Svenska Volkswagen-ägares reaktioner på dieselfusket
I går publicerade vi våra testresultat från före och efter åtgärd av Volkswagen-koncernens dieselgate-bilar. Och läsarreaktionerna lät inte vänta på sig.
Vi har anonymiserat läsarna för att skydda deras identiteter. Vissa av läsarmailen och kommentarerna, som inkommit med anledning av våra testresultat, är nedkortade.
Har haft min Passat Alltrack inne för åtgärd, upplever bilen som ”trögare” efter uppdatering, bilen svarar inte alls lika rappt som tidigare. Drar husvagn på sommaren och blir orolig för att bilen inte skall vara samma fina dragbil som tidigare.
Vad har man för möjligheter för att kunna bevisa det mot VW? Kan man göra ett liknande test som ni utfört och få de på papper och reklamera åtgärden? Jag är villig att driva det långt bara jag har något slags bevis på att prestanda blivit sämre.
Bilen har gått ca 15 100 mil och är fullserverad.
/Passat Alltrack-ägare
Efter programmeringen känns min Passat TDI 170 hk -12 mycket segare, bränsleförbrukningen har också ökat.
/Passat TDI 170-ägare
I samband med ett däckbyte för någon vecka sedan på Audi frågade man om det var ok att göra en mjukvaruuppdatering i samband med detta vilket spontant jag accepterade utan närmare förklaring från servicetekniker på vad den medföra, skämtade lite själv att jag inte hade något emot ett par hästkrafter till.
När jag sedan återfått bilen som hade uppdaterad mjukvara och det gått en tid upplever jag fortsatt att automatlådan växlar senare och att bilen inte är lika pigg som tidigare.
Vad att göra?
/Audi Q3-ägare
Jag äger en Passat -12 2.0 diesel som genomgick programvaruuppgradering för två månader sedan. Sen dess har jag haft fler motorstopp och upplevt att bränsleförbrukningen ökat, både i vad bilen rapporterar på instrumentbrädan och i förbrukning jämfört med distanser. Sen har jag faktiskt vid ett flertal tillfällen upplevt att bilen känts svag. Detta är svårt att bedöma objektivt eftersom tanken om åtgärden redan fanns där men men.
En kommentar till VW:s svar gällande klagomål är att vanliga bilägare inte klagar, mörkertalet är nog extremt stort! Tycker även det är konstigt att de inte uppvisar egna sidor på vridmoment m.m. från testerna.
/Passat-ägare
Jag tyckte direkt att bilen kändes slöare och att man var tvungen att peta ner en växel hela tiden för att få mer ork samtidigt som förbrukning på färddatorn visade typ 0,45 l/mil vid 90 km/h på sexans växel men efter uppdateringen ligger man på 0,65 l/mil eller mer på vid samma fart och körsätt. Har även tankat och nollat tripmätaren och räknat ut och sett en markant ökning av förbrukningen efter uppdateringen från ca 0,55 till 0,66 vid långkörning. Vilken innebär en merkostnad för oss som familj. På verkstan frågade jag om bilen skulle bli svagare eller dra mer, men det svar jag fick på verkstaden var att det enda som de ändrat är när den står på en testbänk de sa inget om prestandan eller förbrukning. /// En fråga: kan man få tillbaka orginal programvaran innan uppdateringen? Eller ska jag skicka räkning till Södertälje om man måste chiptrimma bilen för att den inte ska känna som man har 110hk? För den är lika slö på sexan som på femmans växel med gaspedalen i botten.
Har diskuterat detta med mina arbetskamrater som också är bilintresserade om mitt fenomen som jag känt sedan dag ett efter uppdateringen om de läst eller hört något, men i dag fick jag svart på vitt. Irriterad och besviken, lurad av Volkswagen. I dagsläget hoppas på att jag får bilen åtgärdad igen som den var innan.
/Passat 2,0 TDI-ägare
Har en golf 1,6 tdi 2012 som jag upplever dricker betydligt mer.
Från före 4,5l 100km till nästan 5,5 100km.
/Golf 1,6 TDI-ägare
Hej, jag har en Skoda Superb årsmodell 2013 2 l motor 125 kW med manuell låda som fått ny programvara. Jag har kört den cirka 500 mil efter modifieringen. Eftersom den inte har testats före och efter modifieringen kan jag inte objektivt säga att den blivit sämre förutom på en punkt:
jag kör ofta samma väg och har bra koll på bränsleförbrukningen och bedömer att förbrukningen har ökat knappt 10 procent.
Dessutom går det inte lika bra att köra på högre växlar vid låga motorvarv (subjektiv). Det verkar stämma bra med de testresultat ni redovisar.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av denna historia.
/Superb-ägare
Har faktiskt upplevt en stor skillnad på vår Alltrack 2014, kör mestadels i stan eller långkörning till stugan med släp om bilen används. Vi köpte den i höstas och tyckte då det var en riktigt stark och pigg bil. Märker nu att man nästan rivstartar med bilen när man ska iväg på morgonen, tidigare lätt gas och man började rulla. Nu på senare tid gasar man mer för att det inte händer något och bilen drar då iväg nästan med en rivstart. Har även märkt att man måste gasa på mer vid omkörning, bilen känns trött och tråkig helt enkelt
Har tänkt en del om att det kanske var på grund av uppdateringen vi gjorde för några veckor sen, men det står ju på pappret man fick att ingenting har ändrats i bilens prestanda så jag har bara avfärdat den tanken och istället tänkt mig att jag bara inbillar mig om att bilen blivit lika seg som min gamla bil. Tills idag då jag läste testet ni gjort på före och efter.
/Alltrack-ägare
Jag har en Skoda Yeti 4x4 2012, 110 hk diesel.
Efter "uppdateringen" av motorn så har den inte samma vrid och drar mer bränsle. Jag måste växla oftare. Jag märkte det ganska snabbt efter uppdateringen och påpekade det till Skodaverkstaden så säger de bara att det inte ska vara någon skillnad.
Jag åker oftast samma väg till jobbet, en 70-väg med lite backar upp och ner. Det går inte, utan protester, att ligga på 6:an hela vägen i 70. Ligger jag strax under 80 så går det att ligga på 6:an, men efter uppdateringen så protesterar den mer och drar uppskattningsvis ca 7-9% mer bränsle.
/Yeti-ägare
Såg länken till er artikel i Aftonbladet i dag och blev så tacksam att det inte bara är jag som känner av detta. Uppdaterade min Golf Plus nyligen, och en månad senare var jag inne med den då den hade bettet sig konstigt i princip sedan jag fick tillbaka den. Den hackar/hostar (känns som sotade tändstift mm). Bilen stannade nästan i korsningar när man skulle gasa iväg.
Svaret jag fick och det som åtgärdades då var att jag bränt koppling!!!! Kopplingen byttes för 17 000 kronor. Har verkligen kollat hur jag kör sedan bilen kom tillbaka men drar inget onormalt på kopplingen.
Fick tillbaka bilen men den är inte mycket bättre. Var ok någon dag. Har varit på väg in igen med den, men är rädd att dom ska hitta på något nytt fejkfel igen.
Jag har kört VW sedan 1993 och inte någon gång bränt en koppling, ingen annan kör bilen (jag och min man sporadiskt). Har ni hört fler som drabbats av liknande problem?
/Golf-ägare
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se