Styrproblem hos nya Audi-bilar
Den nya elektromekaniska styrservon ska spara värdefulla bränsledroppar och har införts på flera av Audis senaste modeller. Nu klagar många Audi-ägare på obehagliga köregenskaper på motorväg. Audi har ingen lösning på problemet.
Jan Ellwoth har varit i kontakt med Audi Göteborg flera gånger utan att få besked.
Styrning som hackar, glappar och blir tung är vad många ägare till nya Audi-bilar har fått vänja sig vid. En av dem är Jan Ellwoth som har en Audi A4 2,0 TFSI quattro årsmodell 2013. Mer eller mindre omgående efter att bilen levererades upplevde Jan att styrningen inte var som den skulle.
– Jag fick ut min A4 i augusti 2012 och märkte snabbt att styrningen var konstig. Känslan i ratten är ungefär den samma som i vredet till infotainmentsystemet, den klickar mellan olika lägen. När man vrider ratten från mittläget får man antingen för mycket servohjälp eller ingen alls. Det känns som att det blir värre när det är kallt och när det är riktigt illa känns det som om ratten är på väg att lossna när servon slår till.
Jan Ellwoth är inte ensam om att ha en alldeles ny Audi med krånglande styrning. Teknikens Värld har varit i kontakt med flera Audi-ägare som berättar om precis samma beteende och på Audi-forum kan man läsa en mängd inlägg som berör samma problem.
Styrproblemet kan beröra modellerna A4, A5, A6 och Q5 som alla har samma typ av elektromekaniska styrning sedan sommaren 2012. Det tycks inte gå att hitta något samband med fyrhjulsdrift eller tillvalet Servotronic.
Orsaken till styrningens beteende tycks finnas i den nya elektromekaniska styrservons programvara. Till skillnad från de flesta konventionella styrservosystem där en hydraulpump hjälper föraren att vrida på ratten använder Audi-styrningen en elmotor för samma sak. Sensorer känner av när föraren vrider på ratten och hur mycket kraft som behövs. I en reglerenhet beräknas hur mycket den elektromekaniska styrservon ska hjälpa till. När det inte kommer några impulser från ratten arbetar systemet inte alls för att spara energi. När man kör rakt fram har man med andra ord ingen servohjälp eftersom det inte behövs men så fort man ska svänga hoppar systemet igång. Audi beräknar att man på så sätt ska spara 1-2 centiliter bränsle per mil.
I verkligheten upplever många Audi-förare att systemet inte fungerar som det är tänkt. Det upplevs som att det inte går att köra riktigt rakt, till exempel i 90-100 km/h då man behöver göra små styrkorrigeringar. Jan Ellwoth upplever det dessutom som att förbrukningen har skjutit i höjden, långt över de 0,56 l/mil som Audi uppger för A4 2,0 TFSI quattro vid blandad körning.
– Jag kör mest på landsväg och motorväg mellan 80 och 100 km/h och då drar den ungefär en liter per mil. Förut hade jag en A5 med exakt samma drivlina men den gamla styrningen och den drog mindre.
Audi har ännu ingen lösning på problemet. Kunder som har uppsökt auktoriserade Audi-verkstäder har fått beskedet att det är ett fel som endast kan åtgärdas med ny programvara och att sådan ännu inte är framtagen. I höstas försökte man med en programuppdatering som hette 48k4 och som skulle åtgärda ”Power Steering Control Unit Criteria 44”. Uppdateringen visade sig vara verkningslös och drogs snart tillbaka. Nu får kunderna höra att en uppdatering är på gång men att ingen vet när den är färdig.
– Jag har varit i kontakt med Audi i Göteborg flera gånger men får aldrig något besked. De säger bara att det inte finns någon lösning och att jag får höra av mig om en månad igen, men till slut känner man sig ju bara tjatig. Jag tycker att Audi Sverige hanterar det här dåligt när de inte ger något besked till vare sig återförsäljarna eller kunderna, säger Jan Ellwoth.
Att den elektromekaniska styrningen framhålls som en stor vinst för förbrukningen ställer till det lite extra för Audi. Eftersom bilarna är typgodkända med förbruknings- och utsläppssiffror som är uträknade med hänsyn till bränslebesparingen genom den elektromekaniska styrningen kan de inte göra hur som helst. Den nya programvara som tas fram får inte höja bilarnas bränsleförbrukning, annars måste bilarna få nya typgodkännanden.
Det är högst oklart hur många bilar som berörs av styrproblemet. Om problemet finns på alla bilar med elektromekanisk styrning tillverkade sedan sommaren 2012 har Audi en stor återkallning framför sig. Det hela försvåras av att den hackande styrningen inte är konsekvent, problemet kommer och går till synes helt godtyckligt. Att problemet bara känns vid körning rakt fram i vissa hastigheter innebär också att många Audi-ägare kanske aldrig känner av det.
Audi kommenterar styrproblemen
Irene Bernald, informationschef Audi Sverige
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se