Unik Saab-auktion: nya 9-5 SportCombi, 9-4X, 9-3 Cabriolet Independence Edition med flera
Konkursboet efter Saab Automobile säljer nu ut de blivande samlarobjekten – förseriebilar och prototyper som vi alla har sett på bild men aldrig i verkligheten. Nu kan du köpa exempelvis en Saab 9-5 SportCombi eller en Saab 9-4X.
9-5 SportCombi
En samlarbil, i alla bemärkelser. Eftersom fabriken aldrig hann typgodkänna bilen går den inte att registrera. Det lär inte hindra Saab-entusiaster som vill ha något riktigt unikt i sin samling. Totalt byggdes 33 bilar, varav sex förstördes i olika test.
9-4X
Saab 9-4X är en stor, fyrhjulsdriven lyx-suv. Automat, skinninredning, panoramaglastak och den finns med 2,8-liters V6-turbo samt en 3,0 liters sugmotor. Tio exemplar säljs på auktionen och alla är klara att registreras i EU.
9-3 Cabriolet Independence Edition
Versionen firade Saabs ettårsjubileum som oberoende tillverkare. Under huven en tvåliters fyra på 220 hästkrafter. Bilen har unik lack och specialfälgar. Bara 38 bilar byggdes av Independence Edition, och av dessa klubbas två bilar på auktionen. EU-godkända!
Nu ska de riktiga pärlorna i Saabs konkursbo säljas. Det handlar om unika samlarbilar och de sist tillverkade modellerna av respektive modellserie. Totalt 68 bilar ska klubbas av KVD Kvarndammen 15-16 december.
– Att det har dröjt så här länge beror på att det är en hel del administration runt de här bilarna. Vissa har stått på olika ställen i världen och därför har det tagit tid att kartlägga vilka bilar som vi kan sälja, säger Dag Thyselius, presschef på KVD Kvarndammen.
Den mest spännande modellen är onekligen kombiversionen av den nya Saab 9-5, modellen som aldrig kom att säljas på riktigt. Endast 33 bilar hann byggas, och 18 av dessa säljs på auktionen.
– Vi tror på ett stort intresse för dessa unika bilar. Några kommer säkert att säljas utomlands, några kommer att stanna i Sverige, säger Dag.
Det som kommer att pressa ned priserna för 9-5 SportCombi är det faktum att de inte går att registrera. Fabriken hann nämligen aldrig få modellen typgodkänd innan konkursen. Samma problem har de sista tillverkade Saab 9-5 Sedan av årsmodell 2012. 54 bilar hann tillverkas och 29 av dessa säljs på auktionen.
– Förmodligen kommer de att köpas av samlare som vill ha den sista Saab-modellen, siar Dag Thyselius.
En unik bilmodell som däremot går att registrera och köra i Sverige är Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition, specialmodellen som byggdes 2011 för att fira Saabs första år som oberoende biltillverkare. Från början var tanken att tillverka 366 exemplar, men konkursen satte käppar i hjulet och bara 38 exemplar byggdes. Två av dem säljs på auktionen.
– Även bilen som användes av Victor Muller tror jag kommer att bli högintressat för Saab-entusiaster. Det är en Saab 9-5 Aero med 300 hästkrafter och automatlåda, säger Dag Thyselius.
Den som vill ha en praktisk och unik vinterbil lägger lämpligen ett vinnande bud på någon av de tio Saab 9-4X som säljs på auktionen. Alla är lyxigt utrustade och försedda med V6-motor och automatlåda. Totalt hann fabriken i Mexiko bygga 700 exemplar av Saab 9-4X i Mexiko.
I grunden delar Saab 9-4X plattform med nya Cadillac SRX, som med en annan motor säljs för 485 000 kronor. Släktskapet underlättar det framtida ägandet, men om någon av de unika karossdelarna behöver bytas har man som 9-4X-ägare problem.
Auktionen sker på uppdrag av konkursförvaltaren vilket innebär att man i efterhand inte kan klaga på bilarna. Å andra sidan är det helt nya bilar så skadorna lär begränsa sig till rostiga bromsskivor och platta däck.
Samtliga 68 auktionsobjekt kan beskådas i bildgalleriet nedan. Där finns, utöver ett antal bilder, information om respektive bil. Så som objektnummer, chassinummer, miltal och mycket mer.
Är du intresserad av att lägga bud på någon av bilarna besöker du KVD Kvarndammens auktionssida.
Vilken Saab i bildgalleriet nedan är din favorit?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se