Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så stor har privatleasingen blivit

Vi köper bil i allt mindre utsträckning och privatleasing ökar enormt, visar analyser av 2021 års försäljningsstatistik. Hos flera märken dominerar privatleasing som finansieringsform totalt.

Kinesiska MG gjorde entré på den svenska bilmarknaden under fjolåret och klev direkt upp på en elfteplats i topplistan över nyregistreringarna. Trots det är det väldigt få som köper en MG. Enligt analysföretaget Vroom utgjordes hela 98 procent av MG:s försäljning på privatmarknaden 2021 av privatleasing. Störst på privatleasing blev dock Kia, vars försäljning till 72 procent utgjordes av privatleasing. Volkswagen sålde 11 000 privatleasingbilar och var med det tvåa, tre blev Renault med drygt 4 000 privatleasade bilar.

– Vi utvecklar hela tiden fler möjliga alternativ för kunden att äga eller leasa sin bil, men tror fortsatt att olika former av privatleasing kommer att vara det som våra kunder väljer i hög grad. Tittar vi framåt kommer även kortare och ännu mer flexibla mobilitetslösningar, vilket vi tror är bra val för många kunder, säger David Lilja, kommunikationschef på Kia.

Sett över hela marknaden har privatleasing ökat enormt på mycket kort tid. På endast tio år har andelen privatleasade bilar ökat från 5 till 51 procent och bara från 2020 till 2021 ökade privatleasingen med 22 procent. Särskilt stark är privatleasingen på elbilsmarknaden, hela 68 procent av alla nyregistrerade elbilar 2021 privatleasades.

Privatmarknaden står alltjämt för den största delen av nyregistreringar. 54 procent av alla nysålda bilar 2021 gick till privatkunder och 32 procent var tjänstebilar. Totalt såldes 266 000 nya bilar i Sverige 2021, en ökning med tre procent mot 2020.