Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Vid snabbladdaren får du räkna med en laddförlust på upp till 15 procent, mer när det är kallt ute.
Vid snabbladdaren får du räkna med en laddförlust på upp till 15 procent, mer när det är kallt ute.
Vid snabbladdaren får du räkna med en laddförlust på upp till 15 procent, mer när det är kallt ute.
Vid snabbladdaren får du räkna med en laddförlust på upp till 15 procent, mer när det är kallt ute. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Stora laddförluster vid elbilsladdning – som du betalar

Den el du betalar för är inte den el som landar i batteriet. Normalt försvinner 10-15 procent på vägen, men i kyla kan upp till en tredjedel av elenergin försvinna. Vi laddar en Volkswagen ID.3 och mäter hur mycket som försvinner på vägen.

Matematiken stämmer inte – men det är så här elbilar fungerar.
Vi laddar testbilen, en Volkswagen ID.3, fullt, till 100 procent, på tidningens laddbox i garaget. Sedan kör vi knappt sex mil, och laddar fullt igen. Enligt bilens färddator har bilen dragit 1,91 kWh per mil och vi bör därför kunna ladda batteriet med 11,08 kWh.
Men laddboxen trycker i 14,72 kWh. 33 procent av laddningen har inte hamnat i batteriet.
Det handlar om laddförluster, ett nytt fenomen som man som elbilist får lära sig leva med.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.