Så mycket tappar 20 toppsäljande bilar i värde
Premium Vi har låtit Bilpriser.se analysera andrahandsvärdet för bilarna på försäljningstoppen. Toyota med hybriddrift tappar minst i värde sett till kronor och ören medan en eldriven Tesla Model 3 har högst andrahandsvärde av samtliga bilar.
Andrahandsvärdet avslöjar bilarnas och drivlinornas attraktivitet på begagnatmarknaden. Vi bad landets ledande bilprisanalysföretag, Bilpriser.se, analysera andrahandsvärdet för de 20 mest sålda bilmodellerna i Sverige. På grundval av prisstatistik, lagersiffror från bilhandeln och auktionspriser har de räknat ut ett troligt värde för bilarna tre år framåt i tiden, när bilarna är begagnade och har körts 6 000 mil.
I topp ligger prisvärda och förnuftiga bilmodeller. Begagnatköparna är nämligen ekonomiska och betalar bara för nyttiga egenskaper. I botten hittar vi dieseldrivna, relativt stora kombimodeller – BMW 520d och Audi A6 40 TDI. Men allra mest, sett till reda pengar, tappar eldrivna Tesla Model 3, enda elbilen på topp 20-listan. Men trots att den tappar nästan 90 000 kronor per år i värde är inte totalekonomin dålig. Elbilen kompenserar den höga värdeminskningen med högst andrahandsvärde efter tre år i kombination med låg driftkostnad. I stället för att tanka bensin för 40 000 kronor per år köper Tesla-ägaren el för 6 000 kronor. Totalkostnaden blir relativt konkurrenskraftig.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se