Vad kostar reparationen? Ny tjänst ger dig svar direkt!
Caromba.com är en ny sajt som ger dig pris på service och reparationer direkt på datorns, läsplattans eller mobiltelefonens skärm.
Vi tänker alla samma tanke när något på bilen krånglar. ”Vad kostar det?” Tills nu har det krävts telefonsamtal till olika verkstäder och kanske även en viss väntetid på offerter. Det vill Caromba ändra på.
– Vår idé är att sy ihop kostnaden för reservdelar med arbetstiden och verkstädernas timdebitering. Resultatet blir ett fast pris som vi kan presentera på en gång, berättar Staffan Lindewald, vd på Caromba.
Grafiken är enkel och tydlig. Man slår in ett registreringsnummer, sedan väljer man mellan att beställa service eller reparation eller felsökning.
– Den är enkel för att den ska kunna vara lätt att använda i en smartphone, förklarar Patrik Nygård som tillsammans med Andreas Kardell har jobbat med logiken och användbarheten i tjänsten.
När man har angett vad man vill ha bytt eller reparerat svarar programmet med priserna ett antal verkstäder tar. Dessutom ser man vilket betyg gamla kunder sätter på verkstaden och avståndet till verkstaden.
I nästa moment kan du välja om du vill boka in din bil på någon verkstad. Du väljer en ledig tid och bekräftar med dina kontaktuppgifter. På ett ögonblick har du inte bara fått pris, du har även bokat in bilen.
– Folk frågar mer och mer efter priser i dag. Det tar mycket tid att hantera alla frågor och prisofferter. Det vi erbjuder verkstäderna är en helt ny marknadsföringskanal som tar in kunder utan att det tar tid från annat arbete. Särskilt på små verkstäder kommer det att bli mycket uppskattat, säger Staffan Lindewald, som har en bakgrund som chef för Mekonomens egna verkstäder.
I starten finns tusen verkstäder med i nätverket.
– Vi har självklart inte alla jobb prissatta med en gång. Det är en komplex historia att sätta priser på reparationsarbeten. Men de flesta vanliga jobben finns med, säger Staffan Lindewald.
Det verkstaden bidrar med är att sätta ett timpris på sitt arbete. Caromba-systemet sätter en viss timtid på varje arbete eller service och räknar också ut reservdelskostnaden.
– Fördelen är att man jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Den som i dag ringer till tre olika verkstäder för att få pris på en 12 000 mil-service får sannolikt pris på tre olika servicepaket med olika innehåll. Genom Caromba får man pris på service från flera olika verkstäder med samma innehåll, förklarar Staffan Lindewald.
Reservdelarna köper verkstaden själv in och verkstaden väljer själv leverantör.
Idén är inte ny, men hittills har ingen tagit det så långt som Caromba. Tidigare försök har strandat på att tekniken inte har varit mogen.
– Jag vill påstå att vi ligger längst fram i världen med vår plattform. Jag tror att det är bra timing nu. Caromba är internetlänken mellan kund och verkstad. Och det är på internet folk letar i dag oavsett vad de behöver hjälp med, säger Staffan Lindewald.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se