Serva bilen till halva priset
De flesta nybilsägare slentrianservar bilen på märkesverkstaden. En dyr vana. Fristående verkstäder gör jobbet för halva priset.
Auktoriserade bilverkstäder kan konsten att ta betalt. Att serva en nästan ny bil som precis har rullat från fabriken kostar runt 3 000 kronor. Senare i billivet landar servicen lätt på det dubbla.
Det behöver inte vara så dyrt. Våra prisexempel indikerar att man ganska lätt kan spara flera tusenlappar per år. Allt du behöver göra är att lyfta luren och ringa en annan bilverkstad och fråga om pris. Kan det finnas enklare sätt att spara pengar?
Men är det verkligen samma service när prisskillnaden är så stor? I stort sett ”ja”. De stora kedjorna tar så mycket de kan för sin service, och när bilen är ny är konkurrensen begränsad. Flertalet kunder slentrianservar bilen på märkesverkstaden, oftast hos samma företag som har sålt bilen.
Serviceinnehållet ska vara detsamma på den fristående verkstaden. Biltillverkarna är skyldiga att informera om vad som ska göras på deras olika modeller vid olika tidpunkter och miltal. Därför fortsätter också nybilsgarantin att gälla, oavsett vem som servar bilen. Kravet som ställs är att servicen är gjord enligt tillverkarens rekommendationer. Däremot kan det finnas andra garantier och förmåner som är knutna till att man har servat på auktoriserade verkstäder. Ett sådant exempel är Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti som förutsätter att bilen alltid har servats på märkesverkstad, enligt schema.
Å andra sidan bjuder den billigaste verkstaden i denna jämförelse dessutom på gratis lånebil i samband med service. Vilken märkesverkstad gör det?
LÄS OCKSÅ: Serva bilen själv – spara tusenlappar
Mjukvaruuppdateringar brukar framhållas som ett extra plus som du bara får hos märkesverkstaden. Men alla verkstäder kan faktiskt göra uppdateringar. Men framför allt tror vi på Teknikens Värld inte att det görs så många uppdateringar för utgångna bilmodeller som redan har sålts. Produktutvecklarna tittar hellre framåt.
Ska du serva en Volvo V70 från 2011 – räkna inte med att märkesverkstaden har någon ny mjukvara åt dig.
Det märkliga är att de bilägare som har minst glädje av denna penningrullning, nybilsägarna, är de trognaste kunderna. De betalar mest för service men har minst glädje av den. Man kan säga att verkstäderna tar ordentligt betalt för att göra en extra kvalitetskontroll.
Bilägare som har äldre bilar har självklart mindre betalningsvilja och anlitar därför oftare billigare märkesverkstäder. Märkesverkstäderna möter denna konkurrens genom att sänka priserna för bilar som är äldre, oftast de som är äldre än sex år. Inte sällan erbjuds ”äkta” märkesverkstadsservice med ”stämpel i boken” för ett lågt pris som 1 495 kronor. Men i själva verket görs absolut inget annat än ett oljebyte. Vad är det för kvalitetsstämpel man då får i serviceboken? Upplägget rimmar illa med den kritik bilimportörerna brukar rikta mot de fristående konkurrenterna.
Sammantaget: Kolla priser, jämför innehållet i servicepaketet och se till att du både får en stämpel i boken och en elektronisk uppdatering om ditt bilmärke har servicebok ”online”. I vår digitaliserade era är nämligen stämplar i servicehäftet snart historia! Och glöm inte utnyttja kontrollbesiktningen. En nybesiktigad bil har nämligen gått igenom många av de kontroller som görs på en omfattande service. Varför betala för att bromsbelägg och styrleder kontrolleras två gånger?
Spara tusenlappar – några exempel
Vi har tagit in priser från tre märkesverkstäder i Stockholm och jämfört priserna med tre olika verkstäder knutna till stora reservdelskedjor; Mekonomen, BDS och MECA.
De fristående bilverkstäderna som har gett priser är Automek Bromma (MECA), Solna Bilteknik (BDS) samt Mekonomen Bromma. Se detta som prisexempel. Servicepriser sätts individuellt för varje bil och beror på hur bilen har körts och hur den har underhållits tidigare.
Innehållet i en service varierar därför kraftigt, och det är därför alltid klokt att spara servicehistoriken, digitalt eller i servicehäfte. Servar man bilen på samma verkstad/verkstadskedja har det fördelen med sig att de ofta enkelt ser vad som har gjorts på bilen.
Volvo XC90 D5 AWD 2014
Service vid 6 000 mil (olja+filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter).
Märkesverkstad i detta exempel är auktoriserade Volvo-verkstaden Bilia Solna.
Volkswagen Golf 1,4 TSI 2014
Service 6 000 (olja+filter, kupéfilter, tändstift, bromsvätska).
Märkesverkstad i detta exempel är auktoriserade VW-verkstaden Din Bil Hammarby.
Kia Cee'd 1,6 CRDi 2014
Service 6 000 mil (olja+filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter, bromsvätska).
Märkesverkstad i detta exempel är auktoriserade Kia-verkstaden Södermalms Bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se