Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Daniel Östlund provkör Tesla Model S Plaid i snö 2022
2 AV 2
Foto: tesla.com

Tesla utreds för vilseledande priser – igen

Konsumentverket har påbörjat en utredning om ”vilseledande prisinformation” gällande hur Tesla väljer att visa sina priser. Myndigheten menar att biltillverkaren lurar kunder.

Tesla har uppmärksammats mycket på sistone på grund av flertalet prissänkningar på samtliga modeller. Senast sänkte de priset på Model 3 RWD så mycket att det vid en första anblick ser ut som att modellen kostar under en halv miljon kronor. Men podden Elbilsveckan har påpekat att det inte stämmer, det skriver Allt om Elbil.

Tesla tar nämligen ut en så kallad ”destinations- och dokumentavgift” på 9 180 kronor på alla sina modeller. Så även om grundpriset för Model 3 RWD är på 497 990 kronor så landar den totala kostnaden på 507 170 kronor.

Detta har fångat Konsumentverkets uppmärksamhet också som nu inlett en utredning mot Tesla för deras sätt att visa upp prisinformation. Det finns en prisinformationslag som säger att ”prisinformation ska vara korrekt och tydlig” och dessutom måste alla obligatoriska avgifter ingå direkt i grundpriset. Därför menar Konsumentverket att Tesla gör fel.

”Konsumentverket har i sitt tillsynsarbete uppmärksammat att Tesla AB marknadsför sina bilar till ett pris utan att inkludera vad som verkar vara obligatoriska avgifter som alltid tillkommer vid kontantköp”, skriver Konsumentverket i ett brev till Tesla. Biltillverkaren har fram till den 2 maj på sig att svara.

Tesla Model 3 presenteras med ett pris av 497 990 kronor...
Tesla Model 3 presenteras med ett pris av 497 990 kronor...
Tesla Model 3 presenteras med ett pris av 497 990 kronor...
... men i själva verket är priset 507 170 kronor, något man kan ta del av klickar in sig på rätt ställe. Inte tydlig, enligt Konsumentverket som hävdar att Tesla gör fel. Alla obligatoriska avgifter och kostnader ska ingå i det pris som presenteras, det gör det inte på Teslas sajt.
... men i själva verket är priset 507 170 kronor, något man kan ta del av klickar in sig på rätt ställe. Inte tydlig, enligt Konsumentverket som hävdar att Tesla gör fel. Alla obligatoriska avgifter och kostnader ska ingå i det pris som presenteras, det gör det inte på Teslas sajt.
... men i själva verket är priset 507 170 kronor, något man kan ta del av klickar in sig på rätt ställe. Inte tydlig, enligt Konsumentverket som hävdar att Tesla gör fel. Alla obligatoriska avgifter och kostnader ska ingå i det pris som presenteras, det gör det inte på Teslas sajt.
1 AV 2
Tesla Model 3 presenteras med ett pris av 497 990 kronor...
Foto: tesla.com
2 AV 2
... men i själva verket är priset 507 170 kronor, något man kan ta del av klickar in sig på rätt ställe. Inte tydlig, enligt Konsumentverket som hävdar att Tesla gör fel. Alla obligatoriska avgifter och kostnader ska ingå i det pris som presenteras, det gör det inte på Teslas sajt.
Foto: tesla.com

Inte första gången

Tesla har tidigare varit i blåsväder för oriktig prisinformation på sin hemsida. När Teknikens Värld granskade Tesla under 2015 presenterade de priser som inte alls stämde överens med verkligheten. Exempelvis skrevs priset 675 000 kronor ut för modellversionen Model S 70 när den i själva verket kostade 778 950 kronor. Tesla presenterade nämligen ett pris där uppskattade besparingar efter fem års ägande hade dragits av, bland annat bränslekostnader och skattereduktion i jämförelse med ägande av en bil med bensinmotor.

2016 presenterades än en gång siffror som inte stämde med verkligheten. Då handlade det sannolikt om ett mänskligt misstag i programmeringen av en kalkylator på Teslas svenska hemsida. Kalkylatorn visade hur mycket Tesla-ägaren sparade genom att köra på el i stället för bensin. Exempelvis skrev de att efter 12 000 mils körning hade Tesla-ägaren laddat bilen för 39 094 kronor medan bensinbilsägaren hade fått punga ut med enorma 1,3 miljoner kronor. Bensinbilssiffran var alltså uppåt väggarna, den riktiga summan var bara en tiondel så stor, dock fortfarande högre än för en Tesla.
Samtidigt noterade vi att Tesla fortfarande uppgav vilseledande prisuppgifter efter presumtiva besparingar under fem års ägande. Priset som stod utskrivet bredvid Model S 70 på hemsidan var 708 000 kronor – 105 000 kronor lägre än det verkliga priset som var 813 000 kronor.