Skodas förklaring till varför Superb tappade däcket
Skoda underskattade lufttrycket i däcken och bilens vikt – därför flög däcken av fälgarna i Teknikens Världs älgtest. Här följer deras förklaring samt hur återförsäljare förvränger sanningen för kunderna.
OBS! Skoda har kommit med nyare rekommendationer än de som står skrivna här nedan. Läs om de nya rekommendationerna här.
För två veckor sedan berättade vi om katastrofen för Skoda Superb (se länkarna nedan) när vi genomförde det stora mellanklasstestet inför nästkommande nummer av Teknikens Värld. När vi körde bilen i undanmanöverprovet krängdes däcket av fälgen, innan ens antisladdsystemet hann börja jobba. Det var ingen slump, däcket krängdes av hela fem gånger vid olika testtillfällen.
Skoda reagerade snabbt och skickade upp en delegation tekniker från Tjeckien som i princip bosatte sig på Teknikens Världs testbana utanför Nyköping. Åtskilliga tester genomfördes och till slut kom man fram till att felet var att bilen var för tung och att fabriken angett felaktigt däcktryck vid maxlast.
Nu går fabriken ut med nya rekommendationer.
– För den testade modellen har vi höjt rekommenderat däcktryck vid maxlast med 0,1 bar på både fram- och bakdäck, säger Marcus Nordström, servicekoordinator på Volkswagen Group i Södertälje.
De nya rekommendationerna kommer att skickas ut till alla Superb-ägare. Först trodde Skoda att däckpastan som används vid montering var boven i dramat men den teorin håller alltså inte. Förutom däcktrycket anser man att en viss överlast spelar in.
Teknikens Värld har tidigare konstaterat att många bilar väger betydligt mer än vad de ska göra enligt registreringsbeviset. Problemet gäller framför allt bilar med mycket utrustning. Eftersom maxlasten är skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt är tjänsteviktsuppgiften avgörande för maxlasten. Enligt Skoda är tjänstevikten för vår testbil 1 594 kilo med förare, men när vi kontrollväger bilen väger den 58 kilo mer. Eftersom vi lastar bilen vad den ska tåla maximalt enligt registreringsuppgifterna betyder det att bilens totalvikt också är 58 kilo för hög när vi har lastat den fullt inför älgtestet. Skillnaden kan ha en förödande effekt för däck och väghållning. Skoda kommer nu att informera kunderna om faran vid överlast.
– Vi kommer att skicka brev till befintliga kunder om vad som gäller för maxlast och betydelsen av att inte köra med mer last än tillåtet. På osålda bilar kommer vi att klistra in etiketter i instruktionsböckerna där vi tydliggör att tjänstevikten och därmed maxlasten varierar mellan bilindividerna. Det gäller att titta i bilens registreringsbevis, säger Marcus Nordström.
Mot detta kan invändas att det inte löser grundproblemet, att tillverkaren inte anger den verkliga vikten. Så länge den angivna tjänstevikten är lägre än den verkliga kommer det alltid finnas en risk att Skoda Superb-ägare kör farligt överlastade, speciellt som marginalerna verkar vara extremt små.
– Det är riktigt, och vi kommer att gå vidare och undersöka hur bilarnas vikter räknas ut, säger Marcus Nordström.
Skoda har efter dessa åtgärder hävt säljstoppet av Superb med 18 tumsfälgar. Teknikens Värld kommer självklart att göra nya tester.
OBS! Skoda har kommit med nyare rekommendationer än de som står skrivna här nedan.Läs om de nya rekommendationerna här.
Skodas officiella svar
Till varför att däcken krängdes av vid undanmanöverprovet
Skoda Auto garanterar att alla deras fordon tillhandahåller säkerhet såväl som komfort unik för sin klass.
Vår inställning stöds av resultaten i både interna och externa tester gjorda av oberoende institut, liksom de tester som genomfördes i Sverige av Teknikens Värld tillsammans med experter från Skoda Technological Development.
