland: 267 598 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Kia e-Niro Advance 64 kWh

Sverige: 444 900 kronor.

Danmark: 490 961 kronor.

Norge: 405 867 kronor.

Tyskland: 390 557 kronor.

Kia Niro 1,6 Hybrid Advance

Sverige: 235 900 kronor.

Danmark: 415 493 kronor.

Norge: 318 220 kronor.

Tyskland: 265 922 kronor.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi

Sverige: 1 237 900 kronor.

Danmark: 2 892 184 kronor.

Norge: 1 991 589 kronor.

Tyskland: 1 314 646 kronor.

Opel Grandland X 1,2 Turbo 130 hk M6 Enjoy

Sverige: 264 900 kronor.

Danmark: 399 770 kronor.

Norge: 374 142 kronor.

Tyskland: 280 166 kronor.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Sverige: 1 900 000 kronor.

Danmark: 4 926 154 kronor.

Norge: 2 374 442 kronor.

Tyskland: 1 997 653 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Renault Megane Sport Tourer TCe 115 Life

Sverige: 190 900 kronor.

Danmark: 308 465 kronor.

Norge: Säljs ej.

Tyskland: 212 507 kronor.

Skoda Fabia 1,0 TSI 95 Ambition

Sverige: 151 300 kronor.

Danmark: 220 232 kronor.

Norge: 235 089 kronor.

Tyskland: 178 992 kronor.

Tesla Model 3 Dual Motor Long Range

Sverige: 642 480 kronor.

Danmark: 637 050 kronor.

Norge: 485 686 kronor.

Tyskland: 573 738 kronor.

Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid Active

Sverige: 239 900 kronor.

Danmark: 390 638 kronor.

Norge: 360 914 kronor.

Tyskland: 285 822 kronor.

Volkswagen Passat Sportscombi GTR 2,0 TSI 272 4Motion DSG

Sverige: 469 900 kronor.

Danmark: 834 026 kronor.

Norge: 675 478 kronor.

Tyskland: 526 032 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Volvo V60 D4 AWD Momentum

Sverige: 373 900 kronor.

Danmark: 779 999 kronor.

Norge: 597 196 kronor.

Tyskland: 499 062 kronor.

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription

Sverige: 814 000 kronor.

Danmark: 1 887 779 kronor.

Norge: 1 059 446 kronor.

Tyskland: 888 153 kronor.