Så mycket kostar det att privatleasa elbilen
Privatleasa eller köpa elbilen? Vi räknar på kostnaderna för fyra aktuella och intressanta elbilar från Hyundai, Peugeot, MG och DFSK.
Privatleasing av bilar växer sig allt starkare i Sverige och de senaste månaderna har fler personer än någonsin pratat om denna typ av finansiering där man mot en fast månadskostnad får bruka en bil under en viss period. Anledningen är förstås elbilen MG ZS EV:s ankomst på den svenska marknaden och tillhörande privatleasingerbjudande på 1 990 kronor i månaden.
Vi har nyligen testat just MG ZS EV och ställt den mot tre andra högintressanta elbilar, nämligen DFSK Seres 3, Hyundai Kona Electric och Peugeot e-2008. I samband med att vi synade denna kvartett i precis alla sömmar, för att ta reda på vilken elbil som är bäst sett till bland annat köregenskaper, komfort, säkerhet och miljö, passade vi även på att räkna på privatleasingkostnaderna och jämför dem med kostnaderna för att köpa loss elbilarna.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se