För att motverka tvivel gällande pålitligheten hos ett fullastat fordon i absolut extrema situationer, kommer vi att förse våra kunder i Sverige med en förklaring av information om exakt maxlast på internet och i manualer.
Utöver det kommer vi att publicera en ny rekommendation gällande däcktrycket på Skoda Superb Combi med 18-tumshjul vid maxlast.
Alla ovanstående åtgärder har gjorts för att dokumentera att Skoda Auto inte gör några som helst kompromisser gällande säkerheten hos fordonen.
Från den svenska importören vill vi tillägga:
Vi kommer att kontakta de kunder som fått denna fälg via brev och informera separat om fabrikens åtgärder vad gäller tillåten maxlast och nya rekommenderade däcktryck. Vi kommer även att öppna upp för beställning av 18-tumshjul.
Återförsäljare ljuger
Fråga från en Teknikens Värld-läsare
Hej Mikael,
Läste din artikel om älgtestet med Superb Combi. Jag har precis köpt en sådan (fick den förra veckan) med just de 18-tumsfälgarna
och sportchassit (vet inte om er bil var utrustad med det?). Igår pratade jag med min Skoda-säljare och frågade om säljstoppet och
vad de hade tänkt göra. Som svar fick jag att det är inget säljstopp längre och att utredningen var klar.
Enligt Skoda fanns det två orsaker till att däcket hade krängts av:
1. Ni hade lastat bilen med mer än maxvikten.
2. Ni hade inte rätt lufttryck i däcken.
Det intressanta är ju om ni håller med om att ni har gjort dessa fel vid testtillfället?
Med vänlig hälsning
Niklas
Svar från Mikael Stjerna, Teknikens Värld
Hej,
Uppenbarligen ljuger Skoda för sina säljare. Detta är fakta:
1. Vi har inte lastat fel. Vi har lastat enligt de viktuppgifter som står i registreringsbeviset. Skoda har dock angett en för hög maxlast i registreringsbeviset. Detta är inte ovanligt, men det har aldrig tidigare fört med sig så allvarliga konsekvenser. Skoda har startat en undersökning om hur det kommer sig att vikterna deras viktuppgifter inte stämmer med verkliga vikter.
2. Vi har inte haft fel lufttryck. Vi hade korrekt lufttryck i däcken vid alla fem tillfällen (!) däcken släppte från fälgen och har dessutom kontrollerat tryckmätaren. Skoda har medgett att man har angivet för lågt lufttryck i sina rekommendationer och därför – efter vår publicering av testresultaten – höjt rekommenderat lufttryck vid maxlast med 0,1 bar. Om detta är orsaken till de livsfarliga däckkrängningarna kan jag bara tycka att fabriken har väldigt små marginaler. Hur många människor åker inte med 0,1 bar för lågt tryck?
Jag skickar din fråga till Skoda Sverige med en undran: Vilken information ger ni egentligen till era återförsäljare?
Svar från Skoda Sverige
Hej Mikael,
Jag tror det rör sig om en säljare som tolkat informationen på sitt sätt.
1. Bilen var lastad över angiven totalvikt, vilket var omöjligt för Teknikens Värld att upptäcka med de uppgifter som fanns tillhands eftersom bilen var lastad med angiven maxlast enligt registreringsbeviset.
2. Det var det rekommenderade däcktrycket som var för lågt, testbilen hade rekommenderat lufttryck.
Vi kommer att lägga till texten nedan i informationen till återförsäljarna:
Teknikens Värld har inte gjort fel när de testat bilen, däremot har de uppgifter de haft tillgång till varit fel.
Tillägg av Teknikens Värld
Sista raden i Skoda Sveriges svar är aningen luddig och borde förtydligas med att det är Skodas tillhandahållna uppgifter som varit felaktiga vilket vi på Teknikens Värld inte kan råda över. Vi lastar alltid våra testbilar efter vad som står i registreringsbeviset.
Ladda ner flash för att använda tvspelaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se